گفتگوی نخست وزیر پاکستان درباره کشمیر و سیل در سازمان ملل

شریف همچنین درباره بی‌ثباتی و تروریسم منطقه‌ای صحبت کرد که پاکستان را قربانی اصلی آن خواند.

وی گفت که ویرانی های ناشی از سیل، که شریف آن را با عبارات کتاب مقدس توصیف می کند، به این معنی است که پاکستان موظف است “رشد اقتصادی سریع را تضمین کند و میلیون ها نفر را از فقر و گرسنگی نجات دهد.”

شریف با تشریح آنچه که او «کارزار بی امان سرکوب» و «وحشیگری سریالی» کشمیری ها را «کمپین بی امان سرکوب» و «وحشیگری زنجیره ای» کشمیری ها خواند، گفت: «در مرکز این مناقشه دیرینه، انکار حق مسلم مردم کشمیر برای تعیین سرنوشت خود قرار دارد.

شریف پیش از خروج از سخنان آماده شده، گفت: «پاکستان شریک صلح است.» اما آقای رئیس جمهور، صلح تنها زمانی می تواند تضمین و تضمین شود که حقوق جوامعی که در طول دهه ها رنج کشیده اند و طی دهه ها تحت انقیاد بوده اند، آزادی خود را به دست آورند. و مورد احترام هستند.»

شریف هند را به جاه طلبی های استعماری خود با تلاش برای تغییر جمعیت کشمیر از اکثریت مسلمان به اکثریت هندو متهم کرد. در حالی که او اسلام هراسی را “پدیده ای جهانی” توصیف کرد، به طور خاص دولت ملی گرای هندو هند را به درگیر شدن در “بدترین مظاهر اسلام هراسی” متهم کرد.

شریف گفت، اما برای انجام این کار، پاکستان به یک “محیط خارجی باثبات” نیاز دارد – این به معنای صلح در جنوب آسیا است که به گفته او به حل و فصل مناقشه چندین دهه بر سر جامو و کشمیر بستگی دارد.

او تضاد قابل توجهی از سلف پر زرق و برق و در عین حال محافظه کار خود، عمران خان، ارائه کرد که بیشتر سخنرانی سال گذشته را به متهم کردن ایالات متحده به قربانی کردن پاکستان اختصاص داد. خان در ماه آوریل پس از از دست دادن رای عدم اعتماد برکنار شد.

هند – که گفته است کشمیر یک موضوع داخلی و قانون و نظم است – قرار است روز شنبه در مجمع عمومی سخنرانی کند. گروه‌های حقوق بشر حزب حاکم نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند را متهم کرده‌اند که به سمت دیگری نگاه می‌کند و گاهی اوقات سخنان نفرت‌انگیز علیه مسلمانان را ممکن می‌سازد. حزب مودی این اتهامات را رد می کند، اما مسلمانان هند می گویند که حملات علیه آنها و ایمان آنها به شدت افزایش یافته است.

او مهم‌تر از همه، ترسی را تکرار کرد که در کشورهایی که معمولاً بر گفتمان جهانی تسلط ندارند، تکرار کرد: «نگرانی واقعی من در مورد مرحله بعدی این چالش است، زمانی که دوربین‌ها می‌رفتند یا این مجلس اوت را ترک می‌کردند و داستان فقط به سمت دور می‌رفت. درگیری هایی مانند اوکراین،” او در مورد بهبود سیل گفت. “سوال من این است که آیا ما تنها خواهیم ماند، بلند و خشک؟”

سخنرانی شریف همچنین نشان دهنده انحراف از سال گذشته بود، زمانی که خان نسبت به حاکمیت اولیه طالبان در افغانستان ابراز خوش بینی کرد و مجمع عمومی را تشویق کرد که دولت جدید را منزوی نکند. یک سال بعد، هیچ کشور عضو سازمان ملل حکومت طالبان را به رسمیت نشناخت.

___

کشمیر بین هند و پاکستان تقسیم شده است و هر دو از زمانی که 75 سال پیش از امپراتوری بریتانیا استقلال یافتند، مدعی آن بوده است.

شریف با پوشیدن کت و شلوار تجاری هوشیار به جای ترکیب مورد علاقه خان، جلیقه و سالور کامیز، یک بار نام ایالات متحده را ذکر نکرد.

برای پوشش بیشتر AP از مجمع عمومی سازمان ملل، به https://apnews.com/hub/united-nations-general-assembly مراجعه کنید.



منبع

وی با پرهیز از اشاره مستقیم به دولت فعلی خود گفت: “پاکستان همچنین مایل است افغانستانی را ببیند که با خود و جهان در صلح باشد و به همه شهروندان خود بدون توجه به جنسیت، قومیت و مذهب احترام بگذارد و از آنها مراقبت کند.”

سازمان ملل (AP) – نخست وزیر شهباز شریف پس از اختصاص دادن نیمه اول سخنرانی روز جمعه خود به ویرانی های سیل اخیر، با استناد به مضامین همیشگی سخنرانی های پاکستان در سازمان ملل، خواستار پایان مسالمت آمیز مناقشه بر سر کشمیر شد و از بی ثباتی منطقه ابراز تاسف کرد.

او پرشور بود، گاهی با شدت به منبر می‌کوبید یا مشت‌هایش را به‌طور نمایشی به هم نزدیک می‌کرد، اما کلماتش لحن جنگ‌جویانه‌تری داشتند.