دانشجوی دکتری سعودی به خاطر توییت‌هایش به 34 سال زندان محکوم شد

قضات الشهاب را به “برهم زدن نظم عمومی” و “بی ثبات کردن بافت اجتماعی” متهم کردند – ادعاهایی که صرفاً از فعالیت او در رسانه های اجتماعی ناشی می شود. آنها ادعا کردند که الشهاب حساب های مخالف را در توییتر دنبال و بازنشر کرده و “انتقال داده است” شایعات نادرست.»

دانشگاه لیدز تأیید کرد که الشهاب در سال آخر تحصیلات دکترا در دانشکده پزشکی بود.

الشهاب در جریان استیناف خود گفت که این قضاوت خشن مساوی است با “تخریب من، خانواده ام، آینده من و آینده فرزندانم”. او دو پسر جوان 4 و 6 ساله دارد.

این حکم که تا کنون توسط پادشاهی اعتراف نشده است، در بحبوحه سرکوب مخالفان توسط ولیعهد محمد بن سلمان صادر می شود، حتی در شرایطی که حکومت او به زنان حق رانندگی و سایر آزادی های جدید در کشور فوق محافظه کار اسلامی اعطا می کرد.

دادگاه ویژه جرایم تروریسم و ​​امنیت ملی حکم غیرعادی سخت 34 ساله را صادر کرد و پس از آن 34 سال ممنوعیت سفر را به دنبال داشت. این تصمیم در اوایل ماه جاری و در حالی صادر شد که الشهاب از حکم اولیه شش سال خود درخواست تجدید نظر کرد.

متیو لی، نویسنده آسوشیتدپرس در واشنگتن در این گزارش مشارکت داشت.



منبع

دانشگاه گفت: «ما عمیقاً نگران این تحول اخیر در مورد سلما هستیم و به دنبال مشاوره در مورد اینکه آیا کاری برای حمایت از او می‌توانیم انجام دهیم، هستیم.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: “استفاده از آزادی بیان برای دفاع از حقوق زنان نباید جرم انگاری شود، هرگز نباید جرم انگاری شود.”

دولت عربستان سعودی در ریاض و همچنین سفارتخانه های آن در واشنگتن و لندن به درخواست برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

___

ماه گذشته، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به پادشاهی نفت‌خیز سفر کرد و با شاهزاده محمد گفت‌وگو کرد و گفت که نگرانی‌های حقوق بشری را مطرح کرده است. ملاقات آنها – و ضربه مشتی که بسیار مورد انتقاد قرار گرفت – نشان دهنده یک چرخش شدید نسبت به قول قبلی بایدن برای تبدیل کردن پادشاهی به پادشاهی در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در سال 2018 بود.

یک دادستان ایالتی به دادگاه تجدیدنظر گفت: «حکم (شش سال) زندانی که برای متهم با توجه به جنایاتش جزئی بود». من خواستار اصلاح این حکم با توجه به حمایت او از کسانی هستم که سعی در ایجاد بی نظمی و بی ثبات کردن جامعه دارند، همانطور که در حساب های فالو و بازنشر او (توئیتر) نشان داده شده است.

بتانی الحیدری، مدیر پرونده عربستان سعودی، گفت: «عربستان سعودی به دنیا مباهات کرده است که حقوق زنان را بهبود می بخشد و اصلاحات قانونی را ایجاد می کند، اما با این جمله شنیع شکی نیست که وضعیت فقط بدتر می شود.

از زمان به قدرت رسیدن در سال 2017، شاهزاده محمد با پروژه‌های گردشگری عظیم، تلاش‌ها را برای تنوع بخشیدن به اقتصاد پادشاهی به دور از نفت تسریع کرده است – اخیراً قصد دارد طولانی‌ترین ساختمان‌های جهان را ایجاد کند که بیش از 100 مایل در صحرا امتداد دارند. اما او همچنین به دلیل دستگیری افرادی که در صف قرار نگرفته اند، از جمله مخالفان و فعالان و همچنین شاهزادگان و بازرگانان، با انتقاداتی روبرو شده است.

دبی، امارات متحده عربی (AP) – بر اساس اسناد دادگاه به دست آمده در روز پنجشنبه، یک دادگاه سعودی یک دانشجوی دکترا را به دلیل انتشار “شایعات” و بازنشر مخالفان به 34 سال زندان محکوم کرد، تصمیمی که محکومیت فزاینده جهانی را برانگیخته است.

اسناد حقوقی به دست آمده توسط آسوشیتدپرس نشان می دهد که الشهاب به قضات گفت که بیش از 285 روز قبل از ارجاع پرونده اش به دادگاه در زندان بوده است.

ابتکار آزادی، الشهاب را عضوی از اقلیت مسلمان شیعه عربستان سعودی توصیف می کند که مدت هاست از تبعیض سیستماتیک در پادشاهی تحت حکومت سنی ها شکایت کرده است.

فعالان و وکلا حکم صادره علیه سلما الشهاب، مادر دو فرزند و محقق دانشگاه لیدز در بریتانیا را حتی برای معیارهای عدالت عربستان تکان دهنده می دانند.

او به قضات گفت که نمی‌دانست صرفاً بازنشر پست‌ها «از روی کنجکاوی و مشاهده دیدگاه‌های دیگران» از یک حساب شخصی که بیش از 2000 دنبال کننده ندارد، تروریسم است.

بر اساس گزارش Freedom Initiative، یک گروه حقوق بشر مستقر در واشنگتن، الشهاب در ژانویه 2021 در طول تعطیلات خانوادگی خود، تنها چند روز قبل از اینکه قصد بازگشت به بریتانیا را داشت، بازداشت شد.

صدور حکم الشهاب همچنین توجه واشنگتن را به خود جلب کرد، جایی که وزارت امور خارجه روز چهارشنبه گفت که در حال بررسی این پرونده است.