بمب هدایت شونده جدید روسیه ویرانی و تلفات سنگینی را در خطوط مقدم اوکراین وارد می کند

روسیه استفاده از یک بمب هوایی قدرتمند را آغاز کرده است که دفاع اوکراین را از بین برده و تعادل را در خط مقدم کج کرده است. این کار را با تبدیل یک سلاح اولیه دوران شوروی به بمبی که می تواند دهانه ای به عرض پانزده متر ایجاد کند، انجام داده است.

این بمب FAB-1500 است که اساساً یک سلاح 1.5 تنی است که تقریباً نیمی از آن شامل مواد منفجره قوی است. این هواپیما از بالا توسط جت های جنگنده از فاصله 60 تا 70 کیلومتری خارج از برد بسیاری از پدافند هوایی اوکراین ارسال می شود. FAB-1500 نمونه دیگری از چگونگی جنگ روسیه در جنگ اوکراین است و قبل از تلاش برای تصرف قلمرو، ویرانی عظیمی را به بار آورده است.

ویدئوهای اخیر از خطوط نبرد در منطقه دونتسک، قدرت عظیم این بمب‌ها را در برخورد با نیروگاه‌های حرارتی، کارخانه‌ها و بلوک‌های برج – مکان‌هایی که اوکراینی‌ها دفاع خود را از آنجا هماهنگ می‌کنند، نشان می‌دهد.

FAB-1500 توسط یک سیستم هدایت و بالهای بازشو به سمت هدف هدایت می شود که به آن اجازه می دهد به سمت هدف خود سر بخورد. جوزف ترویتیک، که در مورد ساخت این بمب برای TheWarZone نوشته است، می‌گوید که آنها «گزینه حمله جدید و بسیار مخرب‌تری را برای بسیاری از جت‌های تاکتیکی روسیه ارائه می‌دهند که به خلبانان کمک می‌کند از دفاع دشمن دورتر بمانند».

افسران اجرای قانون از کنار ساختمانی که در نتیجه گلوله باران در دونتسک آسیب دیده است عبور می کنند.  - Stringer/AFP/Getty Imagesافسران اجرای قانون از کنار ساختمانی که در نتیجه گلوله باران در دونتسک آسیب دیده است عبور می کنند.  - Stringer/AFP/Getty Images

افسران اجرای قانون از کنار ساختمانی که در نتیجه گلوله باران در دونتسک آسیب دیده است عبور می کنند. – Stringer/AFP/Getty Images

یک سرباز از اوکراین 46هفتم تیپ هوایی جداگانه هفته گذشته از شهر خط مقدم کراسنوگریوکا در دونتسک به سی ان ان گفت: «قبلاً ما فقط با توپخانه گلوله باران می شدیم. اکنون اورک‌ها (روس‌ها) شهر را با شدت بیشتری اشغال کرده‌اند (و) شروع به استفاده از دارایی‌های نیروی هوایی، به‌ویژه FAB-1500 کرده‌اند.»

چرا آنها از FAB-1500 استفاده می کنند؟ زیرا آسیب وارد شده توسط آن بسیار جدی است. اگر زنده بمانید، مطمئناً دچار کوفتگی خواهید شد.»

این فشار زیادی بر روحیه سربازان وارد می کند. همه بچه های ما نمی توانند آن را تحمل کنند. در حالی که آنها تا به حال کم و بیش به FAB-500 عادت کرده اند، اما FAB-1500 جهنمی است.

استفاده از بمب های FAB به یک عنصر حیاتی در حمله روسیه در منطقه دونتسک، به ویژه در با خاک یکسان کردن دفاع اوکراین در داخل و اطراف آودیوکا، که در فوریه سقوط کرد، تبدیل شده است.

یوری ایحنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین به سی ان ان گفت: «در آستانه و در جریان نبرد آودیوکا، صدها بمب هوایی در عرض چند روز پرتاب شد. تنها در 48 ساعت، 250 مورد از آنها در جهت آودیوکا مورد استفاده قرار گرفت.

FAB-1500 قوی‌ترین بمب در خانواده «بمب‌های گنگ» دوران شوروی است که اکنون در کارخانه‌ای در نزدیکی مسکو به نسخه‌ای ارزان اما قدرتمند از یک موشک تبدیل می‌شود.

جاستین برانک، محقق ارشد در موسسه Royal United Services در لندن، می‌گوید: «در حالی که ساخت کیت‌های سرخوردن یک گلوگاه است، بسته‌بندی اولیه مواد منفجره چیزی است که آن‌ها در تعداد زیادی دارند.»

بنابراین، روس‌ها از قدرت آتش بسیار سنگینی برای مقابله با پدافندهای ثابت برخوردار هستند و تلفات اوکراینی را افزایش می‌دهند، اگرچه هنوز برای تغییر اساسی خطوط مقدم کافی نیست.

احنات به سی ان ان گفت: «این یک تحول ارزان یا سریع نیست، اما هنوز بسیار کمتر از میلیون ها دلار هزینه یک موشک است. در مقایسه با موشک، سکه است.»

وبلاگ نویسان نظامی روسیه در سپتامبر گذشته زمانی که دقت آن آزمایش می شد به این سلاح اشاره کردند. کانال تلگرامی Fighterbomber اشاره کرد که «پس از چندین ماه آزمایش و خطا، یک FAB-1500 برای اولین بار «دقیق» به «هدف رزمی» خود اصابت کرد.

بررسی نهایی بمب ها قبل از پرواز خدمه بمب افکن جنگنده Su-34 در 8 مارس. - وزارت دفاع روسیه/دستورالعمل/آنادولو از طریق گتی ایماژبررسی نهایی بمب ها قبل از پرواز خدمه بمب افکن جنگنده Su-34 در 8 مارس. - وزارت دفاع روسیه/دستورالعمل/آنادولو از طریق گتی ایماژ

بررسی نهایی بمب ها قبل از پرواز خدمه بمب افکن جنگنده Su-34 در 8 مارس. – وزارت دفاع روسیه/دستورالعمل/آنادولو از طریق گتی ایماژ

جنگنده بمب افکن که نزدیک به ارتش روسیه است و نزدیک به نیم میلیون مشترک دارد، مدعی شد که کیت گلاید جدید توسعه یافته برد بمب ها را افزایش داده است. همچنین گفت FAB-1500 تا 5 متر دقیق است.

ظرف چند هفته، منابع اوکراینی و روسی از استفاده از بمب عظیم در خرسون در جنوب و خارکف در شمال صحبت کردند.

سپس در ماه ژانویه، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، از کارخانه شرکت موشک‌های تاکتیکی JSC – یک تولیدکننده بزرگ تسلیحات – در منطقه مسکو بازدید کرد و بال‌های پیچیده‌شده برای بمب را نشان داد. طبق ویدئوی وزارت، این شرکت گفت که یک مهمات با دقت بالا ساخته است که بمب‌های قدیمی سقوط آزاد را به سلاح‌هایی تبدیل می‌کند که به سمت هدف می‌روند.

مدیر کارخانه با افتخار به شویگو گزارش داد که با تغییر به تولید 24 ساعته، بهره وری 40 درصد افزایش یافته است.

برانک خاطرنشان می کند که بمب های FAB تبدیل شده فقط می توانند علیه اهداف ثابت استفاده شوند، اما در جنگ فرسایشی در شرق، مواضع اصلی اوکراین به طور کلی برای روس ها شناخته شده است.

هواپیماهای روسی که این بمب ها را می فرستند آسیب ناپذیر نیستند. نیروی هوایی اوکراین مدعی شده است که در هفته های اخیر چندین جنگنده سوخو-34 را سرنگون کرده است. اما اکثر پدافند هوایی اوکراین بردی برای ضربه زدن به هواپیماها در فاصله 70 کیلومتری ندارند.

احنات به سی‌ان‌ان گفت: «دفاع هوایی ما در حال قوی‌تر شدن است، اما هنوز به اندازه کافی نداریم… هدف آن‌ها تنها ضربه زدن به مواضع خط مقدم ما نیست، بلکه بمب‌های هدایت‌شونده نیز پشت سر مدافعان ما پرواز می‌کنند تا به پست‌های فرماندهی عقب حمله کنند. تدارکات، مهمات و غیره.»

بمب افکن های هوانوردی تهاجمی Su-35 و Su-34 به اندازه ای که دوست دارند نزدیک نمی شوند. احناط افزود: با این حال، اگر دفاع هوایی دوربرد بیشتری داشتیم، می‌توانستیم این جت‌ها را دورتر (از خط مقدم خود) سرنگون کنیم.

برانک می‌گوید که توسعه بمب‌های گلاید راهی را به روس‌ها داده است تا از نیروی هوایی تاکتیکی خود (برخلاف بمب‌افکن‌های دوربرد) پس از نقش محدود خود در مرحله اول جنگ، به طور مؤثرتری استفاده کنند. او می گوید که مجموعه پاتریوت ایالات متحده تقریباً تنها دفاعی است که بردی برای مقابله با تهدید دارد، اما اوکراینی ها تعداد محدودی دارند. و موشک های مورد استفاده پاتریوت ها با توجه به تأخیر کنگره ایالات متحده در تصویب بسته کمک نظامی بیشتر به اوکراین، با کمبود مواجه هستند.

مقامات اوکراینی از رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی به پایین تقریباً هر روز از تسلیحات دفاع هوایی با برد بلندتر برای دفع تهدید هوایی روسیه درخواست کرده اند. هواپیماهای جنگی F-16 که خلبانان اوکراینی اکنون در حال آموزش هستند، بعید است تا نیمه دوم سال به آسمان اوکراین بروند، اما ممکن است هواپیماهای رزمی روسیه را مجبور کنند که دورتر بمانند.

در همین حال، نیروهای اوکراینی در خط مقدم، به ویژه در دونتسک، در معرض حملات هوایی روسیه قرار دارند – به گفته ستاد کل اوکراین، گاهی اوقات بیش از 100 در روز.

همانطور که روس‌ها قبلاً مواضع اوکراینی را با توپخانه فشرده از بین بردند، اکنون نیز از ذخایر به ظاهر پایان ناپذیر این بمب‌های ویرانگر استفاده می‌کنند تا نیروهای اوکراینی را بدون هیچ چیزی برای دفاع و هیچ جایی برای پناه دادن باقی بگذارند.

برای اخبار و خبرنامه های CNN بیشتر، یک حساب کاربری در CNN.com ایجاد کنید

منبع