روسیه راه‌های جدیدی برای انتشار ویدئوهای تبلیغاتی پیدا می‌کند

هنگامی که در تلگرام قرار گرفت، ویدیوها بارگیری و در پلتفرم‌هایی از جمله توییتر بدون هیچ نشانه‌ای مبنی بر تولید این ویدیو توسط رسانه دولتی روسیه منتشر شد. صدها حساب کاربری که بعداً این ویدیوها را پست یا بازنشر کردند توسط محققان Nisos به ارتش، سفارت‌خانه‌ها یا رسانه‌های دولتی روسیه مرتبط شدند.

پس از حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، اتحادیه اروپا اقدام به ممنوعیت RT و Sputnik، دو رسانه دولتی برجسته روسیه کرد. شرکت‌های فناوری مانند یوتیوب گوگل و متا فیس‌بوک و اینستاگرام نیز اعلام کردند که محتوای رسانه‌های 27 کشور اتحادیه اروپا را ممنوع می‌کنند و توانایی روسیه برای گسترش تبلیغات خود را تضعیف می‌کنند.

حساب‌های مرتبط با رسانه‌های تحت کنترل دولت روسیه از روش جدید برای پخش ده‌ها ویدئو به 18 زبان مختلف استفاده کرده‌اند، بدون اینکه نشانه‌هایی را که منبع را فاش می‌کند، به جای بگذارند، محققان در Nisos، یک شرکت اطلاعاتی مستقر در ایالات متحده که اطلاعات نادرست و غیره را ردیابی می‌کند. تهدیدات سایبری، در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، گفت.

طبق گزارشی از آزمایشگاه تحقیقات قانونی دیجیتال شورای آتلانتیک، که به شناسایی شبکه غیرفعال شده متا کمک کرد، «شبکه الگوی فراگیر هدف قرار دادن اروپا با روایت‌های ضد اوکراینی و ابراز حمایت از منافع روسیه را به نمایش گذاشت.

___

نسخه‌های انگلیسی زبان ویدئوهای تبلیغاتی روسی اکنون در توییتر و پلتفرم‌های کمتر شناخته‌شده محبوب محافظه‌کاران آمریکایی، از جمله Gab و Truth Social که توسط رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ ایجاد شده‌اند، دست به دست می‌شوند و به روسیه مجرایی مستقیم برای میلیون‌ها نفر می‌دهند.

یک مثال: یک حساب توییتر که ظاهراً توسط زنی ساکن ژاپن اداره می شود که علاقه خاصی به تبلیغات روسیه داشت. کاربر حساب کاربری به جای پست در مورد موضوعات مختلف مانند سرگرمی، غذا، مسافرت یا خانواده، فقط ویدئوهای تبلیغاتی روسی را پست می‌کرد – و نه فقط به زبان ژاپنی، بلکه به زبان‌های فارسی، لهستانی، اسپانیایی و روسی.

پوشش AP از جنگ در اوکراین را در https://apnews.com/hub/russia-ukraine دنبال کنید



منبع

تلاش روسیه برای دور زدن قوانین جدید تقریباً بلافاصله آغاز شد. وب‌سایت‌های جدیدی برای میزبانی ویدیوهایی ایجاد شده‌اند که ادعاهای نادرست درباره جنگ را مطرح می‌کنند. دیپلمات های روسی برخی از کارها را بر عهده گرفتند.

برای نشانه‌ای از جاه‌طلبی‌های کرملین و گستردگی عملیات اطلاعات نادرست آن، نسخه‌هایی از ویدئوها نیز به زبان‌های اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی و بیش از ده‌ها زبان دیگر ساخته شد.

به گفته محققان، این حساب همچنین صدها بار محتوای سفارت‌های روسیه را ذکر کرده یا مجدداً منتشر کرده است که نشان دهنده رابطه نزدیک بین دیپلمات‌های روسی و کار تبلیغاتی این کشور است.

هفته گذشته، روسیه به دنبال انتشار یک تئوری توطئه بی اساس بود که ایالات متحده را به دلیل خرابکاری در خطوط لوله گاز طبیعی نورد استریم در دریای بالتیک مقصر دانست.

روسیه راه دیگری برای انتشار اطلاعات نادرست در مورد تهاجم خود به اوکراین ابداع کرده است، با استفاده از ترفندهای دیجیتالی که به ویدئوهای تبلیغاتی جنگ این کشور اجازه می دهد از محدودیت های اعمال شده توسط دولت ها و شرکت های فناوری فرار کنند.

در همان هفته، متا از کشف یک شبکه گسترده اطلاعات نادرست روسی خبر داد که وب‌سایت‌هایی را طراحی کرده بود که شبیه به خبرگزاری‌های اصلی اروپایی باشند. این وب‌سایت‌ها به جای اخبار، تبلیغاتی را با هدف ایجاد شکاف بین اوکراین و متحدان غربی آن منتشر کردند.

آخرین تلاشی که توسط تحلیلگران در Nisos فاش شد، شامل آپلود ویدیوهای تبلیغاتی در تلگرام بود، یک پلتفرم با تعدیل ضعیف که به طور گسترده در اروپای شرقی محبوب است و توسط بسیاری از محافظه‌کاران در ایالات متحده استفاده می‌شود. در برخی موارد، واترمارک‌هایی که ویدیو را به‌عنوان RT شناسایی می‌کردند، در تلاشی بیشتر برای پنهان کردن منبع حذف شدند.

بیلی گفت، وقتی صحبت از قابلیت‌های اطلاعات نادرست کلی روسیه می‌شود، این شبکه «تنها یک تکه از یک پازل است که بسیار بزرگ است».

پاتریشیا بیلی، تحلیلگر ارشد اطلاعاتی نیسوس، به آسوشیتدپرس گفت: «نبوغ این رویکرد این است که ویدیوها را می‌توان مستقیماً از تلگرام دانلود کرد و مسیری را که محققان تلاش می‌کنند دنبال کنند پاک می‌کند.» آنها خلاق و سازگار هستند. آنالیز مخاطبانشان.»

این ویدئوها تئوری‌های توطئه کرملین را مطرح می‌کنند که اوکراین را مسئول تلفات غیرنظامیان می‌دانند و همچنین ادعا می‌کنند ساکنان مناطقی که به زور توسط روسیه ضمیمه شده‌اند، از اشغالگران خود استقبال کرده‌اند.

به نظر می‌رسد برخی از حساب‌ها از عکس‌های نمایه جعلی استفاده می‌کنند یا محتوایی را به روش‌های عجیبی ارسال می‌کنند که نشان می‌دهد آنها معتبر نیستند.

محققان به این نتیجه رسیدند که این عملیات از زمان آغاز جنگ در روسیه بزرگترین عملیات در نوع خود بود.