یک مقام حماس می گوید اگر راه حل دو دولتی اجرا شود، این گروه سلاح های خود را زمین می گذارد

استانبول (AP) – یک مقام ارشد سیاسی حماس به آسوشیتدپرس گفت که گروه شبه‌نظامی اسلامی مایل است با یک آتش‌بس پنج ساله یا بیشتر با اسرائیل موافقت کند و اگر فلسطینی مستقل باشد، سلاح‌های خود را زمین گذاشته و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهد شد. ایالت در امتداد مرزهای قبل از 1967 ایجاد شده است.

اظهارات خلیل الحیا در مصاحبه ای در روز چهارشنبه در بحبوحه بن بست ماه ها مذاکرات آتش بس بیان شد. به نظر می رسد که این پیشنهاد که حماس خلع سلاح می شود امتیاز قابل توجهی از سوی این گروه شبه نظامی است که رسماً متعهد به نابودی اسرائیل است.

اما بعید است اسرائیل چنین سناریویی را در نظر بگیرد. این کشور متعهد شده است که حماس را پس از حملات مرگبار 7 اکتبر که جنگ را آغاز کرد، سرکوب کند، و رهبری کنونی آن به شدت با ایجاد یک کشور فلسطینی در سرزمین هایی که اسرائیل در جنگ 1967 به تصرف خود درآورده بود، مخالف است.

الحیه، یکی از مقامات بلندپایه حماس که نماینده مبارزان فلسطینی در مذاکرات برای آتش بس و تبادل گروگان بوده است، گاهی لحن مخالف و گاهی آشتی جویانه داشت.

الحیه در گفتگو با آسوشیتدپرس در استانبول گفت حماس می خواهد به سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری جناح رقیب فتح بپیوندد تا یک دولت واحد برای غزه و کرانه باختری تشکیل دهد. او گفت که حماس “یک کشور فلسطینی کاملا مستقل در کرانه باختری و نوار غزه و بازگشت آوارگان فلسطینی مطابق با قطعنامه های بین المللی” را در امتداد مرزهای اسرائیل قبل از 1967 می پذیرد.

او گفت که اگر این اتفاق بیفتد، شاخه نظامی این گروه منحل خواهد شد.

«تمام تجربیات افرادی که با اشغالگران جنگیدند، وقتی استقلال یافتند و به حقوق خود و دولت خود دست یافتند، این نیروها چه کرده اند؟ آنها به احزاب سیاسی تبدیل شده اند و نیروهای مبارز مدافع آنها به ارتش ملی تبدیل شده اند.»

طی سال‌ها، حماس گاهی اوقات موضع عمومی خود را نسبت به احتمال تشکیل کشور فلسطینی در کنار اسرائیل تعدیل کرده است. اما برنامه سیاسی آن هنوز رسما “هر گونه جایگزینی برای آزادی کامل فلسطین، از رودخانه تا دریا” را رد می کند – اشاره به منطقه ای از رود اردن تا دریای مدیترانه، که شامل سرزمین هایی است که اکنون اسرائیل را تشکیل می دهند.

الحیا نگفت که آیا استقبال آشکار او از راه حل دو کشوری به منزله پایان دادن به درگیری فلسطین با اسرائیل است یا گامی موقت به سوی هدف اعلام شده این گروه برای نابودی اسرائیل.

هیچ واکنشی فوری از سوی اسرائیل یا تشکیلات خودگردان فلسطین، دولت خودگردان که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده بود، وجود نداشت که حماس با تصرف غزه در سال 2007، یک سال پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی فلسطین، از آن بیرون راند. پس از تسلط حماس بر غزه، تشکیلات خودگردان فلسطینی با مدیریت بخش های نیمه خودمختار کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل باقی ماند.

تشکیلات خودگردان فلسطین امیدوار است که یک کشور مستقل در کرانه باختری، اورشلیم شرقی و غزه ایجاد کند – مناطقی که اسرائیل در جنگ 1967 در خاورمیانه تصرف کرد. در حالی که جامعه بین المللی به شدت از چنین راه حل دو کشوری حمایت می کند، دولت تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، آن را رد می کند.

جنگ غزه نزدیک به هفت ماه طول کشیده و مذاکرات آتش بس متوقف شده است. جنگ با حمله مرگبار 7 اکتبر به جنوب اسرائیل آغاز شد که در آن شبه نظامیان تحت رهبری حماس حدود 1200 نفر را کشتند که اکثراً غیرنظامی بودند. ستیزه جویان حدود 250 گروگان را به داخل محاصره کشاندند. به گفته مقامات بهداشتی محلی، بمباران و حمله زمینی اسرائیل به غزه بیش از 34000 فلسطینی را که بیشتر آنها زن و کودک بودند، کشته و حدود 80 درصد از جمعیت 2.3 میلیونی غزه را آواره کرده است.

اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله به شهر جنوبی رفح است، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی به آنجا گریخته اند.

اسرائیل می‌گوید که از زمان آغاز جنگ، اکثر گردان‌های اولیه حماس را منهدم کرده است، اما چهار گردان باقی‌مانده در رفح مخفی شده‌اند. اسرائیل استدلال می کند که حمله به رفح برای پیروزی بر حماس ضروری است.

الحیه گفت که چنین حمله ای در نابودی حماس موفق نخواهد بود. وی گفت که تماس‌ها بین رهبری سیاسی خارج و رهبری نظامی در داخل غزه به دلیل جنگ “بدون وقفه” است و “تماس‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و جهت‌گیری‌ها با مشورت” بین دو گروه انجام می‌شود.

وی تاکید کرد که نیروهای اسرائیل “بیش از 20 درصد از توانایی های (حماس) را، نه انسانی و نه در میدان، نابود نکرده اند. اگر نتوانند (حماس) را به پایان برسانند، راه حل چیست؟ به اجماع.»

در ماه نوامبر، آتش بس یک هفته ای منجر به آزادی بیش از 100 گروگان در ازای هزاران اسیر فلسطینی در اسرائیل شد. اما مذاکرات برای آتش بس طولانی‌مدت و آزادی گروگان‌های باقی‌مانده اکنون متوقف شده است و هر یک از طرفین طرف دیگر را به ناسازگاری متهم می‌کنند. گفتگوی کلیدی قطر در روزهای اخیر گفته است که در حال انجام “ارزیابی مجدد” نقش خود به عنوان میانجی است.

اکثر مقامات ارشد سیاسی حماس که قبلا در قطر مستقر بودند، در هفته گذشته این کشور خلیج فارس را ترک کرده و به ترکیه سفر کردند، جایی که رهبر سیاسی حماس در آنجا بود. اسماعیل هنیه روز شنبه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد. الحیا انجام انتقال دائمی دفتر سیاسی اصلی این گروه را تکذیب کرد و گفت حماس می‌خواهد قطر را به عنوان میانجی در مذاکرات ادامه دهد.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی حماس را به عدم جدیت در مورد توافق متهم کرده اند.

الحیه این موضوع را تکذیب کرد و گفت حماس در مورد تعداد اسیران فلسطینی که می خواهد در ازای گروگان های باقی مانده اسرائیلی آزاد شوند امتیازاتی داده است. او گفت که این گروه دقیقاً نمی داند چه تعداد گروگان در غزه باقی مانده و هنوز زنده هستند.

اما او گفت که حماس از خواسته های خود برای آتش بس دائمی و خروج کامل نیروهای اسرائیلی که اسرائیل از هر دوی آنها سر باز زده است، عقب نشینی نخواهد کرد. اسرائیل می گوید تا شکست قطعی حماس به عملیات نظامی خود ادامه خواهد داد و پس از آن نیز حضور امنیتی در غزه را حفظ خواهد کرد.

“اگر به ما اطمینان داده نشود که جنگ پایان خواهد یافت، چرا من اسیران را تحویل می دهم؟” رهبر حماس در مورد گروگان های باقی مانده گفت.

الحیه همچنین تلویحا تهدید کرد که حماس به اسرائیل یا سایر نیروهایی که ممکن است در اطراف اسکله شناوری مستقر باشند که ایالات متحده در حال تلاش برای ساختن آن در امتداد خط ساحلی غزه برای ارسال کمک از طریق دریا است، حمله خواهد کرد.

وی گفت: ما قاطعانه هرگونه حضور غیر فلسطینی در غزه را چه در دریا و چه در خشکی رد می کنیم و با هر نیروی نظامی حاضر در این مکان ها، اعم از اسرائیلی یا غیر آن… به عنوان یک قدرت اشغالگر برخورد خواهیم کرد.

الحیه گفت حماس از حملات 7 اکتبر پشیمان نیست، علیرغم ویرانی که بر غزه و مردم آن وارد کرده است. وی هدف قرار دادن غیرنظامیان حماس در جریان این حملات را رد کرد – علیرغم شواهد قاطع بر خلاف آن – و گفت که این عملیات در هدف خود برای بازگرداندن موضوع فلسطین به توجه جهانیان موفق بوده است.

و او گفت، تلاش های اسرائیل برای ریشه کن کردن حماس در نهایت برای جلوگیری از قیام های مسلحانه فلسطینیان در آینده شکست خواهد خورد.

بیایید بگوییم که آنها حماس را نابود کرده اند. آیا مردم فلسطین رفته اند؟ او درخواست کرد.

___

خلیل حمرا خبرنگار AP در استانبول در این گزارش مشارکت داشت.

منبع