بایدن می گوید موشک «بعید» که به لهستان اصابت کرده از روسیه شلیک شده است

بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا این موشک از روسیه شلیک شده است، گفت: «اطلاعات اولیه وجود دارد که آن را رد می کند».

کاخ سفید گفت، دو رهبر همچنین توافق کردند که “در تماس نزدیک برای تعیین گام های بعدی مناسب در حین ادامه تحقیقات” باقی بمانند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای در تلگرام اعلام کرد: اظهارات رسانه‌ها و مقامات لهستان مبنی بر سقوط ادعایی موشک‌های روسی در منطقه شهرک پرژوودوف، یک تحریک عمدی به منظور تشدید اوضاع است. ، با اشاره به این روستا که به طور گسترده گزارش شده است که مورد ضربه قرار گرفته است.

انتظار می‌رود بایدن که صبح چهارشنبه هنگام بیدار شدن در بالی در جریان این انفجار قرار گرفت، روز چهارشنبه اندونزی را ترک کند تا به واشنگتن برگردد.

وزارت امور خارجه لهستان پس از انفجار روز سه‌شنبه بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «یک موشک ساخت روسیه سقوط کرد و دو شهروند جمهوری لهستان در روستای پرژوودوف در جنوب شرقی این کشور کشته شدند». در این بیانیه مشخص نشده است که چه کسی مسئول است.

بایدن گفت که در نشست میزگرد رهبران را از جمله امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، اولاف شولز صدراعظم آلمان، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، نخست وزیر ایتالیا جورجیا ملونی، نخست وزیر ژاپن کیشیدا فومیو، نخست وزیر بریتانیا ریشی سوناک، رئیس کمیسیون اروپا اورسولا فون، رئیس کمیسیون اروپا در این نشست میزگرد به روز کرده است. der Leyen و رئیس شورای اروپا چارلز میشل – در مورد تماس های خود با دودا و استولتنبرگ.

از زمانی که روسیه در فوریه به اوکراین حمله کرد، بایدن بارها در مورد قدرت ائتلاف ناتو صحبت کرده و گفته است که “ایالات متحده از هر وجب از خاک ناتو دفاع خواهد کرد.”

تماس های بایدن با دودا و استولتنبرگ قبل از بیانیه وزارت امور خارجه صورت گرفت. در نشستی در حاشیه G-20، بایدن و سوناک همچنین در مورد انفجار حمایت خود از تحقیقات لهستان صحبت کردند.

در قرائت تماس خود با دودا، کاخ سفید گفت که بایدن “حمایت کامل ایالات متحده و کمک به تحقیقات لهستان را ارائه کرد” و “تعهد آهنین ایالات متحده به ناتو” را که لهستان یکی از اعضای آن است، تایید کرد.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است





منبع

هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث این انفجار شد که پس از موج شدید حملات هوایی روسیه به شهرهای سراسر اوکراین در روز سه‌شنبه، منجر به خاموشی گسترده و اصابت ساختمان‌های مسکونی در کیف، پایتخت شد.

به دنبال رویکرد انزواطلبانه سیاست خارجی سلف خود، دونالد ترامپ، بایدن تلاش کرده است خود را به عنوان قهرمان اتحادهای ایالات متحده از جمله ناتو معرفی کند.

بایدن که برای اجلاس سالانه گروه 20 کشورهای پیشرو ثروتمند و در حال توسعه در اندونزی به سر می برد، گفت که رهبران ناتو و گروه هفت کشورهای صنعتی پیشرو در یک میزگرد برنامه ریزی نشده برای بحث درباره این انفجار موافقت کردند تا از تحقیقات لهستان در مورد انفجار حمایت کنند. وضعیت در اروپا

بایدن در بالی با اشاره به حملات مجدد مسکو به غرب اوکراین گفت: «روسیه تشدید تنش در اوکراین را انتخاب کرده است – در حالی که ما در حال ملاقات هستیم». ما در این لحظه به طور کامل از اوکراین حمایت می کنیم و از زمان شروع این درگیری حمایت کرده ایم. و ما به انجام هر کاری که لازم است برای دادن ظرفیت دفاع از خود به آنها ادامه خواهیم داد.”

روسیه از این ادعا که انفجار ناشی از فرود موشک های روسی در داخل مرزهای لهستان بوده، عقب نشینی کرده است.

دولت لهستان در یک نشست اضطراری امنیتی و دفاعی پس از انفجار تصمیم گرفت آمادگی نظامی خود را افزایش دهد.

رئیس جمهور جو بایدن پس از گفتگوی تلفنی با آندری دودا، رئیس جمهور لهستان و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو درباره انفجار مرگبار در نزدیکی مرز لهستان با اوکراین، قول داد که دقیقاً آنچه را که اتفاق افتاده است، بفهمد.

بایدن گفت: «تا زمانی که به طور کامل تحقیق نکنیم، نمی‌خواهم این را بگویم، اما بعید است که… از روسیه اخراج شده باشد».

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تصمیم گرفت در نشست امسال گروه 20 شرکت نکند و در عوض سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه را به این کشور اعزام کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آدرین واتسون بعدازظهر سه‌شنبه گفت کاخ سفید از گزارش‌های خارج از لهستان آگاه است و با دولت لهستان «برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر» همکاری می‌کند. او گفت که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، با یاک سیویرا، رئیس دفتر امنیت ملی لهستان صحبت کرده است، اما او در آن زمان نمی تواند هیچ جزئیاتی از این رویداد را تایید کند.

وی افزود که آنها “به طور جمعی گام بعدی ما را در حین بررسی و ادامه تعیین خواهند کرد.”