هشدار 5 تسلیحات هسته ای ایالات متحده را نشان داد. چگونه یک مرد در اتحاد جماهیر شوروی ممکن است جهان را در سال 1983 نجات دهد

اما او نمی‌توانست هشدار را بفهمد. چرا آمریکا فقط با پنج موشک جنگ هسته ای را آغاز می کند؟ خودکشی خواهد بود

به گزارش آسوشیتدپرس، همه 269 مسافر و خدمه هواپیما، از جمله 63 آمریکایی – از جمله نماینده ایالات متحده، لری مک دونالد، دی-گا، جان باختند.

اکنون، در آن سوی دنیا، پتروف با معضلی مشابه روبرو شد.

به جز حمله هسته ای به ایالات متحده با نیکیتا خروشچف، رهبر شوروی در نیویورک برای بازدید از سازمان ملل، چندان منطقی نبود.

واشنگتن پست گزارش داد که تحقیقاتی بعداً هشدار نادرست را در ماهواره ای نشان داد که “بازتاب خورشید را از بالای ابرها برداشت و آن را با پرتاب موشک اشتباه گرفت.”

این شبکه که اکنون تا حد زیادی منسوخ شده است، با سیستم هشدار شمال جایگزین شده است.

پتروف گفت که او خود را یک قهرمان نمی‌دانست.

سی ان ان گزارش داد که بعد از بحران موشکی کوبا در سال 1962، ممکن است یکی از ترسناک ترین دوره های جنگ سرد باشد.

در 26 سپتامبر 1983، استانیسلاو پتروف یک شبه فرماندهی پناهگاه فوق سری Serpukhov-15 را داشت که در آن ارتش شوروی سیستم های هشدار اولیه را برای حمله هسته ای زیر نظر داشت.

ایالات متحده بمب‌افکن‌های هسته‌ای خود را قبل از اینکه گزارش‌های راداری و ماهواره‌ای تأیید کنند که «حمله» فرضی یک هشدار نادرست بود، آماده پرتاب کرد. سایر اشکالات باعث سه مورد دیگر در هفته های آینده شد.

“روی یک ماهیتابه داغ”

اتحادیه دانشمندان نگران در سال 2015 گزارش داد، در 5 اکتبر 1960، تجهیزات راداری در Thule، گرینلند، حمله هسته ای بزرگ شوروی را گزارش کردند.

واشنگتن پست گفت که در ارتش شوروی، او ابتدا به دلیل اقداماتش مورد تحسین قرار گرفت، سپس بارها مورد بازجویی قرار گرفت.

فرانت لاین گفت، حتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه در سال 1995 هنگامی که رادار پرتاب موشکی از نروژی را شناسایی کرد که شفق شمالی را مطالعه می کرد، در حالت آماده باش قرار گرفت.

Fallout

واشنگتن پست در سال 1999 گزارش داد که زنگ خطر به صدا درآمد. ماهواره ها یک موشک هسته ای ایالات متحده را گزارش کردند. سپس دیگری. و یکی دیگر. کلا پنج موشک

ناتو متوجه نشد که Able Archer برای سال‌ها چقدر به آغاز یک جنگ هسته‌ای تمام عیار نزدیک شده است.

اما رهبران اتحاد جماهیر شوروی می ترسیدند که این رزمایش در واقع حقه ای برای یک حمله هسته ای واقعی ایالات متحده باشد. هواپیماهای دارای قابلیت هسته ای سوخت و مسلح شدند و آماده پرتاب در باند فرود شوروی بودند.

هم ایالات متحده و هم اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد شبکه‌های هشدار دهنده اولیه را برای شناسایی موشک‌های هسته‌ای وارده به موقع برای انجام حملات متقابل خود داشتند.

و اکنون پتروف در مورد حمله اتمی ایالات متحده به مانیتور خود هشدار داده بود.

بی بی سی گزارش داد که او در نهایت یک توبیخ رسمی دریافت کرد، نه به دلیل عدم گزارش هشدار، بلکه به دلیل اشتباهات در دفترچه گزارش.

مجله اسمیتسونیان گفت که نیروهای شوروی پس از پایان تمرین بدون حادثه از قدرت خارج شدند.

وظیفه پتروف این بود که به مافوق خود برای یک ضد حمله اتمی فوری هشدار دهد.

این اتحادیه گفت که “حمله” معلوم شد که طلوع ماه بوده است که بازتاب های راداری به اشتباه با آسمانی پر از موشک ایجاد کرد. و با آخرین خطای مشابه فاصله داشت.

پتروف به بی‌بی‌سی نیوز گفت: «آژیر زوزه کشید، اما من فقط چند ثانیه آنجا نشستم و به صفحه بزرگ قرمز و با نور پس‌زمینه که عبارت «لانچ» روی آن بود خیره شدم.

اشتباهات هسته ای

پتروف به بی‌بی‌سی نیوز گفت: «احساس می‌کردم روی یک ماهیتابه داغ نشسته‌ام. او مطمئن بود که اگر به مافوق خود از یک اعتصاب جدید اطلاع دهد «هیچ کس یک کلمه علیه آن حرف نمی‌زد».

رادیو ملی ملی گفت که پتروف که از ارتش به حومه ای در خارج از مسکو بازنشسته شد، جایی که در سال 2017 درگذشت، هرگز به خاطر نقشش در جلوگیری از یک جنگ هسته ای احتمالی توجه زیادی به خود جلب نکرد.

در حالی که تهاجم روسیه ادامه دارد، تماشا کنید که چگونه اوکراینی های با روحیه با هم در پناهگاه ها آواز می خوانند



منبعاما یک افسر دیگر، یکی از سه نفری که باید موافقت کنند، اجازه پرتاب را که تقریباً به طور قطع یک ناو هواپیمابر آمریکایی را نابود می کرد، رد کرد.

سیستم‌های هشدار اولیه از رادار، ماهواره، رایانه و ارتباطات پیچیده برای شناسایی و واکنش به پرتاب‌های احتمالی هسته‌ای استفاده می‌کنند – و هنوز هم استفاده می‌کنند.

و سپس سرهنگ 44 ساله تصمیم خود را گرفت. او به مافوق خود از آنچه که به نظر او یک گزارش نادرست به نظر می رسید اطلاع نمی داد.

سی سال بعد، پتروف به بی‌بی‌سی نیوز گفت که هنوز متقاعد شده است که هر یک از افسران همکارش در صورت انجام وظیفه، هشدار نادرست را به عنوان یک حمله ایالات متحده گزارش می‌کردند.

(این نام همچنین الهام‌بخش عنوان آهنگی در آلبوم راش در سال 1984 “Grace Under Pressure” بود.)

پی بی اس گزارش داد که در خلال بحران موشکی کوبا در سال 1962، یک زیردریایی شوروی که توسط کشتی های آمریکایی محاصره کننده جزیره مجبور به غواصی شد، تقریباً پس از اینکه کاپیتان متقاعد شد که جنگ شروع شده است، یک اژدر هسته ای را پرتاب کرد.

آرشیو امنیت ملی گزارش داد که در سال 1979، خطاهای رایانه ای در چندین مقر نظامی ایالات متحده هشدار داد که 2200 موشک بالستیک شوروی وارد شده و در عرض چند دقیقه مورد حمله قرار می گیرد.

آیا پناهگاه برای فروش در آریزونا برای پایان جهان خوب است؟ یا جای خنک برای زندگی؟

پتروف در سال 2013 به بی‌بی‌سی نیوز گفت: «تنها کاری که باید انجام می‌دادم این بود که تلفن را دراز کنم. اما نمی‌توانستم حرکت کنم.»

هشدار اولیه از راه دور

در پاییز 1983، تنش بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی بالا بود. در ماه سپتامبر، یک جت جنگنده اتحاد جماهیر شوروی، پرواز 007 خطوط هوایی کره را پس از ورود به حریم هوایی شوروی سرنگون کرد.

با این حال، تنها پس از اصابت موشک های فرضی، حدود 23 دقیقه بعد، پتروف توانست آرام شود.

اشتباهات هسته ای بیشتر

به گزارش بریتانیکا دات کام، همه اینها بخشی از دکترین تخریب متقابل تضمین شده بود – بازدارندگی دشمن از حمله با وعده نابودی هسته ای در ازای آن.

پتروف به بی بی سی گفت: «این کار من بود. “اما آنها خوش شانس بودند که من در شیفت آن شب بودم.”

مجله Smithsonian گزارش داد که در نوامبر 1983، تنها چند ماه بعد، ناتو عملیات Aable Archer را آغاز کرد، یک تمرین آموزشی عظیم در اروپا که شامل شبیه سازی آماده سازی برای حملات هسته ای برای توقف تهاجم شوروی بود.

به گزارش سی‌بی‌سی نیوز، برای مثال، خط هشدار اولیه دور، قطب شمال را با تاسیسات راداری که برای شلیک موشک‌های هسته‌ای به سمت ایالات متحده بر فراز قطب شمال تنظیم شده‌اند، پوشش می‌دهد.

پتروف به واشنگتن پست گفت: «احساس خنده‌داری در قلبم داشتم. وقتی مردم جنگی را شروع می کنند، آن را فقط با پنج موشک شروع نمی کنند.»

او به واشنگتن پست گفت، در حالی که پتروف سعی می‌کرد با تلفن‌ها، تلفن‌های داخلی و نقشه‌های الکترونیکی و کنسول‌های چشمک زن دستکاری کند، افسر دیگری به او فریاد زد که آرام بماند و کارش را انجام دهد.

اما علی‌رغم تمام فناوری‌های بالا، سیستم‌ها بی‌خطا نبودند.

“آژیر زوزه کشید”