در حالی که انفجارهای اودسا دیدار نخست وزیر یونان را به لرزه درآورد، اوکراین به پشت خط مقدم حمله می کند

اوکراین روز چهارشنبه با کشته شدن یک مقام انتخاباتی روسیه در یک خودروی بمب گذاری شده و حمله هواپیمای بدون سرنشین به کارخانه فلزات، حملات پشت خطوط روسیه را تشدید کرد.

اعتصابات همچنین شهر بندری اودسا اوکراین را در جریان سفر نخست وزیر یونان به لرزه درآورد کیریاکوس میتسوتاکیسکه در این شهر با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفتگو می کرد.

با پیشروی نیروهای مسکو در خط مقدم و مواجهه کیف با کمبود نیروی انسانی و تسلیحات، هم روسیه و هم اوکراین حملات هوایی خود را افزایش داده اند.

میتسوتاکیس از طریق مترجمی در اودسا گفت: “ما صدای آژیرها و انفجارهایی را شنیدیم که در نزدیکی ما رخ داد. ما وقت نداشتیم به یک پناهگاه برسیم. این تجربه بسیار شدیدی است.”

زلنسکی گفت که این حمله “کشته و مجروح” برجای گذاشته است، اما او آماری در دست ندارد.

او در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: “شما می بینید که ما با چه کسی روبرو هستیم. برای آنها مهم نیست کجا ضربه می زنند.”

حمله آشکار تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که 12 نفر از جمله 5 کودک در اثر برخورد یک پهپاد روسی به یک بلوک آپارتمانی در شهر دریای سیاه کشته شدند که یکی از مرگبارترین حملات به غیرنظامیان طی هفته ها بود.

– ماشین بمب گذاری شده –

مقامات شهر بردیانسک در جنوب اوکراین که تحت اشغال روسیه است، اعلام کردند که یک مقام انتخابات محلی در یک خودروی بمب گذاری شده کشته شده است.

کمیته تحقیق در بیانیه ای اعلام کرد: «یک بمب دست ساز در زیر خودروی یکی از اعضای کمیسیون انتخابات حوزه جاسازی شده بود.

این روزنامه با انتشار ویدئویی از یک خودروی کوچک بژ که در یک مسیر خاکی پارک شده بود، افزود: «مقتول بر اثر جراحات جان خود را از دست داد.

این حمله با رای‌گیری زودهنگام در سراسر اوکراین اشغالی برای انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ماه جاری انجام شد.

یوگنی بالیتسکی، رئیس منطقه زاپوریژژیا که در مسکو مستقر است، مقامات اوکراینی را مسئول این حمله دانست و گفت که آنها در تلاش برای “ارعاب” ساکنان قبل از رای گیری هستند.

از زمانی که مسکو دو سال پیش عملیات نظامی تمام عیار خود را در اوکراین آغاز کرد، تعدادی از مقامات مستقر در روسیه هدف قرار گرفتند.

روسیه همچنین اعلام کرد که اوکراین در یک حمله پهپاد در اوایل صبح به مخزن سوخت کارخانه فلزات در منطقه کورسک برخورد کرد.

رومن استاروویت فرماندار کورسک گفت: «یک هواپیمای بدون سرنشین به انبار سوخت و روان کننده ها در کارخانه استخراج و فرآوری میخائیلوفسکی در شهر ژلزنوگورسک، حدود 90 کیلومتری (55 مایلی) از مرز اوکراین حمله کرد.

ویدئوهای منتشر شده در رسانه های اجتماعی روسیه دود غلیظ خاکستری را نشان می دهد که آتش در داخل یک مخزن ذخیره سوخت استوانه ای شکل گرفته است.

– استحکامات –

نیروهای اوکراینی در ماه‌های اخیر موجی از حملات پهپادی را به تأسیسات انرژی روسیه راه‌اندازی کرده‌اند و تلاش می‌کنند بخش حیاتی انرژی و گاز این کشور را هدف قرار دهند که به گفته آن‌ها به تهاجم دامن می‌زند.

در همین حال، مقامات مستقر در روسیه گفتند که حمله توپخانه ای اوکراین به کرمینا، شهری در منطقه لوگانسک اوکراین، دو نفر را کشته است.

رئیس منطقه منصوب شده از سوی مسکو گفت که بر اثر عبور اتوبوس از روی مین در کیروفسک، همچنین در لوگانسک، پنج نفر دیگر کشته شدند.

لوگانسک یکی از چهار منطقه اوکراین – همراه با دونتسک، خرسون و زاپوریژژیا – است که روسیه مدعی الحاق آن در سال 2022 بود.

این منطقه از سال 2014 زمانی که جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه تلاش کردند پس از انقلاب طرفدار اتحادیه اروپا در کیف جدا شوند، درگیر جنگ بوده است.

در خط مقدم، ارتش اوکراین روز چهارشنبه گفت که یک “سیستم گسترده” از استحکامات در نزدیکی شهر ادویوکا – که ماه گذشته توسط روسیه تصرف شد – ساخته است تا از پیشروی های بیشتر روسیه جلوگیری کند.

توقف کمک‌های غرب، عمدتاً یک بسته حیاتی 60 میلیارد دلاری از سوی ایالات متحده، نیروهای اوکراینی را در موقعیتی آسیب‌پذیر قرار داده و مجبور به جیره‌بندی مهمات و ناتوانی در انجام حملات در مقیاس بزرگ شده است.

– “منطقه رزمی فعال” –

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه همچنین در سوچی با رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، درباره وضعیت نیروگاه هسته ای زاپوریژژیا گفتگو کرد.

این تاسیسات، بزرگترین سایت انرژی هسته ای اروپا، در روزهای اول جنگ توسط نیروهای روسیه تصرف شد.

گروسی در صحبت با خبرگزاری فرانسه پیش از این نشست، پیشنهادات روسیه مبنی بر اینکه نیروگاه می تواند دوباره آنلاین شود را رد کرد.

او در پاسخ به پیشنهادات اپراتور روسی مبنی بر اینکه ممکن است دوباره روشن شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این قریب الوقوع نیست.

وی افزود: اولاً این یک منطقه رزمی فعال است و این را نمی توان فراموش کرد، ثانیاً این نیروگاه برای مدت طولانی تعطیل بوده است.

bur-jc/cad/jj

منبع