فیلیپین می گوید گارد ساحلی چین از توپ های آب بر روی شناورهای خود استفاده کرده است

فیلیپین اعلام کرد که گارد ساحلی چین روز سه شنبه در حین گشت زنی در نزدیکی صخره ای در نزدیکی این کشور آسیای جنوب شرقی از توپ آب بر روی دو کشتی خود استفاده کرد که به یکی از آنها آسیب وارد کرد.

مانیل و پکن سابقه طولانی در مناقشات ارضی در دریای چین جنوبی دارند، با چندین برخورد کشتی‌های فیلیپینی و چینی در ماه‌های اخیر و همچنین استفاده از توپ‌های آب‌پاش توسط گارد ساحلی چین.

آخرین حادثه در نزدیکی Scarborough Shoal تحت کنترل چین، که مدت‌ها نقطه اشتعال بالقوه بوده است، در طی ماموریت تامین مجدد ماهیگیران فیلیپینی رخ داد.

در بیانیه ای که توسط گارد ساحلی فیلیپین منتشر شد، آمده است: «این آسیب به عنوان شاهدی از فشار شدید آب است که توسط گارد ساحلی چین در آزار و اذیت کشتی های فیلیپین استفاده می شود.

در این بیانیه آمده است که گارد ساحلی چین همچنین یک مانع 380 متری (416 یاردی) در سرتاسر ورودی منطقه ماهیگیری سنتی نصب کرده است که دسترسی به آب های داخل آن را مسدود کرده است.

گارد ساحلی چین اعلام کرد که دو کشتی فیلیپینی را از آب‌های خود در نزدیکی جزیره هوانگیان، که نام چینی این منطقه است، «اخراج» کرده است.

چین تقریباً تمام دریای چین جنوبی را مدعی است، ادعاهای رقیب سایر کشورها از جمله فیلیپین را نادیده می گیرد و یک حکم بین المللی مبنی بر اینکه ادعای آن مبنای قانونی ندارد.

زنجیره مثلثی صخره‌ها و صخره‌هایی که اسکاربرو شول را تشکیل می‌دهند در 240 کیلومتری (150 مایل) غرب جزیره اصلی فیلیپین لوزون و نزدیک به 900 کیلومتری هاینان، نزدیک‌ترین توده خشکی بزرگ چین قرار دارد.

چین در سال 2012 این منطقه را از فیلیپین مصادره کرد و از آن زمان گارد ساحلی و کشتی‌های دیگری را مستقر کرده است که مانیل می‌گوید کشتی‌های فیلیپینی را آزار می‌دهد و مانع از دسترسی ماهی‌گیرانش به تالاب غنی از ماهی می‌شود.

حادثه روز سه شنبه در حالی رخ داد که فیلیپین و ایالات متحده یک مانور نظامی بزرگ سالانه برگزار می کنند که خشم پکن را برانگیخته است.

مانیل و واشنگتن یک معاهده دفاعی متقابل دارند و رویارویی‌های اخیر بین کشتی‌های فیلیپینی و چینی به گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه چه چیزی باعث آن می‌شود، دامن زده است.

مقامات ارشد ایالات متحده بارها گفته اند که “حمله مسلحانه” علیه کشتی های عمومی، هواپیماها، نیروهای مسلح یا گارد ساحلی فیلیپین در هر نقطه از دریای چین جنوبی به این معاهده استناد می کند.

فردیناند مارکوس، رئیس جمهور فیلیپین، این ماه گفت که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده تضمین داده است که اگر “قدرت خارجی” دیگری یک سرباز فیلیپینی را بکشد، این پیمان مورد استناد قرار خواهد گرفت.

– “تسلیم نمی شود” –

در آخرین حادثه، یک کشتی متعلق به اداره شیلات و منابع آبزی (BFAR) و دیگری از گارد ساحلی فیلیپین (PCG) در حال تحویل سوخت و غذا به ماهیگیرانی بودند که در آب های نزدیک صخره حرکت می کردند.

در بیانیه گارد ساحلی فیلیپین آمده است: «در حین گشت زنی، شناورهای فیلیپینی با مانورهای خطرناک و مانعی از سوی چهار کشتی گارد ساحلی چین و شش کشتی نیروی دریایی چین مواجه شدند.

کشتی‌های گارد ساحلی چین در برابر قایق BFAR و گارد ساحلی فیلیپین از توپ آب استفاده کردند.

شناور PCG از دو طرف پاشیده شد و به نرده و سایبان آن آسیب وارد شد.

در این بیانیه آمده است: «با وجود آزار و اقدامات تحریک آمیز گارد ساحلی چین، هر دو کشتی PCG و BFAR ایستادگی کردند و به گشت دریایی خود ادامه دادند.

فیلیپین ها در طی ماموریت مشابهی در ماه سپتامبر، یک مانع شناور در ورودی زیره پیدا کردند.

پس از آن پرسنل گارد ساحلی فیلیپین طنابی را که مانع را به یک لنگر متصل می کرد، در یک عملیات ویژه به دستور مارکوس بریدند.

گارد ساحلی چین بعداً خط شناورها را از آب خارج کرد.

مارکوس از زمان روی کار آمدن در سال 2022 در برابر قاطعیت فزاینده چین در آبراه ایستاده است و اصرار دارد که فیلیپین “تسلیم نخواهد شد” زیرا از قلمرو مستقل خود دفاع می کند.

amj/mtp

منبع