نرخ سرطان روده بزرگ در جوانان در حال افزایش است. یک انکولوژیست گوارشی می گوید اگر دو علامت دارید، باید کولونوسکوپی انجام دهید.

  • موارد سرطان روده بزرگ از سال 2011 در افراد جوان سالانه 2 درصد افزایش یافته است.

  • دکتر جیمز کلیری، انکولوژیست دستگاه گوارش، علائم و نشانه های مشترکی را که باید مراقب آنها بود را به اشتراک گذاشت.

  • وی گفت: اگر دو مورد از این علائم را همزمان دارید، باید کولونوسکوپی کنید.

سرطان کولورکتال در میان افراد جوان در حال افزایش است، اما ابتلای زودهنگام به آن شانس بهبودی کامل را افزایش می دهد. این بدان معنی است که شناخت علائم و انجام آزمایش در صورت بروز آنها بسیار مهم است، به خصوص اگر بیش از یک مورد دارید.

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، میزان سرطان روده بزرگ در افراد زیر 50 سال از سال 2011 تا کنون 2 درصد افزایش یافته است. و در حال حاضر این سرطان کشنده ترین سرطان در میان مردان در این سن در ایالات متحده و دومین مرگبار در میان زنان است.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، حدود 24.3 میلیارد دلار در ایالات متحده برای مراقبت های بهداشتی مرتبط با سرطان کولورکتال در سال 2020 هزینه شده است که 12.6 درصد از کل هزینه های درمان سرطان را تشکیل می دهد. CDC گفت: در مقایسه، سرطان سینه، سرطانی که بالاترین هزینه درمان را دارد، 14 درصد از کل هزینه ها را تشکیل می دهد.

بیشتر سرطان‌های روده بزرگ و رکتوم به صورت توده‌های کوچک در پوشش اندام‌ها به نام پولیپ شروع می‌شوند. معمولاً بی ضرر هستند، اما گاهی اوقات می توانند به سرطان تبدیل شوند.

به گفته کلینیک مایو، اغلب پولیپ‌ها بدون علامت هستند، بنابراین انجام غربالگری‌های منظم مهم است، زیرا معمولاً پولیپ‌هایی که در مراحل اولیه یافت می‌شوند به طور کامل برداشته می‌شوند. سن توصیه شده برای شروع غربالگری سرطان 45 سال است، اما به افرادی که دارای استعداد ژنتیکی، سابقه خانوادگی بیماری یا سایر عوامل خطر کولورکتال هستند توصیه می شود در سنین پایین تر آزمایش شوند.

دکتر جیمز کلیری، “قبلاً از سن 50 سالگی شروع به انجام کولونوسکوپی به عنوان یک روش غربالگری می کردیم، اما اکنون سن به 45 سالگی برگردانده شده است، زیرا جوانان بیشتری به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند. پس لطفا کولونوسکوپی خود را انجام دهید.” یک انکولوژیست گوارشی در موسسه سرطان دانا فاربر در بوستون، به Business Insider گفت.

اما کسانی که علائم و نشانه های سرطان کولورکتال را قبل از 45 سالگی ایجاد می کنند، ممکن است بخواهند غربالگری شوند. کلیری گفت: “اگر یک علامت دارید، باید به فکر انجام کولونوسکوپی باشید، اما اگر دو مورد از این علائم را دارید، از نظر آماری، شانس شما بیشتر است و واقعا باید کولونوسکوپی کنید.”

برای مثال، درد یا گرفتگی شکم و ضعف یا خستگی هر دو از علائم این بیماری هستند. اگرچه اینها می توانند نشانه های بسیاری از بیماری ها باشند، اگر هر دو را همزمان تجربه می کنید، ممکن است آزمایش سرطان را در نظر بگیرید.

کلیری سه مورد از علائم و نشانه های رایج سرطان روده بزرگ را که باید مراقب آنها بود را به اشتراک گذاشت.

نارسایی کمبود آهن

کم خونی ناشی از فقر آهن، که در آن فرد سطح آهن پایینی دارد، می تواند نشانه سرطان روده بزرگ باشد.

کلیری گفت: این معمولاً به این دلیل رخ می دهد که سرطان روده بزرگ می تواند باعث خونریزی، به ویژه خونریزی مقعدی شود که یکی دیگر از علائم این بیماری است. با این حال، خونریزی ممکن است در سطح میکروسکوپی اتفاق بیفتد، که بیمار از آن آگاه نیست.

از دست دادن خون باعث کم خونی می شود زیرا گلبول های قرمز موجود در خون حاوی آهن هستند. بنابراین اگر خون از دست بدهید مقداری آهن از دست می دهید.

“وقتی مشخص شد که فردی مبتلا به کم خونی فقر آهن است، من فکر می کنم سوال مهم همیشه این است که “چرا فرد مبتلا به کم خونی فقر آهن است؟” و اگر واقعاً نمی توانید دلیل خوبی پیدا کنید، آن شخص واقعاً باید تحت کولونوسکوپی قرار گیرد.”

علائم شایع کم خونی فقر آهن شامل خستگی، کمبود انرژی، تنگی نفس و سردرد است. برای بررسی سطح آهن خود می توانید آزمایش خون بدهید.

تغییرات در حرکات روده

کلیری گفت: تغییرات در عادات روده نیز می تواند نشانه بالقوه سرطان کولورکتال باشد، اما این می تواند به طرق مختلفی ظاهر شود. به عنوان مثال، اگر تومور در راست روده پایین باشد، می تواند باعث باریک شدن مدفوع شود، زیرا برای خروج از بدن نیاز به فشار دادن دارد.

او گفت که تغییراتی مانند رفتن به توالت بیشتر، مدفوع نازک مداد و خون در مدفوع در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ رایج است.

تغییرات دیگر می تواند شامل اسهال، یبوست و عدم تسکین پس از اجابت مزاج باشد.

کاهش وزن ناخواسته

کلیری گفت که کاهش وزن ناخواسته می تواند نشانه هر نوع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ باشد. او تمایل دارد این را در بیماران مبتلا به سرطان کولون در مراحل بسیار آخر ببیند.

او گفت: «معمولاً بسیار قابل توجه است، 10 تا 20 پوند در طول شش ماه تا یک سال، بدون اینکه بیمار فعالانه تلاش کند.

او گفت که اگر افراد کاهش وزن ناخواسته داشته باشند، باید به پزشک خود مراجعه کنند و بفهمند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، زیرا این یک ویژگی پرخطر است، به خصوص اگر همزمان با علائم دیگری مانند خونریزی مقعدی مواجه شوند.

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید

منبع