پرتغال در حالی رای می دهد که راست میانه برای برکناری سوسیالیست ها آماده است

رای دهندگان در پرتغال روز یکشنبه در یک انتخابات زودهنگام به پای صندوق های رای رفتند که می تواند منجر به پیوستن این کشور به سمت راست در سراسر اروپا پس از هشت سال حکومت سوسیالیستی شود.

نظرسنجی‌های نهایی که روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که ائتلاف دمکراتیک راست میانه (AD) با اندکی پیشی گرفتن از حزب سوسیالیست (PS) اما از اکثریت مطلق در پارلمان کم‌تر است، که می‌تواند چگا را به عنوان پادشاه افراطی برای یک دولت ائتلافی تبدیل کند.

اما تحلیلگران هشدار دادند که نتایج انتخابات، دومین انتخابات پرتغال در دو سال اخیر، با توجه به تعداد زیادی از رای‌دهندگان بلاتکلیف همچنان باز باقی مانده است. پیش بینی های خروج از نظرسنجی در ساعت 8:00 شب (2000 GMT) پیش بینی می شود.

پدرو رزنده، یک افسر امنیتی 56 ساله، در یک مرکز رای گیری در Telheiras، یک محله مدرن و طبقه متوسط ​​در شمال، به خبرگزاری فرانسه گفت: “این انتخابات نشان دهنده یک تغییر احتمالی است، در غیر این صورت هیچ فایده ای ندارد.” لیسبون

AD بر اساس وعده هایی مبنی بر تقویت رشد اقتصادی از طریق کاهش مالیات ها و بهبود خدمات عمومی کمپین تبلیغاتی کرده است.

رهبر این حزب، وکیل 51 ساله، لوئیس مونته نگرو، پس از اینکه رای خود را در شهر شمالی اسپینیو به صندوق انداخت، گفت که “به آینده امیدوار است”.

میزان مشارکت رای دهندگان تا ظهر روز به 25.2 درصد رسید که در مقایسه با 23.3 درصد در همان نقطه در آخرین انتخابات سال 2022 افزایش داشت.

مونته نگرو هرگونه توافق پس از انتخابات با چگا را رد کرده است، اما سایر مقامات ارشد AD ابهام بیشتری داشتند. تحلیلگران می گویند معامله با حزب ضد نظام ممکن است تنها راه حکومت AD را ثابت کند.

– نگرانی های مهاجرت –

مانند سایر احزاب راست افراطی پوپولیستی در اروپا، چگا از نگرانی در مورد جرم و جنایت و افزایش مهاجرت استفاده کرده است.

پرتغال با داشتن یکی از بازترین رژیم های مهاجرتی اروپا، شاهد دو برابر شدن جمعیت متولدین خارج از کشور در طی پنج سال و به یک میلیون نفر در سال گذشته – یک دهم جمعیت این کشور- بوده است.

چگا که به معنای «کافی» است، خواستار کنترل شدیدتر مهاجرت است. اقدامات سختگیرانه تر برای مبارزه با فساد و اختگی شیمیایی برای برخی از مجرمان جنسی.

آندره ونتورا، رهبر چگا – یک کشیش کارآموز سابق که مفسر فوتبال تلویزیونی شد – پس از انداختن رای خود در لیسبون، گفت که رای مردم مهم است زیرا پرتغال “در حال گذر از تغییرات عمیق جمعیتی و اجتماعی است”.

چگا تنها پنج سال داشت که اولین کرسی خود را در پارلمان 230 کرسی پرتغال در سال 2019 به دست آورد و به اولین حزب راست افراطی تبدیل شد که از زمان کودتای نظامی در سال 1974 که یک دیکتاتوری راستگرای چند دهه ای را سرنگون کرد، نمایندگی در مجلس را به دست آورد.

چگا سهم خود را به 12 کرسی در سال 2022 افزایش داد و نظرسنجی ها نشان می دهد که این بار می تواند این تعداد را بیش از دو برابر کند.

این منعکس کننده دستاوردهای احزاب راست افراطی در سراسر اروپا است، جایی که آنها قبلاً – اغلب به صورت ائتلافی – در کشورهایی مانند ایتالیا، مجارستان و اسلواکی حکومت می کنند، یا مانند فرانسه و آلمان به طور پیوسته به دست می آورند.

– 'زمان برای یک تغییر' –

این انتخابات پس از آن برگزار شد که آنتونیو کاستا، نخست وزیر سوسیالیست 62 ساله، به طور غیرمنتظره ای در ماه نوامبر در پی تحقیقات نفوذی که شامل تفتیش اقامتگاه رسمی وی و دستگیری رئیس دفتر وی بود، استعفا داد.

اگرچه خود کاستا به هیچ جرمی متهم نشد، اما تصمیم گرفت دیگر نامزد نشود.

با توجه به او، بیکاری کاهش یافته است، اقتصاد سال گذشته 2.3 درصد رشد کرد – یکی از سریع ترین نرخ ها در منطقه یورو – و مالیه عمومی بهبود یافته است.

اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از رای‌دهندگان احساس می‌کنند که دولت کاستا اکثریت مطلقی را که در سال 2022 به دست آورده بود، با ناکامی در بهبود خدمات بهداشتی عمومی و آموزش غیرقابل اعتماد یا رسیدگی به بحران مسکن در کشوری که همچنان یکی از فقیرترین کشورهای اروپای غربی است، هدر داد.

برناردو گوئرا، مربی شخصی 28 ساله، پس از رای دادن در دبیرستانی در مرکز لیسبون به خبرگزاری فرانسه گفت: “شرایط کمی بدتر شده است. زمان تغییر فرا رسیده است.”

پدرو نونو سانتوس، رهبر جدید سوسیالیست‌ها، وزیر پیشین زیرساخت‌ها 46 ساله، از سابقه دولت دفاع کرده است، حتی در حالی که اذعان می‌کند که می‌توانست در برخی زمینه‌ها بهتر عمل کند.

او هشدار داده است که حق باید حقوق بازنشستگی و سایر مخارج اجتماعی را برای تامین مالی کاهش مالیات وعده داده شده کاهش دهد.

bur-ds/bp

منبع