قاضی طرح اجرای آریزونا را برای چهارشنبه در مسیر خود نگه می دارد

فینیکس (AP) – پس از اینکه قاضی از به تعویق انداختن تزریق کشنده امتناع کرد و درخواست اجازه دادن به آزمایش اثر انگشت و DNA بر روی شواهد مربوط به دو قتل در دهه 1980 را که منجر به حکم اعدام این زندانی شد، رد کرد، طرح اعدام مردی از آریزونا در روز چهارشنبه همچنان در مسیر قرار دارد.

دادگاه‌های ایالتی قبلاً درخواست هوپر برای آزمایش را رد کرده بودند و یک قاضی دادگاه بدوی به این نتیجه رسید که شواهد حاکی از دخالت هوپر بسیار زیاد است.

استفان مک نامی، قاضی منطقه ای ایالات متحده، در دستور روز دوشنبه نوشت که استدلال وکلای هوپر در نتیجه گیری اینکه چنین آزمایشی به طور خودکار بی گناهی او را ثابت می کند، ناقص بود.

مک‌نامی نوشت که نبود اثر انگشت هوپر در شواهد، شهادت شاهدان را که او در قتل‌ها مشارکت داشته است، تضعیف نمی‌کند. او به ویژه به شهادت مرلین، همسر ردموند، اشاره کرد که مقامات گفتند هنگامی که هوپر و دو مرد دیگر در 31 دسامبر 1980 وارد خانه ردموند شدند، به سرش شلیک شد. او از حمله جان سالم به در برد و علیه هوپر شهادت داد.

وکلای موری هوپر گفتند که موکل آنها بی گناه است و هیچ مدرک فیزیکی او را به قتل ویلیام “پت” ردموند و مادرشوهرش هلن فلپس مرتبط نمی کند و این آزمایش می تواند منجر به شناسایی افراد مسئول شود. آنها می گویند هوپر در دوره ای محکوم شده بود که سیستم های اثر انگشت کامپیوتری و آزمایش DNA در پرونده های جنایی در دسترس بود.

هوپر سومین زندانی ایالتی خواهد بود که در سال جاری پس از از سرگیری اعدام های آریزونا در ماه مه، پس از وقفه ای نزدیک به هشت ساله که به دلیل دشواری در دستیابی به داروهای تزریقی کشنده و انتقاد از عدم اجرای حکم اعدام در سال 2014 نسبت داده می شود، اعدام می شود.

وکلای او می گویند که توصیف مرلین ردموند از مهاجمان چندین بار تغییر کرد قبل از اینکه موکل آنها را شناسایی کند که گفت در آن زمان در آریزونا نبوده است. آنها همچنین در مورد مزایای دریافت شده توسط شاهدانی که علیه موکل او شهادت دادند، از جمله رفتار مطلوب در سایر پرونده های جنایی، سؤالاتی را مطرح کردند.

مک‌نامی می‌نویسد: «حتی اگر آزمایش‌های پزشکی قانونی مشخص کند که شاکی (هوپر) به آن امیدوار است، این به تنهایی دیگر شواهد مورد استفاده برای محکوم کردن او را باطل نمی‌کند.

وکلای هوپر که در حال اعتراض به تصمیم قاضی هستند، در بیانیه‌ای گفتند که آریزونا تا زمانی که آزمایش انجام نشده و تیم حقوقی او زمان کافی برای بررسی شواهد داشته باشند، نباید با طرح اعدام پیش برود.

تیم دفاعی گفت: «به مدت 40 سال، آقای هوپر ادعا کرده است که به اشتباه بر اساس اقدامات پلیسی فاسد و شهادت شاهدان غیرقابل اعتماد محکوم شده و به اعدام محکوم شده است.

مقامات می گویند رابرت کروز، که ادعا می شود با جنایات سازمان یافته ارتباط داشته، هوپر، بریسی و مک کال را برای کشتن پت ردموند، که صاحب یک تجارت چاپ بود، استخدام کرد. آن ها گفتند کروز می خواست این تجارت را در دست بگیرد و بر اساس سوابق دادگاه از اینکه ردموند پیشنهادات او را برای انعقاد چندین قرارداد چاپ با هتل های لاس وگاس رد کرده بود، ناراضی بود. در سال 1995، کروز از اتهامات قتل در هر دو قتل تبرئه شد.

به گفته دادستانی کل آریزونا، 111 زندانی در انتظار اعدام هستند و 22 نفر درخواست تجدید نظر خود را تمام کرده اند.



منبع

دو مرد دیگر، ویلیام بریسی و ادوارد مک کال، در این قتل مجرم شناخته شدند اما قبل از اجرای حکم اعدام درگذشتند.