مقامات می گویند که ایالات متحده “به شدت” برای حمله احتمالی اتمی روسیه به اوکراین در اواخر سال 2022 آماده شد

در اواخر سال 2022، ایالات متحده به شدت شروع به «آماده شدن» برای حمله احتمالی روسیه به اوکراین با یک سلاح هسته‌ای کرد، این اولین حمله هسته‌ای در جنگ از زمان پرتاب بمب‌های اتمی ایالات متحده در هیروشیما و ناکازاکی تقریباً هشتاد سال قبل، دو دولت ارشد بود. مقامات به سی ان ان گفتند.

مقامات گفتند که دولت بایدن به طور خاص نگران بود که روسیه ممکن است از سلاح هسته ای تاکتیکی یا میدان جنگ استفاده کند.

من برای اولین بار گزارش دادم که مقامات ایالات متحده در سال 2022 نگران استفاده روسیه از سلاح هسته ای تاکتیکی بودند، اما در کتاب جدیدم، “بازگشت قدرت های بزرگ” که در 12 مارس منتشر شد، جزئیات منحصر به فردی را در مورد سطح بی سابقه برنامه ریزی اضطراری که به عنوان یک مقام ارشد انجام شد را فاش کردم. اعضای دولت بایدن به طور فزاینده ای از این وضعیت نگران شدند.

مقامات می گویند که ایالات متحده "به شدت" برای حمله احتمالی اتمی روسیه به اوکراین در اواخر سال 2022 آماده شدمقامات می گویند که ایالات متحده "به شدت" برای حمله احتمالی اتمی روسیه به اوکراین در اواخر سال 2022 آماده شد

“بازگشت قدرت های بزرگ” در 12 مارس منتشر می شود. – از Penguin Random House

اولین مقام ارشد دولت به من گفت: “این چیزی است که درگیری به ما ارائه کرد، و بنابراین ما معتقد بودیم و فکر می کنم این حق ماست که با جدیت آماده شویم و هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از این اتفاق انجام دهیم.”

آنچه باعث شد دولت بایدن به چنین ارزیابی خیره‌کننده‌ای دست یابد، یک شاخص نبود، بلکه مجموعه‌ای از تحولات، تحلیل‌ها و – مهم‌تر – اطلاعات بسیار حساس جدید بود.

یکی از مقامات ارشد دولت دوم به من گفت که ترس دولت فقط فرضی نبود – بلکه بر اساس اطلاعاتی بود که ما دریافت کردیم.

همان مقام ارشد دولت به من گفت: «ما باید طوری برنامه‌ریزی می‌کردیم که در صورت وقوع این رویداد غیرقابل تصور، در بهترین موقعیت ممکن قرار بگیریم.

در این دوره از اواخر تابستان تا پاییز 2022، شورای امنیت ملی مجموعه‌ای از جلسات را تشکیل داد تا برنامه‌های اضطراری را «درصورتی که نشانه‌ای کاملا واضح مبنی بر انجام کاری، حمله با سلاح هسته‌ای، یا اولین مقام ارشد دولت به من گفت که اگر آنها فقط این کار را انجام دهند، ما چگونه پاسخ می دهیم، چگونه سعی می کنیم جلوی آن را بگیریم یا از آن جلوگیری کنیم.

این مقام ارشد دولت به من گفت: «فکر نمی‌کنم بسیاری از ما که وارد مشاغل خود می‌شویم، انتظار داشته باشیم زمان قابل توجهی را برای آماده شدن برای سناریویی که چند سال پیش تصور می‌شد مربوط به دوران گذشته است، صرف کنیم.

روس ها محاصره شدند

اواخر تابستان 2022 یک دوره ویرانگر برای نیروهای روسیه در اوکراین بود. نیروهای اوکراینی در حال پیشروی به سمت خرسون تحت اشغال روسیه در جنوب بودند. این شهر بزرگترین جایزه روسیه از زمان تهاجم بوده است. حالا در خطر شکست در مقابل ضد حمله اوکراین قرار داشت. مهم این است که با پیشروی نیروهای اوکراینی، کل واحدهای روسیه در خطر محاصره قرار گرفتند. دیدگاه درون دولت این بود که چنین ضرر فاجعه‌باری می‌تواند «محرکی بالقوه» برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باشد.

یکی از اعضای ارتش اوکراین، تیپ 59، قبل از انتقال به موقعیت جدید در نوامبر 2022 در Kherson، اوکراین، منتظر است تا تدارکات جدید را تحویل بگیرد.  - کریس مک گراث / گتی ایماژ / فایلیکی از اعضای ارتش اوکراین، تیپ 59، قبل از انتقال به موقعیت جدید در نوامبر 2022 در Kherson، اوکراین، منتظر است تا تدارکات جدید را تحویل بگیرد.  - کریس مک گراث / گتی ایماژ / فایل

یکی از اعضای ارتش اوکراین، تیپ 59، قبل از انتقال به موقعیت جدید در نوامبر 2022 در Kherson، اوکراین، منتظر است تا تدارکات جدید را تحویل بگیرد. – کریس مک گراث / گتی ایماژ / فایل

اولین مقام ارشد دولت گفت: «اگر تعداد قابل توجهی از نیروهای روسی تسخیر می‌شدند – اگر جان آنها از بین می‌رفت – به نوعی پیش‌آهنگی برای تهدید بالقوه مستقیماً برای خاک روسیه یا دولت روسیه بود.

در آن زمان در خرسون علائم فزاینده ای وجود داشت که خطوط روسیه ممکن است فرو بریزد. ده ها هزار نیروی روسی به طور بالقوه آسیب پذیر بودند.

روسیه در حال از دست دادن زمین در داخل خاک اوکراین بود، نه در داخل روسیه. اما مقامات ایالات متحده نگران بودند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، آن را متفاوت ببیند. او به مردم روسیه گفته بود که خرسون اکنون بخشی از خود روسیه است، و بنابراین، ممکن است یک ضرر ویرانگر در آنجا به عنوان تهدیدی مستقیم برای او و دولت روسیه تلقی شود.

اولین مقام ارشد دولت آمریکا گفت: ارزیابی ما برای مدتی این بود که یکی از سناریوهایی که در آن آنها استفاده از تسلیحات هسته‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهند (شامل مواردی مانند تهدیدات موجود برای کشور روسیه، تهدیدات مستقیم علیه خاک روسیه است.”

در چنین ارزیابی، روسیه می‌تواند یک حمله هسته‌ای تاکتیکی را به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر تلفات بیشتر مناطق تحت کنترل روسیه در اوکراین و همچنین هرگونه حمله احتمالی به خود روسیه در نظر بگیرد.

پرچم دروغین

در همان زمان، ماشین تبلیغاتی روسیه در حال پخش یک داستان جدید با پرچم دروغین درباره یک بمب کثیف اوکراینی بود، که مقامات آمریکایی نگران بودند که بتواند پوششی برای حمله اتمی روسیه باشد.

در اکتبر 2022، وزیر دفاع روسیه، سرگئی شویگو، یک سری تماس های تلفنی با مقامات دفاعی در ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و ترکیه برقرار کرد و به آنها گفت که کرملین “نگران است از تحریکات احتمالی کیف که شامل استفاده از ابزار کثیف می شود. بمب.»

ایالات متحده و دیگر مقامات غربی هشدارهای روسیه را رد کردند. با این حال، سفیر روسیه در سازمان ملل نامه‌ای را مستقیماً به سازمان ملل ارسال کرد که در آن جزئیات همان تهدید ادعایی را توضیح داد. مقامات روسیه مدعی شدند که اوکراین بمب کثیفی را علیه نیروهای روسی ساخته و منفجر خواهد کرد و سپس روسیه را مقصر این حمله می‌دانند.

مقامات ایالات متحده هشدارهای روسیه را رد کردند، اما از انگیزه پشت آنها هراس داشتند. اولین مقام ارشد دولت به من گفت: «پیام‌های عمومی روسیه از میدان چپ در مورد پتانسیل اوکراین برای استفاده از یک بمب کثیف بیرون آمد، که ما آن را در واقعیت ثابت نکردیم.» “نگران کننده تر” برای این مقام این بود که روس ها این چیزها را “یا بهانه ای برای انجام کاری دیوانه وار یا به عنوان پوششی برای کاری که خودشان به دنبال انجام آن بودند” می گفتند. پس این کاملاً نگران کننده بود.»

اما یک قطعه دیگر وجود داشت که چنین نگرانی‌هایی را به سطح جدیدی ارتقا داد. آژانس‌های اطلاعاتی غربی اطلاعاتی دریافت کرده بودند مبنی بر اینکه اکنون ارتباطاتی بین مقامات روسی وجود دارد که به صراحت درباره حمله هسته‌ای بحث می‌کنند.

همانطور که اولین مقام ارشد دولت آن را برای من توصیف کرد، “نشانه هایی وجود داشت که نشان می داد ما از طریق روش های دیگری دریافت می کردیم که این حداقل چیزی است که سطوح پایین تر سیستم روسیه در مورد آن بحث می کردند.”

دسترسی ایالات متحده به ارتباطات داخلی روسیه قبلاً ثابت شده بود. در آستانه تهاجم به اوکراین، ایالات متحده فرماندهان نظامی روسیه را که در حال گفتگو در مورد آمادگی برای تهاجم بودند، رهگیری کرده بود، ارتباطاتی که بخشی از ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده را تشکیل می‌داد و بعداً ثابت شد که تهاجم قریب‌الوقوع است.

اولین مقام ارشد دولت به من گفت: “این هرگز یک ارزیابی قطعی و سیاه و سفید نیست.” اما به نظر می رسید که سطح ریسک در حال افزایش است، فراتر از جایی که در هر مقطع زمانی دیگری بوده است.

آیا ایالات متحده می داند؟

ایالات متحده هرگز اطلاعاتی را که نشان می داد روسیه در حال انجام اقداماتی برای بسیج نیروهای هسته ای خود برای انجام چنین حمله ای است، شناسایی نکرد.

این مقام ارشد دولت به من گفت: «ما بدیهی است که اولویت بالایی برای ردیابی قائل شدیم و حداقل توانایی ردیابی چنین تحرکات نیروهای هسته‌ای آن را داشتیم. و در هیچ نقطه‌ای ما هیچ نشانه‌ای از انواع گام‌هایی را ندیدیم که اگر در مسیر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای پیش می‌رفتند، انتظار داشتیم آن‌ها بردارند.»

یک کلاهک دود تقلید از بخش هسته ای موشک کروز استراتژیک Kh-55SM، که توسط نیروهای روسی در حملات موشکی به اوکراین مورد استفاده قرار گرفت، در جریان یک جلسه توجیهی رسانه ای در کیف، اوکراین، در دسامبر 2022 مشاهده شد. - NurPhoto/Getty Imagesیک کلاهک دود تقلید از بخش هسته ای موشک کروز استراتژیک Kh-55SM، که توسط نیروهای روسی در حملات موشکی به اوکراین مورد استفاده قرار گرفت، در جریان یک جلسه توجیهی رسانه ای در کیف، اوکراین، در دسامبر 2022 مشاهده شد. - NurPhoto/Getty Images

یک کلاهک دود تقلید از بخش هسته ای موشک کروز استراتژیک Kh-55SM، که توسط نیروهای روسی در حملات موشکی به اوکراین مورد استفاده قرار گرفت، در جریان یک جلسه توجیهی رسانه ای در کیف، اوکراین، در دسامبر 2022 مشاهده شد. – NurPhoto/Getty Images

با این حال، مقامات آمریکایی مطمئن نبودند که بدانند اگر روسیه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در جای خود قرار دهد، بدانند. برخلاف سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک، که قادر به نابودی کل شهرها هستند، سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا میدان جنگ به اندازه‌ای کوچک هستند که بی‌صدا جابجا شوند و می‌توانند از سیستم‌های متعارفی که قبلاً در میدان نبرد اوکراین مستقر شده‌اند شلیک شوند.

اگر کاری که آنها می‌خواستند انجام دهند استفاده از یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی بود، به‌ویژه یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی بسیار کم بازده و به‌ویژه اگر قرار بود فقط از یک یا تعداد بسیار کمی استفاده کنند، برای ما صد در صد واضح نبود. این مقام ارشد دولت ادامه داد که ما لزوما می دانستیم.

چندین مقام ارشد دولتی در یک تماس فوری شرکت کردند. به گفته مقامات ارشد دولت، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، نگرانی های آمریکا را «بسیار مستقیم» با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در میان گذاشت. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش با همتای روسی خود، ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه تماس گرفت. به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، رئیس جمهور جو بایدن، بیل برنز، رئیس سیا را فرستاد تا با سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه در ترکیه صحبت کند تا نگرانی های ایالات متحده در مورد حمله هسته ای در حال وقوع را اعلام کند و اهداف روسیه را بسنجد.

ایالات متحده همچنین از نزدیک با متحدان خود هم برای توسعه برنامه های احتمالی برای حمله هسته ای روسیه و هم برای اطلاع رسانی هشدارهایی به طرف روسیه در مورد عواقب چنین حمله ای همکاری کرد.

اولین مقام ارشد دولت به من گفت: «ما چند گفتگوی آرام با متحدان اصلی انجام دادیم تا تفکر خود را مرور کنیم. این یک ویژگی بارز کل رویکرد ما است – اینکه وقتی کاملاً با متحدان خود همسو هستیم، بهتر و قوی‌تر این کار را انجام می‌دهیم.»

هند و چین

علاوه بر این، ایالات متحده به دنبال کمک گرفتن از غیر متحدان، به ویژه چین و هند بود تا روسیه را از چنین حمله ای منصرف کند.

دومین مقام ارشد دولت به من گفت: «یکی از کارهایی که ما انجام دادیم این بود که نه تنها مستقیماً به آنها پیام دادیم، بلکه قویاً از کشورهای دیگر، که ممکن است به آنها توجه بیشتری داشته باشند، ترغیب کنیم، فشار دهیم، تشویق کنیم که همین کار را انجام دهند.

مقامات ایالات متحده می گویند که اطلاع رسانی و بیانیه های عمومی شی جین پینگ، رهبر چین و نارندرا مودی، نخست وزیر هند به جلوگیری از یک بحران کمک کرد.

وی گفت: “من فکر می کنم ما معتقدیم که نشان دادن نگرانی در مورد این موضوع به جامعه بین المللی، به ویژه نگرانی کشورهای کلیدی در مورد روسیه و جنوب جهانی، نیز یک عامل مفید و متقاعد کننده بود و به آنها نشان داد که هزینه همه اینها چقدر می تواند باشد.” مقام دولت گفت.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در سپتامبر 2022 عکس گرفتند. - الکساندر دمیانچوک / استخر / اسپوتنیک / گتی ایماژشی جین پینگ رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در سپتامبر 2022 عکس گرفتند. - الکساندر دمیانچوک / استخر / اسپوتنیک / گتی ایماژ

شی جین پینگ رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در سپتامبر 2022 عکس گرفتند. – الکساندر دمیانچوک / استخر / اسپوتنیک / گتی ایماژ

دومین مقام ارشد دولت به من گفت: «فکر می‌کنم این واقعیت که ما می‌دانیم چین، هند، وزن دیگران و سایرین، تأثیری روی تفکر آن‌ها داشته است.» من نمی توانم این را مثبت نشان دهم، اما فکر می کنم این ارزیابی ماست.

پس از ترس هسته‌ای در اواخر سال 2022، من از مقامات آمریکایی و اروپایی پرسیده‌ام که آیا تهدید مشابهی را شناسایی کرده‌اند یا خیر. با ورود جنگ به دوره ای از بن بست نسبی در شرق، خطر کاهش یافت. با این حال، ایالات متحده و متحدانش همچنان هوشیار هستند.

یک مقام ارشد آمریکایی به من گفت: «از آن دوره کمتر نگران دورنمای قریب‌الوقوع بوده‌ایم، اما این چیزی نیست که دور از ذهن ما باشد». ما به پالایش برنامه‌ها ادامه می‌دهیم و… فراتر از قلمرو احتمالی نیست که بتوانیم حداقل در ماه‌های آینده دوباره با خطر فزاینده این موضوع مواجه شویم.»

برای اخبار و خبرنامه های CNN بیشتر، یک حساب کاربری در CNN.com ایجاد کنید

منبع