برخی در اروپا از ترس اوکراین در صورت بازگشت ترامپ، اکنون تلاش می‌کنند تا ارتباط برقرار کنند

ویلنیوس، لیتوانی – همانطور که بسیاری در اروپا در مورد احتمال ریاست جمهوری دوم برای آن نگران هستند دونالد ترامپ برخی از سرسخت‌ترین دشمنان روسیه که می‌ترسند به حمایت آمریکا از اوکراین پایان دهد، راه دیگری در پیش گرفته‌اند: خوش‌رفتاری با اردوگاه ترامپ.

به همین منظور، حزب حاکم لیتوانی که حامی سرسخت اوکراین است، ماه گذشته جلساتی را بین اوکراینی‌ها، سیاستمداران حوزه بالتیک که خواهان افزایش هزینه‌های نظامی برای مقابله با روسیه هستند و گروهی از مقامات سابق دولت ترامپ ترتیب داد. همچنین اعضای گروه‌های طرفدار ترامپ مانند بنیاد هریتیج، یک گروه محافظه‌کار بانفوذ که در مورد کمک به اوکراین بدبین است، حضور داشتند.

رهبری شرکت کنندگان از اوکراین، الکساندر مرژکو، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اوکراین و متحد رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی بود. او گفت که دستیابی به اردوگاه ترامپ صرفاً به رسمیت شناختن آسیب پذیری خطرناک اوکراین در برابر شن های متحرک سیاست ایالات متحده است.

برای خبرنامه The Morning از نیویورک تایمز ثبت نام کنید

مرژکو گفت: «وقتی برای بقای خود می‌جنگیم، نمی‌توانیم با بایدن یا ترامپ دشمنی کنیم.» “اگر شرط بندی اشتباهی انجام دهیم، خطر از دست دادن کشورمان را داریم.”

ترامپ در صورت انتخاب مجدد، برنامه‌های خود را برای اوکراین توضیح نداده است، اما بسیاری از حامیان او به شدت با کمک به این کشور در نبرد علیه روسیه مخالف هستند.

به گفته مرژکو و سایر شرکت‌کنندگان، تلاش‌های فراگیر، بحث‌هایی را در مورد اینکه دولت دوم ترامپ می‌تواند برای اوکراین و آینده ناتو معنی داشته باشد، انجام شد.

یکی از حامیان ترامپ می خواست بداند چرا مالیات دهندگان آمریکایی باید هزینه جنگ اوکراین را بپردازند. طرفداران کمک از اوکراین و حامیان بالتیک آن خواستند تا طرح خود را برای کمک به روسیه در شرایط اقتصادی تنظیم کنند که به رویکرد معاملاتی ترامپ در سیاست خارجی خوشایند باشد.

مرژکو گفت: «کمک به اوکراین به آمریکایی ها شغل می دهد.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن تخمین زده است که حدود 60 درصد از 113 میلیارد دلاری که کنگره برای کمک به اوکراین تصویب کرده است، در ایالات متحده صرف تسلیحات ساخت ایالات متحده و پرسنل نظامی ایالات متحده می شود.

زیگیمانتاس پاویلیونیس، قانونگذار لیتوانیایی که این نشست را سازماندهی کرد، گفت که اوکراین و حامیانش به جای رویارویی با ترامپ و پایگاه او، باید با آنها دوست شوند و توضیح دهند که “منافع عظیم آمریکا در مبارزه” با روسیه وجود دارد.

با این حال، از زمانی که ترامپ در کنگره آیووا در ژانویه به پیروزی رسید، بسیاری از رهبران و سیاستمداران اروپایی برای کنار آمدن با دورنمای ریاست جمهوری ترامپ دیگر تلاش کردند.

آلیسیا کرنز، یکی از اعضای محافظه‌کار پارلمان بریتانیا و رئیس کمیته روابط خارجی آن، این احتمال را که رای‌دهندگان آمریکایی ممکن است مردی را که او آن را آزار جنسی و متهم جنایی متهم می‌داند، دوباره انتخاب کنند، «کاملاً نگران‌کننده» توصیف کرد.

اما او نیز با بنیاد هریتیج تماس گرفت و به گروهی از قانونگذاران اروپایی پیوست تا امسال از دفاتر این سازمان در واشنگتن بازدید کنند. کرنز به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ نداد. دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا در اوایل ماه جاری با شخص ترامپ دیدار کرد.

و روز چهارشنبه، آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، از حامیان سرسخت اوکراین، با رئیس جمهور سابق در نیویورک ملاقات کرد تا درباره ناتو و تهاجم روسیه صحبت کند. رئیس دفتر دودا گفتگوی آنها را “عالی” توصیف کرد. ترامپ که در دوران ریاست جمهوری خود روابط بسیار خوبی با رئیس جمهور راستگرای لهستان داشت، گفت که “در تمام طول مسیر از لهستان عقب بود.”

در مقابل، روابط ترامپ با زلنسکی تحت تاثیر عصبانیت رئیس جمهور سابق آمریکا از استیضاح او در سال 2019 قرار گرفته است، که بر اتهاماتی مبنی بر استفاده از کمک نظامی ایالات متحده برای تحت فشار قرار دادن اوکراین برای انجام تحقیقات درباره بایدن و پسرش هانتر متمرکز شده است.

هشدار درباره بازگشت ترامپ در کشورهای اروپای شرقی که از دور شدن جنبش او از سیاست های خارجی رونالد ریگان بیم دارند، شدیدتر بوده است. ریگان در شرق سابق کمونیستی به دلیل نقش او در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مورد ستایش قرار می گیرد.

دونالد تاسک، نخست‌وزیر میانه‌روی لهستان، که رقیب سرسخت سیاسی دودا است، در فوریه زمانی که جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ در کنگره بسته کمکی 60.1 میلیارد دلاری به اوکراین را مسدود کردند، ابراز ناراحتی کرد. تاسک گفت: شرمنده. رونالد ریگان باید امروز در قبرش باشد.

تنها رهبر منطقه که آشکارا برای پیروزی ترامپ و پایان حمایت از اوکراین تشویق می کند، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان است.

پس از ملاقات با رئیس جمهور سابق در فوریه، اوربان ادعا کرد که ترامپ به او گفته است در صورت پیروزی در نوامبر، “یک پنی” به اوکراین نمی دهد. اما مشخص نیست که آیا ترامپ واقعاً این را گفته است یا همانطور که بسیاری گمان می‌کنند اوربان دیدگاه‌های خود را به رئیس‌جمهور سابق القا می‌کرد. سخنگویان ترامپ نمی گویند.

رابرت ویلکی، یکی از شرکت کنندگان در جلسات ویلنیوس که به عنوان وزیر امور کهنه سربازان ترامپ خدمت می کرد، اظهارات اوربان را کم اهمیت جلوه داد. او گفت: «فقط به کارنامه ترامپ نگاه کنید. اوکراینی‌ها زمانی که او رئیس‌جمهور بود اسلحه دریافت کردند و پوتین در کنار مرزها ماند.

ویلکی افزود، به جای وحشت، اوکراین و حامیانش «باید ادعا کنند که در خط مقدم علیه یکی از سه قدرت روی کره زمین هستند که در مورد جابجایی و در صورت نیاز، نابود کردن ایالات متحده بسیار باز هستند.» او گفت که اینها روسیه، ایران و چین هستند.

کرت ولکر، نماینده ویژه ایالات متحده در امور اوکراین در دوره ریاست جمهوری ترامپ، گفت که او نیز به اظهارات اوربان شک دارد.

ولکر در مصاحبه‌ای در جریان یک نوسان اخیر در اروپای شرقی گفت: «توصیه من به همه دوستان اروپایی‌ام این است که وقتی صحبت از احتمال انتخاب مجدد ترامپ به میان می‌آید، هیچ فرضی در مورد اینکه سیاست او چگونه خواهد بود، نکنید.

او گفت که اجتناب از فرضیات در مورد برنامه های ترامپ برای اوکراین به ویژه برای کسانی در اروپا مهم است که بر خلاف اوربان، از دورنمای بازگشت رئیس جمهور سابق وحشت دارند. ولکر افزود: «اگر ترامپ را به خاطر شخصیتش دوست ندارید و علناً از او شکایت می‌کنید، فقط سفره فاجعه می‌چینید.»

این باور که ترامپ و متحدانش می توانند بر سر اوکراین تحت تأثیر قرار گیرند، پشتوانه گردهمایی مارس در ویلنیوس بود.

Pavilionis، برگزارکننده، گفت که در حالی که “ترامپ کمی دیوانه است و شما هرگز نمی دانید که او چگونه واکنش نشان خواهد داد”، بازگشت او به کاخ سفید می تواند برای اوکراین بهتر از آن چیزی باشد که بسیاری انتظار دارند.

پاویلیونیس گفت که در جریان سفر به واشنگتن در ژانویه از روحیه انزواطلبی در جنبش ترامپ شگفت زده شده است. اما، او افزود، به‌عنوان رئیس‌جمهور ترامپ «برای منطقه ما بسیار بهتر از اوباما بود»، او ارسال سلاح به اوکراین را پس از الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 رد کرد. ترامپ این سیاست را معکوس کرد و موشک‌های ضد تانک جاولین فرستاد. او همچنین حضور نظامی آمریکا در جناح شرقی ناتو را افزایش داد.

پاویلیونیس گفت، به جای نگرانی از وعده انتخاباتی ترامپ برای پایان دادن به جنگ در اوکراین «در عرض 24 ساعت»، اوکراین و متحدانش باید درک کنند که جمهوری خواهان به جای نجات اوکراین یا تقویت ناتو، نگران مهار چین و ایران هستند.

او گفت که این امر باعث شده است که اوکراین و حامیان اروپایی آن پل هایی را با اردوگاه ترامپ بسازند و آن را با یک استدلال ساده ارائه دهند: “روسیه را متوقف کنید و چین و ایران را متوقف کنید.”

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز همین موضوع را مطرح کرده است. در ژانویه، او از بنیاد هریتیج بازدید کرد، که به گفته رئیس این بنیاد، کوین دی رابرتز، ماموریتش «نهادسازی ترامپیسم» است.

استولتنبرگ گفت: «اوکراین باید پیروز شود» و جنگ را در چارچوب چین قرار داد که چالش اصلی آن با قدرت آمریکا دغدغه اصلی ترامپ در سیاست خارجی است. استولتنبرگ گفت: «چین از نزدیک آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد را زیر نظر دارد».

وی با بیان اینکه چین، روسیه، ایران و کره شمالی به طور فزاینده ای همسو هستند، گفت: در حالی که چین جدی ترین چالش بلندمدت است، روسیه فوری ترین چالش است.

با این حال، قبل از صحبت استولتنبرگ، رابرتز به صراحت اعلام کرد که اوکراین می تواند فروش سختی داشته باشد. او گفت: «میراث در حال حاضر و هرگز از قرار دادن مرزهای یک کشور خارجی بر مرز ما حمایت نخواهد کرد.

اما سایرین در هریتیج، مانند ویلکی، مانند ویلکی، از کارشناسان همسو با ترامپ در مؤسسه سیاست اول آمریکا، از اوکراین علیه روسیه حمایت می کنند.

ویلکی گفت: «اول آمریکایی به معنای تنها آمریکا نیست. وی افزود که کشورهای بالتیک و دیگر حامیان اوکراین از ریاست جمهوری دوم ترامپ هیچ ترسی ندارند.

ویلکی گفت: «واقعیت این است که ما به مدت چهار سال در آن بخش از جهان صلح داشتیم، اما پس از آن او دفتر را ترک کرد و همه چیز منفجر شد. “این یک تصادف نیست.”

c.2024 شرکت نیویورک تایمز

منبع