چین اولین کاهش جمعیت در دهه های اخیر را با کاهش تولد ثبت کرده است

این آمار همچنین افزایش شهرنشینی را در کشوری که به طور سنتی عمدتاً روستایی بوده است نشان می دهد. در سال 2022، جمعیت شهری دائمی با 6.46 میلیون افزایش به 920.71 میلیون یا 65.22 درصد رسید در حالی که جمعیت روستایی 7.31 میلیون کاهش یافت.

اداره آمار چین اعلام کرد که جمعیت در سن کار بین 16 تا 59 سال بالغ بر 875.56 میلیون نفر است که 62.0 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهد، در حالی که افراد 65 سال و بالاتر بالغ بر 209.78 میلیون نفر هستند که 14.9 درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهند.

وی افزود: «دیدگاه جمعیتی و اقتصادی چین بسیار بدتر از حد انتظار است» و پیش‌بینی کرد که چین باید در سطح بین‌المللی لحن جنگی کمتری داشته باشد و روابط با غرب را بهبود بخشد.

این داده ها نشان می دهد که اقتصاد شماره 2 جهان در سال 2022 3 درصد رشد داشته است که کمتر از نیمی از رشد 8.1 درصدی سال قبل است.

یی فوکسیان، کارشناس روند جمعیت چین در دانشگاه ویسکانسین مدیسون، در توییتی نوشت که این داده ها نشان می دهد که چگونه جمعیت چین 9 تا 10 سال زودتر از پیش بینی مقامات چینی و سازمان ملل شروع به کاهش کرد.

آخرین باری که گمان می‌رود چین کاهش جمعیت را به ثبت رساند، در جریان جهش بزرگ به جلو در پایان دهه 1950 بود، تحت تلاش فاجعه‌بار رهبر وقت مائو تسه تونگ برای کشاورزی جمعی و صنعتی‌سازی که منجر به قحطی عظیم شد و ده‌ها میلیون نفر را کشت.

از زمان کنار گذاشتن این سیاست، چین به دنبال تشویق خانواده‌ها به داشتن فرزند دوم یا حتی سوم بوده است، با موفقیت کمی که منعکس‌کننده نگرش‌ها در بسیاری از شرق آسیا است که در آن نرخ زاد و ولد به شدت کاهش یافته است. در چین، هزینه های بزرگ کردن کودکان در شهرها اغلب به عنوان دلیل ذکر می شود.

در گزارشی که به مناسبت روز جهانی جمعیت منتشر شد، سازمان ملل همچنین اعلام کرد که رشد جمعیت جهان در سال 2020 برای اولین بار از سال 1950 به زیر یک درصد رسیده است.

پکن (AP) – چین اولین کاهش جمعیت خود را در چند دهه اخیر اعلام کرد زیرا پرجمعیت‌ترین کشور جهان پیر شده و نرخ زاد و ولد آن کاهش یافته است.

مردان با 722.06 میلیون بیشتر از زنان به 689.69 میلیون نفر رسیدند که نتیجه سیاست سختگیرانه تک فرزندی است که رسماً در سال 2016 پایان یافت و ترجیح سنتی فرزندان پسر برای حفظ نام خانوادگی.

سازمان ملل در سال گذشته تخمین زد که جمعیت جهان در 15 نوامبر به 8 میلیارد نفر رسید و هند به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان در سال 2023 جایگزین چین خواهد شد.

این دومین پایین‌ترین نرخ سالانه حداقل از دهه 1970 بود، پس از کاهش به 2.4 درصد در سال 2020 با شروع همه‌گیری ویروس کرونا، اگرچه فعالیت پس از محدودیت‌هایی که میلیون‌ها نفر را در خانه نگه داشت و اعتراض‌ها برداشته شد، احیا می‌شود.



منبع

هنوز مشخص نیست که آیا آمار جمعیت تحت تأثیر شیوع کووید-19 قرار گرفته است یا خیر که اولین بار در شهر مرکزی چین ووهان قبل از انتشار در سراسر جهان شناسایی شد. برخی از متخصصان چین را متهم به گزارش نادرست مرگ و میر ناشی از این ویروس با مقصر دانستن آن‌ها به دلیل شرایط زمینه‌ای کرده‌اند، اما تخمینی از تعداد واقعی منتشر نشده است.

یی نوشت، این بدان معناست که “بحران واقعی جمعیتی چین فراتر از تصور است و تمام سیاست های گذشته چین بر اساس داده های جمعیتی معیوب بوده است.”

اداره ملی آمار روز سه شنبه گزارش داد که این کشور در پایان سال 2022 850000 نفر کمتر از سال قبل داشته است. این آمار تنها شامل جمعیت سرزمین اصلی چین، به استثنای هنگ کنگ و ماکائو و همچنین ساکنان خارجی است.

این دفتر در نشستی در روز سه شنبه گفت که در مجموع 1.41 میلیارد نفر با 9.56 میلیون تولد در مقابل 10.41 میلیون مرگ باقی مانده است.

چین مدت‌ها پرجمعیت‌ترین کشور جهان بوده است، اما انتظار می‌رود که هند به زودی گوی سبقت را بگیرد، در صورتی که قبلاً این کار را نکرده است. برآوردها جمعیت هند را بیش از 1.4 میلیارد نفر نشان می دهد و همچنان در حال رشد است.

همچنین روز سه‌شنبه، این دفتر اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می‌دهد رشد اقتصادی چین در سال گذشته تحت فشار کنترل‌های ضد ویروس و رکود املاک و مستغلات به دومین پایین‌ترین سطح خود در حداقل چهار دهه گذشته رسیده است.