بایدن پس از حمله به اسرائیل، تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرد

رئيس جمهور جو بایدن در حالی که کاخ سفید به دنبال خنثی کردن درگیری نظامی گسترده‌تر در خاورمیانه است، روز پنجشنبه دور جدیدی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را در واکنش به حمله موشکی این کشور به اسرائیل اعلام کرد.

بسته جدید مجازات ها با هدف ایجاد اختلال در تولید هواپیماهای بدون سرنشین ایران که در این حمله مورد استفاده قرار گرفتند، است. آنها همچنین صنعت فولاد و شرکت های خودروسازی ایران را که تامین کننده ارتش این کشور هستند، هدف قرار می دهند.

بایدن در بیانیه‌ای گفت این تحریم‌ها پاسخی به «یکی از بزرگترین حملات موشکی و پهپادی است که جهان تاکنون علیه اسرائیل دیده است».

بایدن گفت: «من به تیم خود، از جمله وزارت خزانه‌داری دستور داده‌ام که به اعمال تحریم‌هایی که صنایع نظامی ایران را بیشتر تخریب می‌کنند، ادامه دهند.»

بریتانیا همچنین با هماهنگی بایدن، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد و گفت: «همپیمانان و شرکای دیگر تحریم‌ها و اقدامات بیشتری برای محدود کردن برنامه‌های نظامی بی‌ثبات‌کننده ایران صادر کرده‌اند یا خواهند کرد».

در ایالات متحده، این تحریم ها در حالی اعمال می شود که کنگره در حال بحث در مورد راه های اضافی برای مجازات مالی ایران به دلیل حمله به اسرائیل است. مجلس نمایندگان تحت رهبری جمهوری خواهان این هفته مجموعه ای از لوایح تحریمی را تصویب کرد، از جمله اقدامی دو حزبی که خرید نفت ایران از سوی چین را هدف قرار می دهد.

وزارت خزانه داری گفت که تحریم های اخیر 16 نفر و دو شرکت را هدف قرار می دهد که امکان تولید هواپیماهای بدون سرنشین ایران را فراهم می کنند، از جمله تولیدکنندگان موتورهایی که نوع پهپادهای مورد استفاده در حمله آخر هفته گذشته علیه اسرائیل را تامین می کنند.

این تحریم ها همچنین شامل پنج شرکت تامین کننده مواد برای صنعت فولاد ایران می شود که به گفته وزارت خزانه داری سالانه میلیاردها دلار برای این کشور درآمد ایجاد می کند.

علاوه بر این، دولت بایدن گفت که در حال اعمال کنترل‌های صادراتی جدید با هدف محدود کردن توانایی ایران برای دستیابی به میکروالکترونیک‌های درجه تجاری تجاری است.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا گفت که دولت «اقدامی سریع و قاطع برای پاسخ به حمله بی سابقه ایران به اسرائیل» انجام می دهد.

یلن در بیانیه‌ای گفت: «ما از ابزارهای اقتصادی وزارت خزانه‌داری برای تنزل دادن و مختل کردن جنبه‌های کلیدی فعالیت‌های مخرب ایران، از جمله برنامه پهپاد و درآمدی که رژیم برای حمایت از تروریسم خود به دست می‌آورد، استفاده می‌کنیم».

ایران آخر هفته گذشته بیش از 300 موشک و پهپاد به سمت اسرائیل در تلافی حمله هوایی مرگبار اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه شلیک کرد. اسرائیل، همراه با ایالات متحده و سایر کشورها، اکثریت قریب به اتفاق موشک ها و پهپادها را سرنگون کردند و از آسیب گسترده جلوگیری کردند.

اسرائیل در حال بررسی یک حمله متقابل علیه ایران است. دولت بایدن و دیگر رهبران جهان امیدوارند که اسرائیل را متقاعد کنند که یک پاسخ محدود را برای جلوگیری از درگیری مسلحانه مارپیچ در منطقه انتخاب کند.

منبع