اسرائیل از “موفقیت” در جلوگیری از حمله بی سابقه ایران استقبال می کند. بایدن اکنون به دنبال پاسخ دیپلماتیک است

تل‌آویو، اسرائیل (AP) – اسرائیل روز یکشنبه از دفاع هوایی موفق خود در مواجهه با حمله بی‌سابقه ایران استقبال کرد و گفت که این رژیم و متحدانش 99 درصد از بیش از 300 پهپاد و موشک پرتاب شده به سمت خاک خود را خنثی کردند. اما تنش‌های منطقه‌ای به دلیل ترس از تشدید بیشتر در صورت حمله احتمالی متقابل اسرائیل همچنان بالاست.

رئیس جمهور آمریکا جو بایدن او گفت که جلسه ای از گروه هفت دموکراسی پیشرفته را روز یکشنبه تشکیل خواهد داد تا “برای هماهنگی پاسخ دیپلماتیک واحد به حمله گستاخانه ایران” این زبان نشان می‌دهد که دولت بایدن نمی‌خواهد حمله ایران به یک درگیری نظامی گسترده‌تر تبدیل شود.

ایران این حمله را در پاسخ به حمله ای که اسرائیل به طور گسترده به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه در اوایل ماه جاری میلادی متهم می کرد و منجر به کشته شدن دو ژنرال ایرانی شد، آغاز کرد. اسرائیل گفت که ایران 170 پهپاد، بیش از 30 موشک کروز و بیش از 120 موشک بالستیک را اوایل روز یکشنبه پرتاب کرد.

این دو دشمن برای سال‌ها درگیر جنگی در سایه بوده‌اند که با حوادثی مانند حمله دمشق مشخص شده است. اما حمله روز یکشنبه، که آژیرهای حمله هوایی را در سراسر اسرائیل به صدا درآورد، اولین باری است که ایران یک حمله نظامی مستقیم به اسرائیل انجام می‌دهد، علی‌رغم اینکه دهه‌ها دشمنی این کشور به انقلاب اسلامی 1979 این کشور بازمی‌گردد.

اسرائیل در طول سال‌ها – اغلب با کمک ایالات متحده – یک شبکه چند لایه دفاع هوایی ایجاد کرده است که شامل سیستم‌هایی است که قادر به رهگیری انواع تهدیدها از جمله موشک‌های دوربرد، موشک‌های کروز، پهپادها و راکت‌های کوتاه‌برد است.

این سیستم، همراه با همکاری با ایالات متحده و سایر نیروها، به خنثی کردن حمله ای بسیار ویرانگرتر در زمانی که اسرائیل در حال حاضر در جنگ خود علیه حماس در غزه گرفتار شده و درگیر درگیری های سطح پایین در مرز شمالی خود است، کمک کرد. با شبه نظامیان حزب الله لبنان. حماس و حزب الله هر دو مورد حمایت ایران هستند.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی از واکنش به این حمله هوایی تمجید کردند.

دریادار دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «ایران بیش از 300 تهدید را انجام داد و 99 درصد آنها را رهگیری کرد. “این یک موفقیت است.” هاگاری در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل پاسخی خواهد داد یا خیر، گفت که این کشور آنچه را که لازم است برای حفاظت از شهروندان خود انجام خواهد داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پیام کوتاهی را در توییتر X منتشر کرد: «ما رهگیری کردیم. مسدود کردیم. با هم، ما پیروز خواهیم شد.»

وزیر دفاع یوآو گالانت نیز نتایج را جشن گرفت و از کمک های ایالات متحده و سایر کشورها تشکر کرد، اما هشدار داد که این حادثه ادامه دارد.

این کمپین هنوز تمام نشده است. ما باید هوشیار باشیم… و برای هر سناریویی آماده شویم.» در همان زمان، موج اول (حملات) را مسدود کردیم و آن را با موفقیت بزرگ انجام دادیم.

هاگاری گفت که خسارات جزئی به یک پایگاه هوایی اسرائیل وارد شده است، اما او گفت که هنوز کار می کند. امدادگران گفتند که یک دختر 7 ساله در جنوب اسرائیل به شدت زخمی شده است، ظاهراً در یک حمله موشکی، اگرچه آنها گفتند پلیس هنوز در حال بررسی شرایط جراحات وی است.

اسرائیل ممکن است به ویژه به موفقیت دفاع خود افتخار کند، زیرا در تضاد شدید با شکست هایی است که در حمله حماس در 7 اکتبر متحمل شد. در مواجهه با دشمنی بسیار کم قدرت در حماس، دفاع مرزی اسرائیل فروپاشید و ارتش روزها طول کشید تا دفع شبه نظامیان غارتگر – شکستی شرم آور برای قوی ترین و مجهزترین ارتش خاورمیانه.

در حالی که خنثی کردن حمله ایران می تواند به بازگرداندن وجهه اسرائیل کمک کند، اقدامات بعدی اسرائیل هم در منطقه و هم در پایتخت های غربی به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بایدن در واشنگتن گفت که نیروهای آمریکایی به اسرائیل کمک کردند تا «تقریباً همه» پهپادها و موشک‌ها را سرنگون کند و متعهد شد که متحدان خود را برای ایجاد پاسخی واحد تشکیل دهد.

بایدن که اقامت آخر هفته خود را در خانه ساحلی خود در دلاور برای دیدار با تیم امنیت ملی خود در بعدازظهر شنبه در کاخ سفید کوتاه کرده بود، اواخر روز با نتانیاهو صحبت کرد.

بایدن گفت: «من به او گفتم که اسرائیل توانایی قابل توجهی برای دفاع و شکست حتی حملات بی‌سابقه از خود نشان داد و پیامی روشن به دشمنانش داد که نمی‌توانند امنیت اسرائیل را به طور مؤثر تهدید کنند.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که ایالات متحده «به دنبال تشدید تنش نیست» و در روزهای آینده با متحدان خود مذاکره خواهد کرد.

ایالات متحده به همراه متحدانش پیام های مستقیمی به تهران ارسال کرده اند تا نسبت به تشدید بیشتر درگیری ها هشدار دهند.

شبه‌نظامیان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای که اواخر روز شنبه توسط خبرگزاری دولتی ایران منتشر شد، به پرتاب ده‌ها پهپاد و موشک به سمت اراضی و مواضع اشغالی رژیم صهیونیستی اذعان کردند.

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای مستقیماً به آمریکا هشدار داد: به دولت تروریست آمریکا هشدار داده می‌شود هرگونه حمایت یا مشارکت در لطمه زدن به منافع ایران، پاسخ قاطع و تأسف‌آور نیروهای مسلح ایران را به دنبال خواهد داشت.

ایران پس از حمله هوایی اول آوریل در سوریه که تهران اسرائیل را مسئول آن می‌دانست، قول انتقام گرفته بود. اسرائیل در این مورد اظهار نظری نکرده است.

اسرائیل و ایران در طول جنگ شش ماهه اسرائیل علیه شبه‌نظامیان حماس در غزه، که با حمله 7 اکتبر به اسرائیل آغاز شد، در مسیر برخورد بوده‌اند. در آن روز، شبه‌نظامیان حماس و جهاد اسلامی با حمایت ایران 1200 نفر را در اسرائیل کشتند و 250 نفر را ربودند.

به گفته مقامات بهداشتی محلی، حمله اسرائیل به غزه ویرانی گسترده و کشته شدن بیش از 33000 نفر را به همراه داشته است.

به نظر می رسد مذاکراتی که در جریان بود برای ایجاد آتش بس در ازای آزادی گروگان ها در روز یکشنبه با شکست مواجه شد. دفتر نتانیاهو اعلام کرد که حماس آخرین پیشنهاد برای توافق را رد کرده است.

این پیشنهاد یک هفته پیش از سوی میانجیگران قطر، مصر و ایالات متحده به حماس ارائه شده بود.

تقریبا بلافاصله پس از شروع جنگ، حزب الله حمله به مرز شمالی اسرائیل را آغاز کرد. دو طرف درگیر تبادل آتش روزانه بوده‌اند، در حالی که گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق، سوریه و یمن موشک‌ها و موشک‌هایی را به سمت اسرائیل پرتاب کرده‌اند.

منبع