بازپرس ویژه درخواست دستورالعمل هیئت منصفه قاضی در پرونده اسناد ترامپ را محکوم کرد

در شاید شدیدترین سرزنش دادستان ها به نحوه قاضی آیلین کانن جک اسمیت، بازپرس ویژه در پرونده‌های دادگاه اواخر عصر سه‌شنبه گفت که قاضی بر اساس درک «اساساً ناقص» از این پرونده که «هیچ مبنای قانونی یا واقعی» ندارد، دستور داده است تا پرونده اسناد طبقه‌بندی شده علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را مدیریت کند. ”

تیم اسمیت درخواست کانن برای دستورالعمل‌های هیئت منصفه را که ادعاهای ترامپ مبنی بر داشتن اختیارات گسترده برای دریافت اسناد طبقه‌بندی‌شده دولتی را در بر می‌گیرد، به شدت مورد انتقاد قرار دادند و گفتند اگر او استدلال‌های رئیس‌جمهور سابق درباره اختیارات حفظ سابقه‌اش را بپذیرد، از دادگاه تجدیدنظر بررسی می‌کند.

در یک دستور غیرمعمول ماه گذشته، کانن از وکلای دادگستری در مورد پرونده اسناد طبقه بندی شده خواست تا خلاصه ای در مورد دستورالعمل های احتمالی هیئت منصفه که شرایط قانون جاسوسی را تعریف می کند، ارائه دهند، که بر اساس آن ترامپ به سوء استفاده از 32 پرونده طبقه بندی شده متهم شده است. به طور خاص، کانن از بازپرس ویژه و وکلای مدافع خواست تا دو نسخه از دستورالعمل پیشنهادی هیئت منصفه را بنویسند.

سناریوی اول به هیئت منصفه دستور می دهد تا ارزیابی کند که آیا هر یک از سوابقی که ترامپ متهم به حفظ آنها است در دسته بندی های “شخصی” یا “ریاست جمهوری” طبق قانون سوابق ریاست جمهوری، یک قانون پس از واترگیت که نحوه وایت را کنترل می کند، قرار می گیرد یا خیر. سوابق مجلس متعلق به دولت باید در پایان دوره ریاست جمهوری بررسی شود.

نسخه دومی که کانن درخواست کرد، فرض می‌کند که ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور دارای اختیارات کامل برای گرفتن سوابق مورد نظر خود از کاخ سفید است، که تقریباً امکان محکومیت را برای دادستان‌ها غیرممکن می‌سازد. تیم اسمیت گفت، اگر او می‌خواهد چنین دستورالعملی را ارائه کند، «باید فرصتی برای دولت فراهم شود تا به‌عنوان بررسی سریع تجدیدنظر اقدام کند».

هر دو سناریو مبتنی بر یک پیش‌فرض قانونی اعلام‌نشده و اساساً ناقص است – یعنی قانون سوابق ریاست‌جمهوری و به‌ویژه تمایز آن بین سوابق «شخصی» و «ریاست جمهوری»، تعیین می‌کند که آیا رئیس‌جمهور سابق تحت قانون جاسوسی «مجاز» است یا خیر. تیم بازپرس ویژه نوشت که اسناد بسیار طبقه بندی شده را در اختیار داشته باشد و آنها را در یک مکان ناامن ذخیره کند.

دادستان ها گفتند که اگر اجازه ارائه به هیئت منصفه داده شود، “این فرض محاکمه را تحریف می کند.”

درخواست کانن چند روز پس از شنیدن بحث‌هایی مبنی بر اینکه آیا قانون سوابق ریاست‌جمهوری به رئیس‌جمهور سابق اختیارات گسترده‌ای برای توصیف هر سابقه‌ای از دوران حضورش در کاخ سفید را شخصی می‌دهد یا خیر، مطرح شد. وکلای ترامپ ادعا می کنند که او این اختیار را داشته و از قاضی خواسته اند که اتهامات جنایی را رد کند.

وکلای مدافع ترامپ در دستورالعمل پیشنهادی هیئت منصفه خود که عصر سه شنبه ارائه شد، پیشنهاد کردند که در اولین فرضی، کانن به هیئت منصفه دادگاه بگوید که ترامپ از سوی PRA “مجاز” “دارای دسته ای از اسناد به عنوان “سوابق شخصی” در هر دو دوره است. و پس از دوره ریاست جمهوری وی.»

در سناریوی دوم، وکلای مدافع نوشتند که «هیچ دستورالعمل مناسب هیأت منصفه در رابطه با مسائل واقعی وجود ندارد… زیرا این سناریو پیگرد پرزیدنت ترامپ را منع می‌کند».

پیشنهاد ترامپ همچنین توانایی اسمیت برای اثبات اینکه رئیس جمهور سابق اسناد را “آگاهانه” نگه داشته است، به چالش می کشد، به این معنی که او از خلاف قانون بودن آن آگاه بوده است. وکلای ترامپ نوشتند: «علم پزشکی هنوز ابزاری ابداع نکرده است که بتواند آنچه را در گذشته های دور در ذهن فرد بوده ثبت کند».

دادستان ها بارها گفته اند که PRA به اتهامات علیه ترامپ مرتبط نیست، زیرا رفتاری که وی به آن متهم شده است پس از پایان دوره ریاست جمهوری او رخ داده است. آنها روز سه‌شنبه نوشتند که ادعای ترامپ مبنی بر اینکه او این اسناد را شخصی می‌دانست «داستانی ناب» است و زمانی ابداع شد که آرشیو ملی جعبه‌هایی را با اطلاعات طبقه‌بندی‌شده از مار-آ-لاگو دو سال پس از ترک ریاست‌جمهوری بازیابی کرد.

پرونده جدید آنها برخی از شواهدی را که بازرسان درباره عادات ثبت سوابق ترامپ در دوران ریاست جمهوری او جمع آوری کرده اند، روشن می کند. بر اساس گزارش دادستانی، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ترامپ هنگام خروج از کاخ سفید، سوابق طبقه بندی شده مربوطه را شخصی معرفی کرده است، وجود ندارد و دادستان ها گفتند که او این ایده را که ماه ها بعد از چنین قدرتی برخوردار است، از رهبر یک کشور دریافت کرده است. سازمان حقوقی محافظه کار

به نظر می رسد که کانن نسبت به رد اتهامات در طول جلسه رد شود، تردید دارد، اما او گفت که وکلای ترامپ در حال ارائه استدلال های «قوی» هستند که ممکن است برای ارائه به هیئت منصفه محاکمه مناسب باشد.

با این حال، کانن حکمی رسمی در مورد درخواست رد پرونده صادر نکرده است، و به نظر می رسد درخواست او برای دستورات فرضی هیئت منصفه نشان می دهد که قاضی همچنان در حال بررسی چگونگی یا اینکه آیا PRA در پرونده بزرگ قرار می گیرد یا خیر.

برای اخبار و خبرنامه های CNN بیشتر، یک حساب کاربری در CNN.com ایجاد کنید

منبع