اقتصاد اتیوپی با شعله ور شدن جنگ در Tigray دچار مشکل می شود

آلمایهو سیوم، اقتصاددان در این نشست گفت که به دلیل درگیری های داخلی، تخریب زیرساخت ها و هزینه های کنترل نشده به اقتصاد آسیب می زند در حالی که مردم عادی اتیوپی با تضعیف درآمد و افزایش فقر روبرو هستند.

وزارت دارایی با استناد به “فشار بودجه” از تایید تامین مالی سه پارک صنعتی، نمادهای توسعه چین مانند اتیوپی خودداری کرده است.

از آن زمان، شرکت های جهانی مانند PVH Corp به دلایل امنیتی اتیوپی را ترک کردند و دیگران هزاران کارمند خود را اخراج کردند.

مقامات اتیوپی به ترسیم تصویری گلگون برای کشوری با بیش از 110 میلیون نفر ادامه می دهند. فیتسوم آسفا، وزیر برنامه ریزی و توسعه، در اوایل این ماه گفت: «اقتصاد ما در میان مشکلات طبیعی و ساخته دست بشر به رشد خود ادامه داده است.

در عوض، اقتصاد به کانون جنگ تغییر کرده است.

اتیوپی که زمانی خانه یکی از سریع‌ترین اقتصادهای آفریقا بود، در حالی که جنگ در منطقه تیگری شعله‌ور شده است و شهروندان خسته دور از جبهه برای صلح دعا می‌کنند، دست و پنجه نرم می‌کند.

بانک جهانی در پی انتقاداتی مبنی بر اینکه حمایت مالی آن به تلاش های جنگی دولت کمک می کند، هفته گذشته گفت که به مشارکت خود ادامه خواهد داد اما ابراز نگرانی کرد.

برخی از بخش‌های دولتی اقتصاد اتیوپی همچنان به روی سرمایه‌گذاران باز می‌شوند، همانطور که ابی پس از روی کار آمدن قول داده بود. کابینه در این ماه ورود بانک های خارجی را تصویب کرد که گام مهمی بود.

خطوط هوایی اتیوپی، بزرگترین گروه هوانوردی در آفریقا، یکی از معدود شرکت‌های سودآور این کشور است، اما توسط نیروهای تیگری به انتقال نیرو و سلاح به جبهه جنگ متهم شده است. شرکت هواپیمایی آن را تکذیب کرده است.

دولت اتیوپی زمانی که سال گذشته ایالات متحده آن را از برنامه تجارت ترجیحی به دلیل ناکامی در پایان دادن به جنگ در Tigray که به گفته ایالات متحده منجر به “نقض فاحش” حقوق بشر شد، از برنامه تجارت ترجیحی خارج کرد، ناآرام بود. آدیس آبابا در حال لابی گری برای تغییر مسیر است.

«فهرست بسیار طولانی است. فقط نمی خواهم شما را با جزئیات خسته کنم.» امانوئل هایله نوشت. موارد فوق کافی است.



منبع

یک بررسی کشاورزی که ماه گذشته توسط پرسنل دانشگاه مکله در چندین بخش قابل دسترس تیگری انجام شد و با آسوشیتدپرس به اشتراک گذاشته شد، نشان داد که بسیاری از محصولات به دلیل کمبود کود در حال شکست هستند. بر اساس این نظرسنجی، حتی سفر نیز به دلیل کمبود سوخت «خست‌کننده» شده بود.

نایروبی، کنیا (AP) – ویرایش شد. عکس‌های NAI501-506 برای انتشار در ساعت 08:00 GMT ارسال شده است.

اما برخی از منتقدان مانند سخنگوی ارتش آزادی بخش اورومو غیرقانونی، اوداا تربی، می گویند که اکنون “پروژه های بیهوده” ضروری نیست.

در داخل Tigray، میلیون ها نفر از ساکنان هنوز تا حد زیادی با جهان قطع شده اند. ارتباطات و خدمات بانکی قطع شده اند و احیای آنها یکی از خواسته های کلیدی در تلاش های میانجیگری بوده است.

اتیوپی زمانی با قحطی ویرانگر در دهه 1980 وارد آگاهی جهانی شد. این کشور از آن زمان اقتصاد خود را با پروژه های بزرگی مانند سد بزرگ رنسانس اتیوپی، بزرگترین سد در آفریقا، و پروژه های ساختمانی در مقیاس بزرگ در آدیس آبابا، پایتخت دیپلماتیک آفریقا، متحول کرده است.

سفیر اتیوپی در ایالات متحده، سلشی بیکله، گفت: “جامعه بین المللی باید با کمک به خلع سلاح متخاصم (نیروهای تیگری) از این ابتکار حمایت کند.

رشد اقتصادی در دهه گذشته به طور متوسط ​​11 درصد بوده است.

اما نشست انجمن اقتصادی اتیوپی در این ماه به وضوح نشان داد که کشور آسیب دیده است، در حالی که میانجی‌گران بین‌المللی فوراً به دنبال پیشرفت در مذاکرات برای پایان دادن به جنگ هستند.

به گفته یکی از کارکنان رسانه در آنجا که خواست نامش فاش نشود، صبح روز سه‌شنبه، یک حمله هواپیمای بدون سرنشین به محوطه دانشگاه در شهر تیگری، مکله، پایتخت تیگری، برخورد کرد و تعداد نامعلومی مجروح شد.

اکنون وزارت دارایی از مردم و مهاجران بزرگ اتیوپی می‌خواهد که در “آرزوی ملی” برای بازسازی و کمک جنگ مشارکت کنند. بانک ملی اتیوپی تغییراتی را برای دسترسی دولت به ارزهای خارجی، از جمله الزام ساکنان خارجی به تبدیل ارزهای موجود در هنگام ورود به کشور، اعمال کرد.

به گفته وزارت امور خارجه، مایک همر، فرستاده ویژه ایالات متحده هفته گذشته بار دیگر در اتیوپی بود تا «درباره فوریت توقف فوری خصومت‌ها گفت‌وگو کند».

برخی از کارهای توسعه همچنان ادامه دارد، از جمله پروژه های شاخص نخست وزیر ابی احمد مانند زیباسازی پایتخت.

کمبودهای دیگر کشنده هستند. رئیس اداره بهداشت Tigray در ایمیلی به AP گفت که واکسن‌های کودکان بیش از یک سال پیش تمام شده است و زنان لوازم تنظیم خانواده ندارند. تحویل کمک های بشردوستانه به دلیل جنگ مجدد متوقف شده است.

اتیوپیایی ها بالاترین تورم در یک دهه گذشته، محدودیت های ارزی و افزایش بدهی ها را در بحبوحه گزارش ها مبنی بر هزینه های هنگفت دولت برای تلاش های جنگی تجربه می کنند. طبق گزارش ها، پارلمان در اوایل سال جاری بودجه 1.7 میلیارد دلاری اضافی برای دفاع را تصویب کرد.

اما جنگ در منطقه Tigray شمالی که در اواخر سال 2020 آغاز شد، اختلالات عظیمی ایجاد کرده است. در ماه ژوئن، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که به دلیل جنگ و «کاهش شدید منابع مالی اهداکنندگان» در میان عوامل دیگر، رشد احتمالاً به 3.8 درصد برای سال‌های 2021-2022 کاهش یافته است.

هر چیزی که به عنوان انتقاد از جنگ دیده شود، می تواند خفه شود. هفته گذشته، مقامات 31 گروه جامعه مدنی محلی را از سازماندهی یک نشست خبری رسانه ای که خواستار صلح بودند، ممانعت کردند.