یلن می‌گوید در واکنش آمریکا به ظرفیت مازاد چین چیزی از روی میز وجود ندارد

توسط الساندرا گالونی و دیوید لادر

واشنگتن (رویترز) – وزیر خزانه داری آمریکا، دولت بایدن هیچ گزینه ای را برای پاسخ به ظرفیت صنعتی مازاد چین که یکی از نگرانی های اصلی آمریکا و متحدانش است، کنار نمی گذارد. جانت یلن روز پنجشنبه به رویترز گفت.

یلن در مصاحبه بعدی رویترز در واشنگتن گفت که صادرات چین به سمت اشتغال کامل برای بقیه جهان قابل قبول نیست.

یلن گفت که در طول سفر خود به چین در اوایل ماه جاری، در بیان نگرانی های ایالات متحده با مقامات چینی در مورد سیل پکن در بازارهای جهانی با وسایل نقلیه الکتریکی (EVs)، پنل های خورشیدی و سایر کالاهای انرژی پاک “موفق” بود و مشاغل ایالات متحده را تهدید می کرد. وی افزود که مقامات چینی مشکل مازاد ظرفیت صنعتی را تصدیق می کنند، اما باید به آن رسیدگی کنند.

او گفت که این موضوع که تولیدکنندگان کالاهای مشابه در ایالات متحده، اروپا، ژاپن و بازارهای نوظهور مانند هند و مکزیک را تهدید می‌کند، بار دیگر در حاشیه بهار صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی با مقامات چینی در واشنگتن به شدت مورد بحث قرار گرفت. جلسات هفته گذشته

یلن افزود که این مشکل «در یک روز یا یک هفته» حل نخواهد شد.

یلن گفت: «بنابراین مهم است که چین این نگرانی را بشناسد و برای رفع آن اقدام کند. اما ما نمی خواهیم صنعت ما در این مدت از بین برود، بنابراین من نمی خواهم چیزی را از روی میز حذف کنم.

دولت بایدن در حال تکمیل بررسی تعرفه‌های تجاری ناعادلانه «بخش 301» بر واردات چینی است که توسط رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ در سال 2018 اعمال شد، که مقامات آمریکایی گفته‌اند که می‌تواند به افزایش تعرفه‌ها بر برخی محصولات منجر شود. رئيس جمهور جو بایدن هفته گذشته خواستار افزایش سه برابری عوارض بخش 301 فولاد چین به 25 درصد شد.

کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده نیز به سناتورهای آمریکایی گفت که ایالات متحده باید “اقدامات اولیه، اقدام قاطع” را برای محافظت از بخش نوپای خودروهای برقی آمریکا در برابر واردات چین انجام دهد. تعرفه های ایالات متحده بر واردات خودروهای چینی در حال حاضر حدود 27.5٪ است و تعداد کمی از خودروهای برقی چینی در حال حاضر در ایالات متحده فروخته می شوند.

یلن گفت: «ما هیچ مشکلی با چین در تولید و فروش جهانی و صادرات نداریم، اما ایالات متحده و اروپا و سایر کشورها نیز می‌خواهند در توانایی تولید محصولات انرژی پاک که اهمیت زیادی خواهند داشت، مشارکت داشته باشند.»

(گزارش توسط الساندرا گالونی؛ نوشته دیوید لادر و دن برنز؛ ویرایش توسط آندریا ریچی و پل سیمائو)

منبع