دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت پوتین را به دلیل جنایات جنگی اوکراین صادر کرد

___ پوشش AP از جنگ را در https://apnews.com/hub/russia-ukraine دنبال کنید



منبع

روز پنجشنبه، یک تحقیق تحت حمایت سازمان ملل، حملات روسیه علیه غیرنظامیان در اوکراین، از جمله شکنجه و کشتار سیستماتیک در مناطق اشغالی را از جمله مسائل احتمالی که به جنایات جنگی و احتمالا جنایات علیه بشریت تبدیل می‌شود، ذکر کرد.

این سازمان همچنین روز جمعه حکم بازداشت ماریا الکسیوانا لووا-بلوا، کمیسر حقوق کودکان در دفتر رئیس جمهور فدراسیون روسیه را به اتهامات مشابه صادر کرد.

لاهه (AP) – دادگاه کیفری بین‌المللی روز جمعه اعلام کرد که حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی به دلیل اتهام دست داشتن در ربودن کودکان از اوکراین صادر کرده است.

محاکمه احتمالی هر یک از روس‌ها در دیوان کیفری بین‌المللی بسیار دور است، زیرا مسکو صلاحیت دادگاه را به رسمیت می‌شناسد – موضعی که اوایل این هفته توسط سخنگوی کرملین مجدداً تأیید شد – دیمیتری پسکوف – و اتباع خود را مسترد نمی‌کند.

دیوان کیفری بین المللی در حال انجام بخشی از کار خود به عنوان یک دادگاه حقوقی است. قضات حکم بازداشت صادر کردند. اعدام به همکاری بین المللی بستگی دارد.»

تحقیقات گسترده همچنین جنایاتی را که علیه اوکراینی‌ها در خاک روسیه انجام شده است، از جمله کودکان اخراج شده اوکراینی که از پیوستن مجدد به خانواده‌هایشان جلوگیری می‌کردند، سیستم «فیلتراسیون» با هدف جدا کردن اوکراینی‌ها برای بازداشت، و شکنجه و شرایط غیرانسانی بازداشت را نشان داد.

دیوان کیفری بین‌المللی گفت که دادگاه پیش از محاکمه‌اش دریافته است که «دلایل معقولی برای این باور وجود دارد که هر مظنون مسئولیت جنایت جنگی اخراج غیرقانونی جمعیت و انتقال غیرقانونی جمعیت از مناطق اشغالی اوکراین به فدراسیون روسیه را بر عهده دارد. کودکان اوکراینی.»

در بیانیه دادگاه آمده است که «دلایل منطقی وجود دارد که باور کنیم آقای پوتین مسئولیت کیفری فردی را برای بچه‌ربایی‌ها بر عهده دارد» به‌دلیل ارتکاب این اعمال به طور مستقیم، مشترک با دیگران و/یا از طریق دیگران (و) به دلیل عدم اعمال کنترل به درستی. در مورد زیردستان غیرنظامی و نظامی که مرتکب این اعمال شده اند.»

دادگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین «ظاهراً مسئول جنایت جنگی اخراج غیرقانونی جمعیت (کودکان) و انتقال غیرقانونی جمعیت (کودکان) از مناطق اشغالی اوکراین به فدراسیون روسیه است.

کازرت از بروکسل گزارش داد.

رئیس دادگاه، پیوتر هافمانسکی، در بیانیه‌ای ویدیویی گفت که در حالی که قضات دیوان کیفری بین‌المللی این احکام را صادر کرده‌اند، اجرای آن بر عهده جامعه بین‌المللی خواهد بود. دادگاه از خود نیروی پلیسی برای اجرای احکام ندارد.

اوکراین نیز عضوی از دادگاه نیست، اما صلاحیت دادگاه بین‌المللی کیفری را در قلمرو خود اعطا کرده است و کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، از زمان آغاز تحقیقات در یک سال پیش، چهار بار از این دادگاه بازدید کرده است.

___

اما روز جمعه، دادگاه کیفری بین‌المللی، چهره پوتین را در مورد اتهامات کودک ربایی قرار داد.