بایدن و شی جین پینگ درباره جنگ روسیه و اوکراین، تایوان، امنیت انتخابات و مبارزه با مواد مخدر گفتگو کردند

رئيس جمهور جو بایدن صبح سه شنبه با رئیس جمهور چین شی جین پینگ تماس گرفت تا نگرانی های ایالات متحده در مورد تجارت چین با روسیه را در بحبوحه جنگ این کشور با اوکراین، مسائل حملات سایبری و مداخله در انتخابات، و تلاش برای مقابله با قاچاق غیرقانونی مواد مخدر، از جمله دیگر موضوعات منطقه ای و جهانی، بررسی کند. کاخ سفید گفت.

یک مقام ارشد دولت، گفت: تماس «چک این» بین بایدن و شی – اولین گفتگوی آنها از ماه نوامبر – فرصتی برای آنها بود تا در مورد برخی مسائل سخت صحبت کنند و تلاش کنند تا اطمینان حاصل شود که دو کشور رقابت خود را با یکدیگر مدیریت می کنند. عصر دوشنبه در تماسی پیشینه با خبرنگاران گفت.

این مقام مسئول گفت: رقابت شدید مستلزم دیپلماسی شدید برای مدیریت تنش ها، رسیدگی به برداشت های نادرست و جلوگیری از درگیری های ناخواسته است و این فراخوان یکی از راه های انجام آن است.

شی جین پینگ و جو بایدن در نشست سران گروه 20 در بالی (سائول لوب / خبرگزاری فرانسه از طریق فایل گتی ایماژ)شی جین پینگ و جو بایدن در نشست سران گروه 20 در بالی (سائول لوب / خبرگزاری فرانسه از طریق فایل گتی ایماژ)

شی جین پینگ و جو بایدن در نشست سران گروه 20 در بالی (سائول لوب / خبرگزاری فرانسه از طریق فایل گتی ایماژ)

کاخ سفید در بازخوانی این تماس گفت، تجارت چین با روسیه در حالی که این کشور علیه اوکراین جنگ می‌کند مطرح شد – موضوعی که از زمان آغاز جنگ، به گفته دولت ارشد، بخشی از گفتگوهای دیپلماتیک بین ایالات متحده و چین بوده است. مقام گفت. این مقام گفت که ایالات متحده بیشتر نگران کمک چین به بازسازی پایگاه صنعتی دفاعی روسیه شده است.

جان کربی، مشاور ارتباطات امنیت ملی در کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که دو رهبر در این تماس حدود یک ساعت و 45 دقیقه صحبت کردند که قرار بود بر اساس دیدارشان در وودساید، کالیفرنیا، در نوامبر سال گذشته باشد.

کربی در پاسخ به این سوال که پیام بایدن به شی در مورد کمپین های اطلاعات نادرست یا تلاش های مداخله در انتخابات توسط دولت چین یا افراد مرتبط با آن چیست، گفت که دولت در مورد نگرانی های خود در مورد امنیت انتخابات در ایالات متحده و تلاش های برخی بازیگران خارجی، از جمله برخی از کشورهای دیگر، شفاف بوده است. چین، برای تأثیرگذاری بر انتخابات 2024.

این مقام ارشد در پیش‌نمایش این تماس گفت: دولت بایدن تلاش‌های کل دولت را برای محافظت از انتخابات در برابر دشمنان خارجی انجام داده است و همچنان بر نگرانی‌های خود با چین و سایر کشورها تاکید می‌کند و افزود که این برای پذیرش چینی‌ها کافی نیست. در سخنان خود زمانی که می گویند آیا در این مورد و سایر موارد اقدام خواهند کرد یا خیر، اما مستلزم تأیید تلاش های پکن است. این مقام گفت، دولت همچنین متعهد است که نگرانی های ایالات متحده در مورد حملات سایبری که زیرساخت های حیاتی را به خطر می اندازد به دولت چین منتقل کند.

این تماس فرصتی برای بایدن بود تا سیاست دیرینه «چین واحد» را که پکن را به عنوان تنها دولت قانونی چین در بحبوحه تلاش‌های شی برای اتحاد مجدد تایوان با سرزمین اصلی چین به رسمیت می‌شناسد، تأیید کند و بر اهمیت صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان، به‌ویژه با چین تأکید کند. این مقام ارشد دولت گفت با توجه به مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ماه می در تایوان. این مقام گفت، یکی دیگر از زمینه‌های مورد بحث احتمالی شامل نگرانی‌های ایالات متحده در مورد اقدامات بی‌ثبات‌کننده چین در دریای چین جنوبی، از جمله اقدامات اخیر کشتی‌های گارد ساحلی چین است که خطراتی را برای عملیات‌های معمول دریایی فیلیپین ایجاد می‌کند.

خبرگزاری دولتی چین، شین‌هوا گزارش داد که شی در جریان «تبادل صریح و عمیق» نظرات خود، تاکید کرد که موضوع تایوان «نخستین خط قرمز غیرقابل عبور» در روابط چین و آمریکا است.

شی گزارش داد: «ما اجازه نخواهیم داد که فعالیت‌های جدایی‌طلبانه و همدستی و حمایت خارجی نیروهای «استقلال تایوان» بدون کنترل بماند. ما امیدواریم که ایالات متحده بیانیه مثبت آقای رئیس جمهور مبنی بر عدم حمایت از «استقلال تایوان» را وارد عمل کند.»

این مقام ارشد دولت خاطرنشان کرد: در حالی که بایدن و شی آخرین بار در ژوئیه 2022 تلفنی صحبت کردند، رهبران دو کشور در نوامبر 2022 در بالی دیدار کردند و در نوامبر سال گذشته نشستی را در کالیفرنیا برگزار کردند.

در قرائت این تماس، کاخ سفید اعلام کرد که بایدن و شی در مورد طیفی از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی، از جمله زمینه‌های همکاری و زمینه‌های اختلاف، گفتگوی صریح و سازنده داشتند.

کاخ سفید گفت که رهبران پیشرفت در موضوعات کلیدی مانند همکاری در مبارزه با مواد مخدر، ارتباطات نظامی به نظامی، خطرات مرتبط با هوش مصنوعی و مسائل آب و هوایی را بررسی و تشویق کردند.

کاخ سفید اعلام کرد بایدن همچنین بر تعهد آمریکا به خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره تاکید کرد.

کربی در طی این نشست اضافه کرد که بایدن بر منافع ایالات متحده در شرکت چینی ByteDance برای سلب مالکیت خود از اپلیکیشن محبوب اشتراک‌گذاری ویدیو TikTok تاکید کرد، ایده‌ای که قانون‌گذاران آمریکایی به عنوان راهی برای محافظت از امنیت ملی و امنیت داده‌های شهروندان آمریکایی پیش‌رفته‌اند.

کربی همچنین گفت که بایدن با شی در مورد «تفاوت‌های چشمگیر دیدگاه‌ها و نگرانی‌هایش در مورد برخی از رویه‌های ناعادلانه بازار» که چین از آن استفاده می‌کند و کارگران آمریکایی را در وضعیت نامساعدی قرار می‌دهد، «بسیار روشن» است.

به گزارش شین هوا، شی آمریکا را متهم کرد که «جریان بی پایانی از اقدامات را برای سرکوب» اقتصاد، تجارت و فناوری چین انجام داده است و خاطرنشان کرد که ایالات متحده فهرست رو به رشدی از تحریم ها علیه شرکت های چینی دارد.

شی گفت: «این «حذف خطر» نیست، بلکه ایجاد خطر است. «اگر ایالات متحده مایل به انجام همکاری های دوجانبه سودمند و تقسیم سود حاصل از توسعه چین باشد، درهای چین همیشه باز خواهد بود. اگر ایالات متحده بر سرکوب توسعه فناوری پیشرفته چین و محروم کردن چین از حق قانونی خود برای توسعه پافشاری کند، ما بیکار نخواهیم نشست.

کاخ سفید گفت بایدن و شی از باز نگه داشتن کانال های ارتباطی از طریق دیپلماسی سطح بالا و رایزنی در سطح کاری در هفته ها و ماه های آینده، از جمله دیدارهای آتی جانت یلن، وزیر خزانه داری و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، حمایت کردند.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است

منبع