بر اساس این گزارش، ایالات متحده 81 فروند هواپیمای جنگی دوران شوروی را از متحد روسیه خریداری می کند که قیمت هر یک به طور متوسط ​​کمتر از 20000 دلار است.

  • روزنامه کیف پست گزارش داد که ایالات متحده 81 هواپیمای جنگی دوران شوروی از قزاقستان خریداری کرده است.

  • قزاقستان، متحد تاریخی روسیه، در حال تعامل بیشتر با کشورهای غربی است.

  • این هواپیماها ممکن است برای قطعات یدکی استفاده شوند یا به عنوان طعمه در مناطق درگیری مستقر شوند.

روزنامه کیف پست گزارش داد که ایالات متحده 81 هواپیمای جنگی دوران شوروی را از قزاقستان خریداری کرده است.

قزاقستان که در حال ارتقای ناوگان هوایی خود است، 117 هواپیمای جنگنده و بمب افکن متعلق به دوران شوروی از جمله رهگیرهای میگ-31، بمب افکن های جنگنده میگ-27، جنگنده های میگ-29 و بمب افکن های سو-24 مربوط به دهه های 1970 و 1980 را به حراج گذاشت.

ارزش فروش اعلام شده یک میلیارد تنگه قزاقستان یا 2.26 میلیون دلار بود.

کانال تلگرامی اوکراینی Insider UA در گزارش پست اعلام کرد که ایالات متحده 81 فروند از این هواپیماهای جنگی قدیمی را خریداری کرده است.

به گفته روزنامه پست، انگیزه پشت خرید آمریکا فاش نشده است، اما احتمال استفاده بالقوه آنها در اوکراین، جایی که هواپیماهای مشابه در خدمت هستند، را افزایش داد.

ریپورتر، یک سایت خبری انگلیسی زبان روسی گفت که این فروش از طریق شرکت های خارج از کشور انجام شده است.

به گفته پست، با توجه به اتکای مداوم اوکراین به تسلیحات دوران شوروی، این هواپیما می تواند به عنوان منبع قطعات یدکی یا به صورت استراتژیک به عنوان طعمه در فرودگاه ها مستقر شود.

بر اساس فناوری هوانیروز، Mikoyan MiG-31 یک رهگیر مافوق صوت بود که برای دفاع از حریم هوایی شوروی طراحی شد. در دوران جنگ سرد نقش مهمی ایفا کرد.

میگ 27 که از میگ 23 گرفته شده بود، یک هواپیمای حمله زمینی بود و در درگیری هایی مانند جنگ شوروی و افغانستان عمل می کرد.

میگ 29 چابک در نبردهای هوا به هوا عالی بود. به طور گسترده صادر شد و همچنان در خدمت برخی از نیروهای هوایی است.

میگ 31میگ 31

میگ 31وزارت دفاع روسیه

با وجود قدمت، Su-24 – یک بمب افکن تاکتیکی تمام آب و هوا – همچنان در خدمت چندین نیروی هوایی، از جمله نیروهای هوافضای روسیه و نیروی هوایی اوکراین است.

قزاقستان که قبلا بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، روابط نزدیکی با روسیه داشته و از نظر تاریخی یکی از قوی ترین متحدان آن بوده است. اما رابطه بین دو کشور پس از حمله روسیه به اوکراین تغییر کرد و قزاقستان بیشتر با غرب همسو شد و خشم برخی از روسیه را برانگیخت.

اما تلاش‌های این کشور آسیای مرکزی برای ارتقای قابلیت‌های نظامی‌اش همزمان با تعامل فزاینده آن با کشورهای غربی است که نشان‌دهنده دور شدن از روابط تاریخی با مسکو است، بر اساس تحلیل کیف پست.

سفر رئیس جمهور قاسم جومارت توکایف به آلمان در سال 2023 بر تعهد قزاقستان به تحریم های بین المللی علیه روسیه تاکید کرد.

قزاقستان و کشورهای غربی با تعاملات دیپلماتیک اخیر از جمله دیدار دیوید کامرون وزیر امور خارجه بریتانیا از آستانه، پایتخت، همکاری فزاینده ای از خود نشان می دهند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در تاریخ 28 فوریه 2023، با قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در کاخ ریاست جمهوری آک اوردا در آستانه، قزاقستان، ملاقات کرد.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در تاریخ 28 فوریه 2023، با قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در کاخ ریاست جمهوری آک اوردا در آستانه، قزاقستان، ملاقات کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در تاریخ 28 فوریه 2023، با قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در کاخ ریاست جمهوری آک اوردا در آستانه، قزاقستان، ملاقات کرد.Olivier Douliery/عکس از استخر از طریق AP

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در مارس 2023 از این کشور آسیای مرکزی بازدید کرد و گفت که ایالات متحده “قویا از حاکمیت قزاقستان، استقلال و تمامیت ارضی آن حمایت می کند.”

برخی از مبلغان صریح روسیه پیشنهاد کرده اند که روسیه باید بعد از حمله به اوکراین به قزاقستان نگاه کند.

یکی از مفسران برجسته تلویزیون روسیه، ولادیمیر سولوویوف، گفت که کشورش “باید به این واقعیت توجه کند که قزاقستان مشکل بعدی است، زیرا همان فرآیندهای نازی ها می تواند در آنجا آغاز شود که در اوکراین.”

توافق‌نامه‌ها در زمینه تجارت، آموزش، محیط‌زیست و ذخایر معدنی نشان‌دهنده تعمیق روابط بین قزاقستان و کشورهای غربی است که چالش‌های ژئوپلیتیکی ناشی از کشورهای همسایه مانند روسیه، چین، افغانستان و ایران را بررسی می‌کنند.

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید

منبع