نیروهای اوکراین پس از یورش از شهر دونباس عقب نشینی کردند

این موسسه گفت که عملیات اطلاعاتی روسیه «در اهمیت سولدار» که یک شهرک کوچک است، اغراق کرده است. همچنین استدلال شد که نبرد طولانی و دشوار به فرسودگی نیروهای روسیه کمک کرده است.

سرهی چرواتی، سخنگوی نیروهای اوکراین در شرق، به آسوشیتدپرس گفت، ارتش اوکراین از شهر معدن نمک سولدار عقب نشینی کرد تا جان پرسنل خود را حفظ کند.

روسیه تقریبا دو هفته پیش ادعا کرد که سولدار را تصرف کرده است، اما اوکراین آن را رد کرد.

مسکو نبرد سولدار را که در نزدیکی شهر باخموت قرار دارد، به عنوان کلیدی برای تصرف کل دونباس به تصویر کشیده است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه در 24 ساعت گذشته چهار حمله موشکی، 26 حمله هوایی و بیش از 100 حمله از سامانه‌های راکتی انجام داده‌اند.

او گفت که بر اثر اصابت گلوله های روسیه به بلوک های آپارتمانی، پنج نفر زخمی شدند.

کنترل شهر به طور بالقوه به نیروهای روسیه اجازه می دهد خطوط تدارکاتی به نیروهای اوکراینی در باخموت را قطع کنند، اگرچه قدرت مواضع دفاعی جدید اوکراین مشخص نبود.

ارتش اوکراین که در سولدار در برابر یورش چند ماهه نیروهای برتر روسیه ایستادگی کرده است، گفته است که دفاع شدید این کشور از دژ شرقی به گره زدن نیروهای روسیه کمک کرده است.

این دستاورد، نیروهای روسی را یک قدم به باخموت نزدیک‌تر می‌کند، اما تحلیلگران نظامی می‌گویند که تصرف سولدار بیشتر نمادین است تا استراتژیک.

علاوه بر دونتسک، حملات روسیه به شهرک های شمال شرقی خارکف و سومی، شمال چرنیهف، شرقی ترین لوهانسک، جنوب شرقی زاپوریژژیا و استان های جنوبی خرسون حمله کرد.

“آرزو دارم که دلایل بیشتری برای لبخند زدن داشته باشید. و می دانید چه چیزی لازم است. همه ما این کار را می کنیم،» او در توییتی نوشت.

در جاهای دیگر، نیروهای روسیه به کوبیدن مناطق اوکراینی، به ویژه در جنوب و شرق ادامه داده‌اند.

پوشش AP از جنگ را در https://apnews.com/hub/russia-ukraine دنبال کنید



منبع

او گفت که سربازان به سمت مواضع دفاعی آماده شده قبلی عقب نشینی کردند.

کی‌یو، اوکراین (AP) – یک مقام رسمی روز چهارشنبه گفت که نیروهای اوکراینی یک عقب‌نشینی سازمان‌دهی شده از شهری در منطقه شرقی دونباس انجام داده‌اند که پیروزی نادر اما متوسطی برای کرملین در میدان جنگ پس از یک سری شکست در تهاجم آن به شمار می‌رود. که تقریبا 11 ماه پیش آغاز شد.

بسیاری از نیروهای روسیه در اطراف سولدار متعلق به پیمانکار نظامی خصوصی روسی واگنر گروپ هستند و بنا بر گزارش ها، جنگ خونین بوده است.

___

مؤسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده در واشنگتن، اوایل این ماه گفت که سقوط سولدار «یک پیشرفت عملیاتی مهم نیست و بعید است که محاصره قریب‌الوقوع باخموت توسط روسیه را پیش‌بینی کند».

به گفته اولکساندر اشتوپون، سخنگوی نیروهای روسیه، تلاش های خود را بر کنترل استان دونتسک، انجام عملیات تهاجمی در اطراف شهرهای درگیر باخموت، لیمان و آودیوکا و روستای نووپاولیوکا متمرکز کرده اند.

پاولو کیریلنکو، فرماندار این استان گفت که حملات روسیه روز سه شنبه 10 غیرنظامی را در شرق استان دونتسک زخمی کردند.

از زمان تهاجم خود به اوکراین، مسکو کنترل کامل دونباس را در اولویت قرار داده است – منطقه ای متشکل از استان های دونتسک و لوهانسک، جایی که از شورش جدایی طلبان از سال 2014 حمایت می کند. روسیه بیشتر لوهانسک را تصرف کرده است، اما حدود نیمی از دونتسک باقی مانده است. تحت کنترل اوکراین

شاید برای مسکو نگران‌کننده‌تر این باشد که کمک نظامی غرب به اوکراین با تحویل تانک‌ها در حال افزایش است.

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که از کمدین حرفه‌ای به یک رهبر زمان جنگ بین‌المللی تبدیل شده است، چهارشنبه ۴۵ ساله شد.

همسر او، بانوی اول اولنا زلنسکا، گفت که اگرچه او همان فردی است که در 17 سالگی ملاقات کردند، “چیزی تغییر کرده است: شما اکنون بسیار کمتر لبخند می زنید.”