نیکاراگوئه پیشنهاد تعلیق روابط واتیکان را پس از اظهارنظرها ارائه می کند

زمانی که دولت ۲۲۲ «زندانی سیاسی» را اخراج کرد، آلوارز از سوار شدن به هواپیما خودداری کرد و در زندان مدلو، جایی که هزاران جنایتکار معمولی در آن نگهداری می‌شوند، قرار گرفت.

منابع واتیکانی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که شامگاه یکشنبه از نیکاراگوئه درخواستی برای بستن نمایندگی‌های دیپلماتیک هر طرف وجود دارد.

ماناگوئه، نیکاراگوئه (AP) – دولت نیکاراگوئه روز یکشنبه گفت که پیشنهاد تعلیق روابط با واتیکان را چند روز پس از آنکه پاپ فرانسیس گزارش داد دولت دانیل اورتگا، رئیس جمهور دانیل اورتگا را با یک دیکتاتوری کمونیستی یا نازی در بحبوحه سرکوب کلیسای کاتولیک در این کشور آمریکای مرکزی مقایسه کرد، پیشنهاد کرده است.

در بحبوحه شایعاتی مبنی بر قطع روابط دولت نیکاراگوئه با واتیکان در پی این اظهارات، وزارت امور خارجه این کشور روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «پیشنهاد تعلیق روابط بین جمهوری نیکاراگوئه و ایالت واتیکان است».

یک سال پیش، دولت نیکاراگوئه راهبه رسولی والدمار استانیسلاو سامرتاگ را که از آزادی صدها مخالف زندانی در سال‌های 2018 و 2019 حمایت کرده بود، اخراج کرد. در آن زمان، مقر مقدس «تعجب و درد» خود را از این اقدام ابراز کرد.

به گفته سازمان های حقوق بشر، سرکوب اعتراضات سال 2018 توسط پلیس و شبه نظامیان وابسته به دولت، 355 کشته، بیش از 2000 زخمی و 1600 بازداشت در مقاطع مختلف برجای گذاشت. ____

ده ها تن از شخصیت های مذهبی دستگیر و یا از کشور گریختند. دو جماعت راهبه – از جمله از فرقه مبلغان خیریه که توسط مادر ترزا تأسیس شده بود – سال گذشته اخراج شدند و اسقف برجسته کاتولیک رولاندو آلوارز ماه گذشته به دلیل امتناع از سوار شدن به هواپیمایی که او را به هواپیما می برد به 26 سال زندان محکوم شد. تبعید در ایالات متحده وی همچنین از تابعیت نیکاراگوئه خود محروم شد.

اورتگا چهره‌های کاتولیک را که به‌عنوان «تروریست‌هایی» که از تلاش‌ها برای سرنگونی او حمایت کرده‌اند، دلسوز مخالفان می‌دانست.

در آگوست گذشته، پلیس نیکاراگوئه بیش از دو هفته اطراف کوریا اسقفی ماتاگالپا را محاصره کرد و اسقف آلوارز را به همراه سه کشیش و چهار نفر دیگر به اسارت گرفت که بعداً به دلیل “توطئه” دستگیر و محکوم شدند.

یک سازمان حقوق بشری به نام نیکاراگوئه Nunca Más تخمین زده است که بیش از 50 رهبر مذهبی از سال 2018 فرار کرده اند، زمانی که اصلاحات تامین اجتماعی باعث اعتراضات گسترده شد. سایر پرسنل کلیسا – از جمله کشیشان، روحانیون و کارکنان غیر روحانی، از جمله 222 نیکاراگوئه ای بودند که از بازداشت آزاد شدند و در 9 فوریه به زور به ایالات متحده اخراج شدند.

روابط بین کلیسا و دولت نیکاراگوئه از سال 2018، زمانی که مقامات اعتراضات ضد دولتی را با خشونت سرکوب کردند، رو به وخامت گذاشته است. برخی از رهبران کاتولیک به معترضان در کلیساهای خود پناه دادند و کلیسا بعداً سعی کرد به عنوان میانجی بین رژیم و مخالفان عمل کند.

فرانسیس با اشاره به آلوارز گفت: «در نیکاراگوئه یک اسقف در زندان داریم، مردی بسیار جدی و توانا، که می‌خواست شهادت بدهد و تبعید را نپذیرفت. این چیزی است که ما در خارج از آن زندگی می کنیم، گویی یک دیکتاتوری کمونیستی در سال 1917 یا یک دیکتاتوری هیتلری در سال 1935 است.»

پاپ فرانسیس تا حد زیادی در مورد این موضوع سکوت کرده بود و ظاهراً نمی خواست به تنش دامن بزند، اما در مصاحبه ای در 10 مارس با رسانه آرژانتینی Infobae او دولت اورتگا را “دیکتاتوری بی ادب” به رهبری یک رئیس جمهور “نامتوازن” خواند.

فرانسیس دمیلیو از رم گزارش داد.



منبع

نیکاراگوئه Nunca Más و CSW، یک سازمان مستقر در بریتانیا که از آزادی مذهبی در سرتاسر جهان دفاع می‌کند، شهادت ده‌ها نفر را جمع‌آوری کرده‌اند که آزار، تهدید، خشونت فیزیکی و بازداشت خودسرانه را با هدف هدف قرار دادن تعدادی از کارکنان مذهبی توصیف کرده‌اند. گزارش های متعددی از نفوذ مردان نقابدار به کلیساها، سرقت یا تخریب اشیاء مذهبی و ممنوعیت راهپیمایی مذهبی وجود دارد.