حملات و حملات متقابل آشکار اسرائیل و ایران بینش جدیدی را در مورد هر دو ارتش به دست می دهد

واشنگتن (AP) – اسرائیل تسلط نظامی خود را بر دشمن ایران در حملات دقیق آشکار خود نشان داد که نزدیک اهداف نظامی و هسته‌ای در اعماق قلب این کشور اصابت کرد و با چالش‌های مهم کمی از جانب دفاعی ایران مواجه شد و بینش جدیدی را در مورد هر دو ارتش به جهان ارائه کرد. ' توانایی ها.

جامعه بین‌الملل، اسرائیل و ایران همگی امیدوار بودند که حملات هوایی روز جمعه به حملات و حملات متقابل خطرناک 19 روزه پایان دهد، آزمایشی کاملاً عمومی بین دو رقیب عمیق که قبلاً از اکثر درگیری‌های مستقیم متوقف شده بودند.

حرکت به سمت درگیری آشکار از اول آوریل با قتل مشکوک ژنرال های ایرانی توسط اسرائیل در یک مجتمع دیپلماتیک ایران در سوریه آغاز شد. این امر باعث شد که ایران در آخر هفته گذشته بیش از 300 موشک و پهپاد را به رگبار بیاورد که ایالات متحده، اسرائیل و شرکای منطقه ای و بین المللی بدون آسیب قابل توجه در اسرائیل به سرنگونی آنها کمک کردند. و سپس حمله آشکار اسرائیل در روز جمعه بود.

با بررسی همه طرف ها، کارشناسان امنیتی منطقه پیش بینی کردند که دولت راست افراطی نخست وزیر بنیامین نتانیاهو و متحدان این کشور با تشویق عملکرد برتر ارتش اسرائیل ظهور خواهند کرد. با این حال، در پاسخ به درخواست‌های بین‌المللی، به نظر می‌رسد که اسرائیل و ایران هر دو نیروی نظامی خود را در طول بیش از دو هفته خصومت‌ها عقب نگه می‌دارند و هدفشان ارسال پیام به‌جای تشدید یک جنگ تمام‌مقیاس است.

نکته مهم این است که کارشناسان همچنین هشدار دادند که ایران بزرگترین مزیت نظامی خود را نسبت به اسرائیل – حزب الله و سایر گروه های مسلح متحد ایران در منطقه – وارد نبرد اصلی نکرده است. حزب الله به ویژه قادر است توانایی اسرائیل برای دفاع از خود را به ویژه در هر درگیری چند جانبه تحت فشار قرار دهد.

چارلز لیستر، کارشناس ارشد و باسابقه، می‌گوید: «به طور کلی، «درس بزرگی که باید از آن گرفت این است که اگر ایران مطلقاً هر کاری را که در اختیار دارد یکباره انجام ندهد، در این معادله فقط داوود است و نه جالوت». محقق منطقه ای در موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن.

لیستر گفت، جدای از آن نیروهای نیابتی ایرانی، «اسرائیلی ها در هر سطح نظامی از تمام مزیت ها برخوردارند».

در حمله روز جمعه، تلویزیون دولتی ایران گفت که باتری‌های پدافند هوایی این کشور در چند استان در پی گزارش‌هایی از پهپادها شلیک شدند. ژنرال عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش ایران گفت که خدمه چندین شی پرنده را هدف قرار دادند.

لیستر گفت که به نظر می رسد این ماموریت تنها توسط تعداد کمی از هواپیماهای اسرائیلی بوده است. او گفت که پس از عبور از حریم هوایی سوریه، به نظر می‌رسد که آنها تنها دو یا سه موشک هوا به سطح بلو اسپارو را به سمت ایران شلیک کرده‌اند که به احتمال زیاد از موقعیت توقف در حریم هوایی همسایه ایران، عراق، بوده است.

ایران اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور به یک پایگاه هوایی بزرگ در نزدیکی اصفهان شلیک کرد. اصفهان همچنین محل استقرار سایت های مرتبط با برنامه هسته ای ایران از جمله سایت زیرزمینی غنی سازی نطنز است که بارها هدف حملات خرابکارانه مشکوک اسرائیل قرار گرفته است.

اسرائیل مسئولیت حملات 1 آوریل و جمعه را بر عهده نگرفته است.

مؤسسه یهودی برای امنیت ملی آمریکا، یک مرکز مستقر در واشنگتن که روابط امنیتی اسرائیل و آمریکا را ترویج می‌کند، به سرعت اشاره کرد که حمله کوچک روز جمعه تأکید کرد که اسرائیل می‌تواند آسیب‌های بسیار بیشتری وارد کند «در صورتی که تصمیم به حمله بزرگ‌تری به تأسیسات هسته‌ای ایران داشته باشد. “

ژنرال بازنشسته فرانک مک کنزی، فرمانده سابق ارتش ایالات متحده، گفت، در مقابل، به نظر می رسد که رگبار ایران در آخر هفته گذشته بیشتر از 150 موشک بالستیک دوربرد خود را که قادر به رسیدن به اسرائیل در فاصله بیش از 1600 کیلومتری هستند، استفاده کرده است. فرماندهی مرکزی.

مک‌کنزی گفت، به‌ویژه با توجه به مسافت درگیر و اینکه چقدر برای ایالات متحده و دیگران ردیابی استقرار موشک‌ها توسط حسگرهای فضایی بالای سر و رادار منطقه‌ای آسان است، «برای ایران سخت است که در برابر اسرائیل یک پیچ از آبی ایجاد کند».

الکس واتانکا، مدیر برنامه ایران در موسسه خاورمیانه گفت، اسرائیلی‌ها به نوبه خود «نشان داده‌اند که اسرائیل اکنون می‌تواند از خاک خود ایران را با موشک‌ها، شاید حتی پهپادها هدف قرار دهد».

وتانکا گفت، در عین حال، عملکرد ایران در روز جمعه ممکن است تردیدهایی را در مورد توانایی این کشور برای دفاع در برابر چنین حمله ای ایجاد کرده باشد. وی خاطرنشان کرد: اندازه ایران حدود 80 برابر اسرائیل است و بنابراین قلمروهای بیشتری برای دفاع دارد.

به علاوه، اسرائیل نشان داد که می‌تواند از کشورهای قدرتمند منطقه‌ای و بین‌المللی، اعم از عربی و غربی، برای دفاع در برابر ایران حمایت کند.

ایالات متحده در کمک به اسرائیل برای سرنگونی حمله موشکی و هواپیمای بدون سرنشین ایران در 13 آوریل رهبری کرد. اعتقاد بر این است که کشورهای اردن و خلیج فارس درجات مختلفی از کمک، از جمله در به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد حملات بعدی، ارائه کرده اند.

این دو هفته خصومت همچنین بزرگترین ویترین را از توانایی رو به رشد اسرائیل برای همکاری با کشورهای عرب، دشمنان قبلی خود، تحت چارچوب فرماندهی مرکزی ایالات متحده، که بر نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه نظارت می کند، ارائه کرد.

ایالات متحده تحت دولت ترامپ مسئولیت هماهنگی نظامی خود با اسرائیل را به فرماندهی مرکزی منتقل کرد، که قبلاً میزبان هماهنگی نظامی ایالات متحده با کشورهای عربی بود. دولت بایدن برای تعمیق روابط کار کرده است.

اما در حالی که تبادل حملات اسرائیل و ایران اطلاعات بیشتری در مورد توانایی های نظامی ایران نشان داد، حزب الله مستقر در لبنان و سایر گروه های مسلح متحد ایران در عراق و سوریه عمدتاً در حاشیه باقی ماندند.

حزب الله با ده ها هزار جنگجوی باتجربه و زرادخانه عظیم تسلیحاتی یکی از قدرتمندترین نظامیان منطقه است.

پس از جنگ شدید بین اسرائیل و حزب‌الله در سال 2006 که منجر به کشته شدن بیش از هزار غیرنظامی لبنانی و ده‌ها غیرنظامی اسرائیلی شد، هر دو طرف از تشدید درگیری‌های گسترده خودداری کردند. اما ارتش اسرائیل و حزب الله همچنان در طول جنگ اسرائیل و حماس در غزه به طور معمول از مرزهای یکدیگر تیراندازی می کنند.

لیستر گفت: «حزب‌الله تنها مزیت بالقوه باقی‌مانده ایران در کل این معادله گسترده‌تر است».

او گفت که شش ماه جنگ در غزه، ارتش اسرائیل را «کاملاً کشانده است». اگر حزب‌الله تمام تلاش خود را می‌کرد و اکثریت عظیم زرادخانه موشکی و موشکی خود را به یکباره به سوی اسرائیل پرتاب می‌کرد، اسرائیلی‌ها به طور جدی برای مقابله با آن مبارزه می‌کردند.»

او گفت و از نظر نیروی زمینی، اگر حزب‌الله ناگهان جبهه دومی را باز کند، نیروهای دفاعی اسرائیل «در این مرحله ناتوان خواهند بود» که هم با حزب‌الله و هم با حماس بجنگند.

منبع