با وجود هشدار بایدن، پلوسی باید از تایوان بازدید کند

سناتور روی بلانت، رئیس‌جمهور، که قبلاً با پلوسی در مجلس خدمت می‌کرد، گفت: “اگر او می‌خواهد برود، مطمئناً فکر می‌کنم باید برود. و فکر می‌کنم اکنون که دلسرد شده است، باید انگیزه بیشتری برای رفتن داشته باشد. و همکاران باید به او بپیوندند.»

سناتور ریک اسکات از فلوریدا، رئیس بازوی انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه مجلس سنا، گفت: «من فکر می‌کنم مهم است که ما به آنجا برویم و به تایوان بگوییم که آنها متحد دموکراتیک مهمی هستند. ما باید به صراحت بگوییم که هیچ ابهامی وجود ندارد که در صورت تهاجم چین کمونیستی از آنها حمایت خواهیم کرد.»

این دیدار احتمالی شکاف درون حزبی نادر و پرمخاطبی را بین پلوسی – مدافع سرسخت تایوان و منتقد سرسخت نقض حقوق بشر چین – و مقامات دولت بایدن که نگران تشدید تنش ها با ابرقدرت آسیایی هستند، ایجاد کرده است.

“من فکر می کنم ما باید دوباره بر روی چه نوع تجهیزات نظامی آنها تمرکز کنیم – آیا این نوع درست است؟ و اگر نه، با آنها کار کنید تا مطمئن شوید که آنها واقعاً سلاح‌هایی دارند که در صورت وقوع چنین حمله‌ای، چینی‌ها را بازدارند.»



منبع

نماینده جیم مک گاورن، نماینده ایالت ماساچوست، یکی از اعضای تیم رهبری پلوسی، گفت: “هیچ کس نباید جایی برود زیرا دولت چین – که مقصر نسل کشی است – با عبارات تهدیدآمیز صحبت می کند.”

کنگره در آستانه تصویب قانون اساسی برای تقویت تولید تراشه های کامپیوتری داخلی و رقابت با چین است. روز سه‌شنبه، بسته معروف به «CHIPS-plus» مانع رویه‌ای کلیدی در سنا را برطرف کرد. در مسیر عبور از هر دو اتاق تا پایان هفته است.

چندین دموکرات تشویق مشابهی ارائه کردند.

«اگر با من مشورت می شد، در این زمان خاص از سفر خودداری می کردم. اما از آنجایی که اکنون علنی است، ما باید نشان دهیم که هیچ کشوری دیکته نمی کند که کجا سفر کنیم و با چه کسی ملاقات کنیم. “جهان نظاره گر است، و ضروری است که ایالات متحده دوباره بر اعتقادات و عزم خود تاکید کند.”

پلوسی، 82 ساله، امیدوار بود که در بهار یک هیئت رسمی کنگره را به تایوان هدایت کند، اما در آخرین لحظه به دلیل تشخیص کووید از کنار گذاشته شد. در روزهای اخیر، گزارش هایی منتشر شد که او در تعطیلات آگوست دوباره تلاش خواهد کرد. سخنگوی پلوسی گفت که دفتر وی به دلیل پروتکل های امنیتی طولانی مدت سفر بین المللی را از قبل تایید یا رد نمی کند.

نماینده دین فیلیپس، نماینده کمیته روابط خارجی، گفت که او نیز نگرانی هایی دارد، اما او افزود که پلوسی اکنون باید این سفر را انجام دهد تا آمریکا در مقابل تهدیدات چین ضعیف به نظر نرسد.

مک کانل که همسرش، وزیر سابق حمل و نقل الین چائو، متولد شده است، گفت: “من فکر می کنم بسیار مهم تر از سفر به تایوان این است که مطمئن شویم با آنها کار کرده ایم تا مطمئن شویم که دفاع آنها در برابر تهدیداتی که ممکن است از سرزمین اصلی چین وارد می شود مناسب باشد.” در تایپه

“من فکر می کنم ما باید هدفمند باشیم. اگر می‌خواهیم سیاست تایوان خود را تغییر دهیم، بیایید این کار را یک تصمیم جمعی بگیریم. اجازه دهید این کار را تصادفی از طریق یک سری مراحل ناهماهنگ انجام ندهیم.» مورفی گفت.

یکی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: «بسیاری از جمهوری‌خواهان می‌خواهند او را به عنوان نمایش قدرت ببینند، در حالی که بسیاری از دموکرات‌ها نگران خطرات تحریک غیرضروری هستند – به‌ویژه در پرتو تورم بالا، بازار بی ثبات نفت و جنگ روسیه در اوکراین.

با این حال، برخی از دموکرات‌ها گفتند که زمان سفر به تایوان خطرات اقتصادی و ژئوپلیتیکی دارد. سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت انتظار می‌رود بایدن و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین به زودی تماس تلفنی داشته باشند که موضوعاتی از تنش‌ها بر سر تایوان و جنگ در اوکراین تا مدیریت رقابت بین آمریکا و چین را پوشش دهد.

اما برخی از اتحاد دو حزبی را نیز در کاپیتول هیل ایجاد کرده است.

سناتور کریس مورفی، D-Conn.، یکی از اعضای کمیته روابط خارجی، در مورد انجام این سفر توسط پلوسی تردیدهایی ابراز کرد.

نماينده جيم هيمز، عضو كميته اطلاعاتي، گفت: چيني‌ها قصد ندارند رئيس مجلس را محدود كنند.

چین بسیار فراتر رفته و هشدار داده است که اگر پلوسی، کالیفرنیا، پا به جزیره دموکراتیک بگذارد، با «اقدامات قهرآمیز» پاسخ خواهد داد، که پکن آن را یک استان جدا شده می‌داند.

جک رید، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا، DR.I.، با فیلیپس موافق است که برای پلوسی “اکنون عقب نشینی” دشوار است. اما او افزود که او می‌تواند با گرفتن گروه کوچک‌تری از قانون‌گذاران و پرواز با هواپیمای شخصی به جای هواپیمای نظامی یا دولتی، “صدا را کاهش دهد”.

او گفت: «بدیهی است که دیدار رئیس مجلس از تایوان گام مهمی است که به رسمیت شناختن را پیشنهاد می‌کند – به رسمیت شناختن رسمی دیپلماتیک بخشی از سیاست فعلی ما نیست.»

نیوت گینگریچ آخرین رئیس مجلس نمایندگان بود که به تایوان سفر کرد و این در سال 1997 بود. پلوسی در سال 1999 از این دیدار بازدید کرد، زمانی که پست رهبری نداشت.

رید گفت: «من فکر می‌کنم او باید برود، اما می‌تواند اقداماتی را انجام دهد تا آن را به یک سفر حقیقت یاب تبدیل کند و نه چیزی که طرف مقابل بتواند از آن سوء استفاده کند.» این خطر است: چینی ها می توانند از این دیدار برای نیازهای خود استفاده کنند.

واشنگتن – جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره با حمایت از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، از او می‌خواهند تا سفر احتمالی خود به تایوان را دنبال کند، حتی در شرایطی که رئیس‌جمهور جو بایدن گفت وزارت دفاع معتقد است که چنین سفری «در حال حاضر ایده خوبی نیست».

پیت سشنز، نماینده تگزاس، که بیش از دو دهه با پلوسی در کنگره خدمت کرده است، گفت: “اگر من سخنران بودم، می رفتم.”

نماینده بیل پاسکرل، DN.J گفت: “من فکر می کنم این یک ایده عالی است.”

در کنفرانس خبری هفتگی خود در روز سه شنبه، میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا، از کیان، به آنچه که او آن را “نقطه” برنامه های سفر پلوسی خواند، گفت.