بی‌سابقه ترامپ به هنجارها

اما بیل بار، دادستان کل سابق ترامپ، در مصاحبه جداگانه ای با فاکس نیوز گفت که نسبت به ادعای ترامپ مبنی بر اینکه همه چیز را از حالت طبقه بندی خارج کرده است، «شک دارد». بار گفت: «مردم می‌گویند این (حمله) بی‌سابقه بوده است – خب، این هم بی‌سابقه است که رئیس‌جمهوری تمام این اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را بگیرد و آنها را در یک باشگاه محلی بگذارد، خوب.

فایفر، مدیر مرکز اطلاعات، سیاست و امنیت بین‌الملل مایکل وی. هایدن، گفت: «هیچ دستورالعملی از جامعه اطلاعاتی وجود ندارد که بگوید روسای جمهور چگونه باید یا نباید در مورد این مواد مطلع شوند. “ما قبلاً هرگز در مورد آن نگران نبودیم.”

اگلستون گفت: «این مفهوم سختی نیست که اسناد تهیه شده در طول دوره ریاست جمهوری ما دارایی شخصی شما یا دارایی شخصی رئیس جمهور نباشد.

فاون هال، منشی دولت رونالد ریگان، شهادت داد که او اسناد مربوط به ماجرای ایران-کنترا را برای محافظت از الیور نورث، رئیس او در شورای امنیت ملی کاخ سفید، تغییر داده و به تجزیه آنها کمک کرده است.

این قانون تصریح می‌کند که بلافاصله پس از خروج رئیس‌جمهور، اداره بایگانی و سوابق ملی، نظارت قانونی و فیزیکی سوابق دولت در حال خروج را بر عهده می‌گیرد و شروع به کار با کارکنان ورودی کاخ سفید برای مدیریت سوابق مناسب می‌کند.

___

اسنادی از اتاق خواب، کمد، حمام و انبارهای ترامپ در استراحتگاه فلوریدا که به منزله خانه او نیز می شود، به دست آمده است. در ماه ژوئن، زمانی که مقامات وزارت دادگستری با یک وکیل ترامپ ملاقات کردند تا در پاسخ به احضاریه، سوابق را بازیابی کنند، وکیل اسنادی را در یک پاکت Redweld، دوبار پیچیده شده در نوار به آنها تحویل داد.

دوایت آیزنهاور، که سالها قبل از تصویب قانون سوابق ریاست جمهوری، سمت خود را ترک کرد، سوابق رسمی را در فورت ریچی، مریلند حفظ کرد، حتی اگر هیچ الزامی برای انجام این کار وجود نداشت.

___

پوشش AP از دونالد ترامپ را در https://apnews.com/hub/donald-trump دنبال کنید



منبع

این می‌تواند ناقض قانون سوابق ریاست‌جمهوری باشد که می‌گوید این گونه سوابق دارایی دولتی هستند و باید حفظ شوند.

اطرافیان رئیس جمهور با دسترسی به اطلاعات در مورد قوانین اطلاعاتی در مورد مدیریت اطلاعات طبقه بندی شده آموزش دیده اند و ملزم به رعایت آنها هستند. فایفر گفت، اما اعمال محدودیت‌ها بر رئیس‌جمهور برای سازمان‌های اطلاعاتی دشوار خواهد بود، زیرا «به دلیل اینکه او مجری قوه مجریه است، همه قوانین را در رابطه با محرمانگی و طبقه‌بندی تعیین می‌کند».

مشاور امنیت ملی لیندون بی. جانسون، دموکرات، سال‌ها اسناد انفجاری را پیش از تحویل آن به کتابخانه ریاست جمهوری جانسون نگه داشت. سوابق نشان می داد که کمپین جانشین وی، ریچارد نیکسون، در روزهای پایانی رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری سال 1968 مخفیانه با دولت ویتنام جنوبی در تلاش برای به تعویق انداختن آغاز مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ ویتنام بود.

به همین ترتیب، دونالد مک‌گان، مشاور ترامپ در کاخ سفید، در هفته‌های اول دولت، یادداشتی را برای کارکنان ارسال کرد که در آن تاکید کرد: «سوابق ریاست‌جمهوری متعلق به ایالات متحده است».

پرزیدنت جو بایدن اخیراً به خبرنگاران گفته است که اغلب گزارش محرمانه روزانه ریاست جمهوری خود را در خانه خود در دلاور می خواند، جایی که او اغلب تعطیلات آخر هفته و تعطیلات خود را در آنجا می گذراند. اما بایدن گفت که اقدامات احتیاطی را برای اطمینان از ایمن ماندن سند انجام می دهد.

نیل اگلستون که در سالهای پایانی دولت اوباما به عنوان مشاور کاخ سفید خدمت می کرد، به یاد می آورد که فرد فیلدینگ، که در دولت جورج دبلیو بوش نیز همین سمت را داشت، هنگام شروع کار جدیدش به او توصیه کرد که خانه را چکش کند و کارمندان را به کار گیرد. الزامات تعیین شده در قانون سوابق

این رویکرد با نحوه عملکرد روسای جمهور امروزی مغایرت دارد.

بر اساس پرونده های دادگاه، ماموران FBI که در 8 آگوست تفرجگاه مار-آ-لاگو ترامپ را جستجو کردند، بیش از 100 سند با علامت های طبقه بندی، از جمله 18 مورد کاملاً محرمانه، 54 سری و 31 مورد محرمانه را پیدا کردند. FBI همچنین 184 سند را شناسایی کرد که در 15 جعبه کشف شده توسط آرشیو ملی در ماه ژانویه به عنوان طبقه بندی شده بودند، و اسناد طبقه بندی شده دیگری را طی بازدید ژوئن از مار-آ-لاگو دریافت کرد. 10000 پرونده دولتی دیگر بدون علامت طبقه بندی نیز یافت شد.

این قانون پس از استعفای نیکسون از سمت خود در بحبوحه رسوایی واترگیت و تلاش برای از بین بردن صدها ساعت نوار ضبط شده مخفیانه کاخ سفید به تصویب رسید. از زمان رونالد ریگان، مالکیت دولت بر سوابق ریاست جمهوری را تثبیت کرد.

درام‌های مستند در طول سال‌ها هرازگاهی ظاهر شده‌اند.

اوباما در حین نوشتن خاطرات خود در کاخ سفید پس از خروج از قدرت، اسناد کاغذی را که در تحقیقات خود از آنها استفاده کرده بود، در کیسه های قفل شده از یک انبار امن آرشیو ملی به او تحویل داده و به روشی مشابه آنها را بازگرداند.

لری فایفر، افسر سابق سیا و مدیر ارشد اتاق موقعیت کاخ سفید، گفت که رؤسای جمهور ملزم به دریافت مجوزهای امنیتی برای دسترسی به اطلاعات نیستند یا به طور رسمی در مورد مسئولیت های خود برای محافظت از اسرار هنگام ترک سمت خود دستور داده شده اند.

وی افزود: آن را خواندم، دوباره قفلش می کنم و به ارتش می دهم.

بایدن گفت: «من در خانه‌ام فضایی کاملاً امن دارم.

واشنگتن (AP) – دونالد ترامپ اولین کسی نیست که به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین و سنت ها در مورد حفاظت از سوابق حساس دولت با انتقاد روبرو می شود، اما کارشناسان امنیت ملی می گویند افشاگری های اخیر نشان دهنده بی توجهی بی سابقه به هنجارهای پس از ریاست جمهوری است که پس از دوران واترگیت ایجاد شد. .

با آشکار شدن جزئیات بیشتر از تفتیش ماه گذشته FBI از خانه ترامپ در فلوریدا، وزارت دادگستری تصویری از بی تفاوتی نسبت به قوانین در مقیاسی ترسیم کرده است که برخی تصور می کردند پس از تصویب قانون سوابق ریاست جمهوری در سال 1978 غیرقابل تصور بود.

یک رئیس جمهور می تواند گزارش های ارائه شده در یک جلسه توجیهی را برای بررسی بعدی نگه دارد. فایفر گفت، و رؤسای جمهور – یا نامزدهای ریاست جمهوری در طول یک سال انتخابات – بسته به زمان‌بندی و مکانشان، همیشه در یک SCIF توضیح داده نمی‌شوند.

دیوید پترائوس، مدیر سیا باراک اوباما، مجبور به استعفا شد و به دلیل به اشتراک گذاشتن مطالب طبقه بندی شده با زندگی نامه نویسی که با او رابطه نامشروع داشت، به یک جنایت فدرال اعتراف کرد. هیلاری کلینتون، زمانی که وزیر امور خارجه اوباما بود، با نظارت اف بی آی روبرو شد که به مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری او در سال 2016 علیه ترامپ به دلیل دست زدن به مطالب بسیار محرمانه در یک حساب ایمیل خصوصی ادامه یافت. مدیر اف‌بی‌آی هیچ اتهام جنایی را توصیه نمی‌کند، اما از کلینتون به دلیل رفتار «بسیار بی‌دقت» او انتقاد کرد.

Nomaan Merchant خبرنگار آسوشیتدپرس در این گزارش مشارکت داشت.

جان بولتون، یکی از مشاوران امنیت ملی ترامپ، گفت که جلسات توجیهی به سرعت دریافتند که ترامپ اغلب سعی می‌کند به اسناد حساس دست بزند و آنها اقداماتی را انجام دادند تا مطمئن شوند اسناد مفقود نمی‌شوند. اطلاعات طبقه بندی شده توییت شد، با خبرنگاران و مخالفان به اشتراک گذاشته شد – حتی در حمام پیچیده کاخ سفید یافت شد.

جیمز تراستی، وکیل ترامپ در پرونده سوابق، در فاکس نیوز گفت که داشتن مطالب حساس دولتی توسط ترامپ معادل آویزان کردن به یک «کتاب کتابخانه عقب افتاده» است.

ترامپ مدعی شده است که تمام اسنادی را که در اختیار داشت از طبقه بندی خارج کرده است و در زمان انجام جستجوی مار-آلاگو با مقامات وزارتخانه برای بازگرداندن اسناد همکاری جدی داشته است. در طول مبارزات انتخاباتی سال 2016، ترامپ اظهار داشت که استفاده کلینتون از سرور ایمیل خصوصی خود برای مطالب حساس وزارت امور خارجه، برای نامزدی وی رد صلاحیت شده است. شعارهای حامیان او مبنی بر “بستن او” به ستون اصلی تجمعات سیاسی او تبدیل شد.

بر اساس آرشیو ملی، اسنادی که فاقد «ارزش اداری، تاریخی، اطلاعاتی یا مدرکی» هستند، قبل از دریافت مجوز کتبی بایگانی قابل حذف هستند.

اما دستورالعمل‌های صادر شده توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی، که بر سازمان‌های اطلاعاتی نظارت دارد، ایجاب می‌کند که هر «اطلاعات محفظه‌ای حساس» – برخی از با ارزش‌ترین اطلاعاتی که ایالات متحده در اختیار دارد – فقط در اتاق‌های امن موسوم به «مشاهده شود. SCIF.”

من نمی توانم به سابقه تاریخی فکر کنم که در آن حتی این ظن وجود داشته باشد که یک رئیس جمهور یا حتی یک افسر عالی رتبه در دولت، به استثنای دولت نیکسون، عمدا و آگاهانه یا حتی تصادفی چنین حجم قابل توجهی از مقالات را حذف کرده باشد. ریچارد ایمرمن، که از سال 2007 تا 2009 به عنوان دستیار معاون مدیر اطلاعات ملی خدمت کرده است، گفت.

اف‌بی‌آی، در یک پرونده قضایی، در هفته گذشته عکسی از برخی از سوابق را که ماموران در جستجوی املاک ترامپ کشف کردند، اضافه کرد. این عکس برگه‌های روی حداقل پنج مجموعه کاغذ را نشان می‌دهد که با علامت «TOP SECRET/SCI»، اشاره‌ای به اطلاعات محفظه‌ای حساس، و همچنین برگه‌ای با برچسب «SECRET/SCI» و «حاوی اطلاعات محفظه‌ای حساس» هستند. اف‌بی‌آی همچنین ده‌ها پوشه خالی با علامت‌گذاری طبقه‌بندی شده پیدا کرد که هیچ چیزی در داخل آن وجود نداشت و هیچ توضیحی در مورد آنچه ممکن بود در آنجا وجود داشته باشد، وجود نداشت.

نگرش ترامپ در مورد سوابق کاخ سفید برای برخی که برای او کار می کردند چندان تعجب آور نیست.