چرا سفر غافلگیرکننده زلنسکی به آمریکا در لحظه مهمی از جنگ پوتین رخ می دهد؟

پوتین و بلندپایه ترین مشاورانش روز دوشنبه به مینسک، پایتخت بلاروس سفر کردند تا با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور متحد خودکامه دیدار کنند که این نگرانی دیرینه مبنی بر پیوستن نیروهای وی به یک حمله جدید را تشدید کرد.

مذاکرات روسیه بلاروس باعث ترس از طرح های نظامی در اوکراین شده است.  (پاول بدنیاکوف / AP)

او گفت: «من فکر می‌کنم احتمال اینکه جنگ با تشدید محدود به بن‌بست کشیده شود، بسیار بیشتر است.

گیلز گفت: «روسیه یک موج بسیج را برعهده گرفته است و کاملاً قادر به انجام کارهای بیشتر است.

پوتین با صراحت نادری در مورد مبارزات ارتش خود در هفته های اخیر صحبت کرده است، در حالی که مبارزات انتخاباتی پس از وارد شدن ضربات شدید توسط ضدحمله های اخیر کیف متوقف شده است. او روز سه‌شنبه گفت که وضعیت در چهار منطقه اوکراین که او ادعا می‌کرد امسال ضمیمه کرده‌اند «بسیار دشوار» است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا چیز مثبتی می تواند از سفر زلنسکی به واشنگتن حاصل شود، به سادگی پاسخ داد: “نه.”

برخی از ناظران پیش‌بینی کرده‌اند که اوکراین می‌تواند کریمه را در تابستان آینده بازپس گیرد – اما برخی دیگر انتظار دارند که نبرد بسیار طولانی‌تری داشته باشد.

کیر گیلز، کارشناس روسیه در اندیشکده چتم هاوس در لندن، گفت که پیش بینی ها یا انکار یک حمله جدید مبتنی بر این است که آیا مردم از استانداردهای آمادگی غربی برای ارتش پوتین استفاده می کنند یا خیر.

فرانک لدویج، مدرس ارشد حقوق و استراتژی در دانشگاه پورتسموث در بریتانیا گفت: «اوکراین بسیار مشتاق است تا حمایت نظامی ایالات متحده را افزایش دهد و آن را تشدید کند.

رهبران ارشد اوکراین در یک سلسله مصاحبه در هفته گذشته به رسانه های غربی گفتند که پس از هفته ها بن بست در میدان نبرد که در آن روسیه زیرساخت های غیرنظامی را بمباران کرده و بخش هایی از کشور را برای دوره های طولانی بدون برق رها کرده است، خود را برای یک حمله جدید آماده می کنند.

با این حال، تحلیلگران می گویند که پیوستن بلاروس به جنگ بعید است، و آنها در مورد اینکه آیا آخرین هشدار اوکراین در مورد حمله قریب الوقوع روسیه قابل قبول است یا اینکه می تواند بخشی از یک استراتژی پیام رسانی گسترده تر باشد، اختلاف نظر دارند.

بلاروس به عنوان نقطه ای برای تهاجم تمام عیار مسکو در 24 فوریه مورد استفاده قرار گرفت و این یک شات نسبتا مستقیم در شمال کیف است. در حالی که تلاش دوم برای تصرف پایتخت اوکراین ممکن است عجیب به نظر برسد، لدویج گفت که یک نوع حمله جدید روسیه منطقی است.

او گفت: “هفته گذشته رهبری نظامی اوکراین خواستار افزایش قابل توجهی در مقدار تسلیحاتی شد که فقط ایالات متحده می تواند آن را تامین کند. این هفته ما تلاش سیاسی برای تلاش داریم تا راه را برای آن باز کنیم.”

مقامات ایالات متحده به درخواست‌های ATACMS (سیستم‌های موشکی تاکتیکی ارتش)، که به اوکراین توانایی بیشتری برای حمله به اهدافی در داخل روسیه و شبه جزیره کریمه می‌دهد، به دلیل ترس از تشدید تنش، با احتیاط برخورد کرده‌اند.

او گفت که تا فوریه، زمین دوباره سفت خواهد شد و انجام عملیات را آسان تر می کند، درست زمانی که نیروهای ذخیره روسیه آموزش دیده اند و آماده حرکت هستند.

وی افزود: «به احتمال زیاد در مراحل اولیه سال آینده شاهد یک حمله سازمان یافته بهتر، حتی اگر با فناوری پایین، از روسیه باشیم، خواهیم بود.

یک مقام ارشد دولت ایالات متحده در تماسی با خبرنگاران سه شنبه شب، این دیدار را فرصتی برای ارائه “تزریق مهم حرکت و رزق” برای حمایت از اوکراین توصیف کرد.

لدویج افزود: “ما در یک “مکث عملیاتی” در درگیری هستیم، “و اوکراین نگران است زیرا جنگ طولانی خواهد بود و زمان احتمالاً واقعاً به نفع روسیه است.”

لدویج گفت: “این نقطه ای است که در آن آنها ممکن است دوباره قادر به انجام اقدامات تهاجمی شوند، که اکنون نیستند.”

اما در زیر سطح یخ زده درگیری – در حال حاضر 300 روز گذشته – مقامات در کیف هشدار داده اند که کرملین در زمستان امسال یک حمله زمینی بزرگ جدید را برنامه ریزی می کند که حتی می تواند حمله دوم به پایتخت را هدف قرار دهد. سفر پوتین قبل از کریسمس به همسایه بلاروس تنها بر گمانه زنی ها افزود.

متحدان غربی، به رهبری ایالات متحده، میلیاردها دلار کمک مرگبار برای کمک به اوکراین برای جایگزینی زرادخانه عمدتاً دوران جنگ سرد خود ارائه کرده اند. اما درخواست‌ها برای سامانه‌های دقیق‌تر و گسترده‌تر همچنان ادامه دارد – که در تصمیم ایالات متحده برای ارسال سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت، که بایدن روز چهارشنبه اعلام کرد، به اوج خود رسید.

” [draftees] حداقل سه ماه برای آماده شدن انجام دهید. این بدان معناست که آنها سعی دارند موج بعدی حمله را احتمالاً مانند سال گذشته در فوریه آغاز کنند. این برنامه آنهاست.»

او گفت: «فکر نمی‌کنم حمله مستقیمی به کیف صورت گیرد، اما در چند ماه آینده حمله‌ای صورت خواهد گرفت».

رامانی گفت: «من فکر می‌کنم اوج ضدحمله اوکراین و همچنین اوج اقدامات تهاجمی روسیه را دیده‌ایم. من فکر می‌کنم که ما به دنبال یک جنگ فرسایشی با تلفات سنگین در هر دو طرف هستیم.»

مذاکرات روسیه بلاروس باعث ترس از طرح های نظامی در اوکراین شده است. (پاول بدنیاکوف / AP)

زلنسکی روز چهارشنبه با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد و بعد از ظهر در کنگره سخنرانی کرد، زیرا کشورش امیدوار است نه تنها حمایت کند بلکه از حمایت بیشتر متحدان غربی خود نیز برخوردار شود.

ساموئل رامانی، کارشناس سیاست و روابط بین‌الملل در دانشگاه آکسفورد، گفت که روسیه و بلاروس به‌جای برنامه‌ریزی یک تلاش جدید قاطع برای تغییر شکل جنگ، به احتمال زیاد با هم برای بحث در مورد همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر گفتگو می‌کنند.

در سفر غیرمنتظره رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی به ایالات متحده در روز چهارشنبه، نگرانی اوکراینی رو به افزایش است: اینکه ارتش روسیه – که به دلیل شرایط زمستانی، مخالفت شدید و ضعف های خود متوقف شده است – ممکن است زمینه را برای یک حمله جسورانه جدید فراهم کند.

لدویج گفت که دیدار زلنسکی با فوریت این هشدارها مطابقت دارد.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، پنجشنبه گذشته به گاردین گفت که شواهد جدیدی به دست آمده است که نشان می‌دهد روسیه با استفاده از نیمی از 300000 نیروی تازه بسیج شده خود، برای حمله آماده می‌شود.

ژنرال والری زالوژنی، رئیس نیروهای مسلح اوکراین، در همان روز به اکونومیست گفت: «روس‌ها در حال آماده‌سازی حدود 200000 نیروی جدید هستند. من شک ندارم که آنها بار دیگر به کیف خواهند رفت.»

این دیدار یک روز پس از استقبال زلنسکی از سربازان در باخموت انجام می‌شود، شهری که نیروهای مسکو علیرغم ماه‌ها نبرد شدید برای تصرف آن تلاش کرده‌اند، در حالی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعتراف نادری به مشکلات ارتش خود ارائه کرد.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبع