چین با پیشنهاد نخست وزیر ژاپن در زیارتگاه یاسوکونی مخالف است

پکن (رویترز) – چین روز دوشنبه مخالفت شدید خود را با پیشنهاد آیینی نخست وزیر ژاپن ابراز کرد. فومیو کیشیدا در یک معبد جنجالی در توکیو که چین و کره جنوبی آن را نماد تهاجم نظامی سابق ژاپن می دانند.

رسانه‌های ژاپنی گفتند که کیشیدا روز یکشنبه در زیارتگاه یاسوکونی یک بونسای تقدیم کرد و تصاویری زنده از یک پلاک چوبی با عبارت “نخست وزیر فومیو کیشیدا” را نشان داد و سایر اعضای کابینه نیز هدایایی ارائه کردند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی در یک نشست مطبوعاتی معمولی گفت: «زیارتگاه یاسوکونی به 14 جنایتکار جنگی کلاس A اختصاص دارد که به طور جدی مسئول جنگ تهاجمی بودند.

این معبد توسط پکن و سئول به عنوان نماد تجاوز نظامی گذشته ژاپن در نظر گرفته می شود زیرا شامل رهبران ژاپنی در زمان جنگ است که توسط دادگاه متفقین به عنوان جنایتکار جنگی محکوم شده اند.

وانگ افزود: “طرف چینی قاطعانه با حرکات منفی ژاپن در مورد زیارتگاه یاسوکونی مخالف است. وزارت امور خارجه چین و سفارت چین در ژاپن به ترتیب بیانیه های موقری به ژاپن داده اند.”

روز یکشنبه، کره جنوبی نیز به پیشنهاد کیشیدا اعتراض کرد و “ناامیدی عمیق” را ابراز کرد و از رهبران ژاپنی خواست تا نسبت به گذشته زمان جنگ توبه کنند.

(گزارش توسط آنتونی اسلودکوفسکی؛ نویسنده برنارد اور؛ ویرایش توسط کریستوفر کوشینگ)

منبع