نتایج اولیه حاکی از آن است که حزب موئیزو رئیس جمهور طرفدار چین انتخابات پارلمانی مالدیو را شکست می دهد.

MALE، مالدیو (AP) – مالدیو رئیس جمهور محمد مویزوبر اساس نتایج اولیه که روز دوشنبه توسط رسانه‌های محلی گزارش شد، حزب سیاسی او در حمایت قاطع از سیاست خارجی طرفدار چین، انتخابات پارلمانی را شکست داده است.

کنگره ملی خلق در رای گیری روز یکشنبه 70 کرسی از مجموع 93 کرسی را به دست آورد و بر اساس نتایج اولیه، همراه با سه کرسی که توسط متحدانش به دست آورده اند، کنترل مطلق پارلمان را به دست گرفته است.

حزب دموکراتیک مالدیو به رهبری رئیس جمهور سابق ابراهیم محمد صالحسایت خبری Mihaaru.com گزارش داد، که به عنوان طرفدار هند شناخته می شود، در پارلمان قبلی 65 کرسی داشت اما تنها 15 کرسی را به دست آورد.

نتایج رسمی اواخر دوشنبه انتظار می رود.

این انتخابات توسط قدرت های منطقه ای هند و چین که برای نفوذ در این کشور مجمع الجزایر که دارای موقعیت استراتژیک در اقیانوس هند است با یکدیگر رقابت می کنند.

انتخاب موئیزو به عنوان رئیس جمهور سال گذشته رقابت بین هند و چین را تشدید کرد، زیرا او موضعی طرفدار چین گرفت و برای خروج نیروهای هندی مستقر در یکی از جزایر مالدیو اقدام کرد.

انتخابات روز یکشنبه برای مویزو آسان‌تر از حد انتظار بود، زیرا انتظار می‌رفت با جنگ سختی روبرو شود، زیرا برخی از متحدانش شکست خوردند و احزاب بیشتری وارد رقابت شدند.

شش حزب سیاسی و گروه مستقل 368 نامزد را برای 93 کرسی پارلمان معرفی کردند. پس از تعدیل افزایش جمعیت، تعداد کرسی ها نسبت به مجلس قبلی شش بیشتر است.

مویزو با موضوع مبارزات انتخاباتی «هند بیرون» نامزد ریاست جمهوری شد و سلف خود را به به خطر انداختن حاکمیت ملی با اعمال نفوذ بیش از حد به هند متهم کرد.

حداقل 75 پرسنل نظامی هندی در مالدیو مستقر بودند و فعالیت های شناخته شده آنها عملیات دو هواپیمای اهدایی هند و کمک به نجات افرادی بود که در دریا سرگردان شده بودند یا با بلایای طبیعی روبرو بودند. Muizzu اقداماتی را انجام داده است تا غیرنظامیان این فعالیت ها را به عهده بگیرند.

زمانی که فعالان رسانه های اجتماعی هندی بایکوت گردشگری در مالدیو را آغاز کردند، روابط بیشتر تیره شد. این در تلافی سه معاون وزیر مالدیو بود که در مورد نارندرا مودی، نخست وزیر هند، به دلیل مطرح کردن ایده ترویج گردشگری در لاکشادویپ، رشته جزایر مشابه مالدیو، اظهارات تحقیرآمیزی کردند.

بر اساس آمار دولت مالدیو، هند از منبع اصلی بازدیدکنندگان خارجی از مالدیو به رتبه ششم سقوط کرده است.

Muizzu اوایل سال جاری از چین بازدید کرد و در مورد افزایش تعداد گردشگران و پروازهای ورودی از چین مذاکره کرد.

در سال 2013، مالدیو به ابتکار «کمربند و جاده» چین پیوست که هدف آن ساخت بنادر و بزرگراه‌ها برای گسترش تجارت – و نفوذ چین – در سراسر آسیا، آفریقا و اروپا بود.

منبع