جمهوری خواهان مجلس نمایندگان می توانند از دادستان سابق درباره پرونده ترامپ بازجویی کنند

بری گفت که پومرانتز می تواند با استناد به امتیازات قانونی و تعهدات اخلاقی از پاسخ دادن به برخی سؤالات خودداری کند، و جردن به صورت موردی در مورد این اظهارات تصمیم می گیرد، اما او نباید از حضور مستثنی شود. بری گفت، اگر جردن پامرانتس را رد کند و او همچنان از پاسخ دادن امتناع کند، ممکن است با ارجاع جنایی به وزارت دادگستری به دلیل تحقیر کنگره مواجه شود، اما این بلافاصله اتفاق نمی افتد.

__

ترامپ ماه گذشته به اتهام جعل سوابق تجاری مربوط به پرداخت های خنثی شده در جریان کمپین سال 2016 برای دفن اتهامات مربوط به روابط جنسی خارج از ازدواج متهم شد. او ارتکاب تخلف را رد کرده و در دادگاه هفته گذشته خود را بی گناه دانسته است.

ویسکوسیل در یک نظر 25 صفحه ای نوشت: «نقش قوه قضاییه فدرال نیست که دیکته کند کنگره چه قانونی را در نظر بگیرد یا چگونه مذاکرات خود را در این رابطه انجام دهد. “آقای. پومرانتز باید برای استیضاح کنگره حاضر شود. هیچ کس بالاتر از قانون نیست.»

بری استدلال کرد: «فکر نمی‌کنم این رفتار منطقی یا معقولی باشد که به نوعی کمیته قضایی مجلس نمایندگان را زیر «60 دقیقه» قرار دهد.

دفتر براگ از این تصمیم به دادگاه تجدیدنظر ناحیه دوم ایالات متحده در منهتن شکایت کرد و به دنبال توقف اجرای احضاریه بود.

قاضی منطقه ایالات متحده مری کی ویسکوسیل، درخواست آلوین براگ، دادستان منطقه منهتن را برای دستور منع موقت رد کرد و دریافت که رئیس کمیته، نماینده جمهوری خواه اوهایو، جیم جردن، هدف قانونی معتبری از صدور احضاریه برای دادستان سابق مارک پومرانتس داشته است.

قاضی با اذعان به “دعواهای سیاسی” پیرامون این پرونده، در حکم خود گفت که “برنامه هیچ یک از طرفین را تایید نمی کند.” او هر دو طرف را تشویق کرد تا صحبت کنند و “دستیابی به یک سازش قابل قبول دوجانبه” در مورد چگونگی انجام رسوب پومرانتز. اردن به دنبال بازجویی از او صبح پنجشنبه در واشنگتن است.

بری گفت که کنگره همچنین در حال بررسی قانونی است که توسط جمهوری خواهان پس از کیفرخواست ترامپ ارائه شده است تا نحوه گسترش پرونده های جنایی علیه روسای جمهور سابق را تغییر دهد. یک لایحه دادستان ها را از استفاده از بودجه فدرال برای تحقیق در مورد روسای جمهور منع می کند و لایحه دیگر مستلزم آن است که هر پرونده جنایی مربوط به رئیس جمهور سابق به جای اینکه در سطح ایالت باشد در دادگاه فدرال حل و فصل شود.

متیو بری، وکیل کمیته، با اشاره به استفاده این دفتر از 5000 دلار از بودجه فدرال برای پرداخت هزینه تحقیقات مربوط به ترامپ، گفت که کنگره دلایل قانونی قانونی برای بازجویی از پومرانتز و بررسی پیگرد قانونی ترامپ از سوی براگ دارد.

راسل دای، سخنگوی اردن، در بیانیه‌ای گفت: «تصمیم امروز نشان می‌دهد که کنگره توانایی انجام نظارت و صدور احضاریه برای افرادی مانند مارک پومرانتز را دارد و ما مشتاقانه منتظر معرفی وی به کمیته قضایی هستیم.»

ویسکوسیل، منصوب ترامپ، دو ساعت پس از جلسه استماع وکلای هر دو طرف با پرسش‌هایی حکم کرد و از آن‌ها خواست تا مسائل مهم حاکمیت، تفکیک قوا و نظارت کنگره را که ناشی از کیفرخواست تاریخی است، تجزیه و تحلیل کنند.

پومرانتز در حالی که از جلسه خارج می شد در حالی که یک دسته کاغذ در دست داشت که کتابش «مردم در برابر دونالد ترامپ» در بالا بود، از اظهار نظر خودداری کرد. وکیل او، تد ولز، گفت که اگر پومرانتز را وادار به شهادت کنند، او را همراهی خواهد کرد. نه پومرانتز و نه وکلای او در این جلسه صحبت نکردند. اما در یک پرونده قضایی، او خود را با موضع براگ همسو کرد و تاکید کرد که نباید توسط کمیته مورد بازجویی قرار گیرد.

بری، وکیل کمیته، استدلال کرد که پومرانتز قبلاً اطلاعات زیادی را در مورد کار خود در مورد تحقیقات ترامپ با مردم به اشتراک گذاشته است و کمیته قضایی نیز حق دارد از او در مورد آن سؤال کند.

کمیته قضایی تحقیقات براگ از رئیس جمهور سابق را در هفته های قبل از کیفرخواست او بررسی کرد. جردن قبل از احضار پومرانتز، نامه هایی را برای مصاحبه با براگ و اسناد ارسال کرد. ویسکوسیل در حکم خود گفت که با هرگونه دعوای قانونی که ممکن است از احضاریه های دیگر در تحقیقات کمیته در مورد براگ ناشی شود، رسیدگی خواهد کرد.

بری گفت که جمهوری خواهان مجلس نمایندگان می خواهند از حاکمیت و خودمختاری ریاست جمهوری محافظت کنند و سناریویی را پیش بینی می کنند که در آن فرمانده کل می تواند خود را موظف بداند که تصمیمات خاصی اتخاذ کند تا از متهم ساختن دادستان های محلی در حوزه های قضایی نامطلوب سیاسی پس از ترک سمت خود، آنها را به جنایت متهم نکنند.

بری استدلال کرد که به این دلایل، کنگره از مداخله قضایی مصون است و به بند سخنرانی و بحث قانون اساسی ایالات متحده اشاره کرد.

نیویورک (AP) – یک قاضی فدرال به جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان اجازه می‌دهد تا از دادستان سابق منهتن در مورد پرونده جنایی علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بازجویی کنند و روز چهارشنبه حکم داد که هیچ مبنای قانونی برای جلوگیری از احضاریه کمیته قضایی وجود ندارد.

ویسکوسیل ریاست جلسه دادگاهی در منهتن را بر عهده داشت که مناظر سطح بالایی از افق شهر نیویورک را که ترامپ به عنوان سازنده املاک و مستغلات در شکل گیری آن کمک کرد، دادگاهی که در 3 آوریل در آن محاکمه شد و ساختمان فدرال جایی که جردن ادامه داد. جنگ او با براگ با تشکیل جلسه ای در روز دوشنبه در مورد تحویل جنایت خشونت آمیز توسط دادستان.

بوتروس گفت که علاقه جمهوری خواهان مجلس نمایندگان به براگ به این معناست که کنگره “در حالی که پیگرد قانونی در جریان است به DA وارد شده و او را مورد آزار و اذیت قرار داده است.”

در توییتر، مایکل سیساک را در twitter.com/mikesisak و لری نیومایستر را در twitter.com/lneumeister دنبال کنید و نکات محرمانه را با مراجعه به https://www.ap.org/tips/ ارسال کنید.





منبع

پومرانتز زمانی بر تحقیقات چند ساله ترامپ نظارت داشت، اما پس از درگیری با براگ بر سر هدایت پرونده، کار را ترک کرد. او اخیراً کتابی درباره کارش در تعقیب ترامپ نوشت و در مصاحبه‌های «60 دقیقه» و برنامه‌های دیگر درباره این تحقیقات بحث کرد.

براگ، یک دموکرات، هفته گذشته از اردن و کمیته قضایی شکایت کرد تا از این احضاریه جلوگیری کند. وکیل او، تئودور بوتروس، استدلال کرد که درخواست شهادت پومرانتس بخشی از یک «کارزار شفاف برای ارعاب و حمله» براگ است و کنگره در حال «تهاجم به یک ایالت» برای تحقیق از یک دادستان محلی در حالی که هیچ اختیاری برای انجام این کار ندارد.