ناتو پس از فرود موشک در لهستان مذاکرات اضطراری برگزار می کند

با بی پاسخ ماندن سوالات کلیدی، بیانیه قاطعانه حمایت از اوکراین و تحقیقات لهستان محتمل ترین نتیجه از نشست صبح چهارشنبه به نظر می رسد، که بیانیه مشترک شبانه رهبران ناتو و G7 را منعکس می کند.

بزرگترین ائتلاف امنیتی جهان از اعزام نیرو به اوکراین خودداری کرده و درخواست های کیف را برای نظارت بر منطقه پرواز ممنوع بر فراز شهرهایش رد کرده است که ممکن است متحدان را ملزم به سرنگونی جت های جنگنده روسیه یا هدف قرار دادن سیستم های دفاع هوایی در خاک روسیه کند.

این انفجار زمانی رخ داد که روسیه حملات هوایی گسترده ای را در سراسر اوکراین انجام داد و بلافاصله نگرانی و سردرگمی را در مورد اینکه آیا روسیه ممکن است جنگی را که در ماه فوریه علیه اوکراین به راه انداخته است گسترش دهد و به طور بالقوه ناتو را به درگیری بکشاند، روی داد.

آنها گفتند: “ما مجدداً بر حمایت ثابت خود از اوکراین و مردم اوکراین در مواجهه با تجاوزات مداوم روسیه و همچنین آمادگی مستمر خود برای پاسخگویی روسیه به خاطر حملات وقیحانه اش به جوامع اوکراینی تاکید می کنیم.”

اما سه مقام آمریکایی گفتند ارزیابی‌های اولیه حاکی از آن است که این موشک توسط نیروهای اوکراینی به سمت یک پرتابه روسی شلیک شده است و بایدن گفت که “بعید” است که از روسیه شلیک شده باشد. اوآنا لونگسکو، سخنگوی ناتو، این انفجار را یک “حادثه غم انگیز” توصیف کرد.

ما از تحقیقات جاری لهستان حمایت کامل و کمک می کنیم. این رهبران در حاشیه مذاکرات گروه 20 در اندونزی گفتند: ما موافقت می کنیم که در تماس نزدیک برای تعیین گام های بعدی مناسب با ادامه تحقیقات باقی بمانیم.

در حالی که برخی از کشورهای عضو ناتو در حال ارائه تسلیحات و حمایت های دیگر هستند، ناتو به عنوان یک سازمان این کار را نمی کند. ائتلاف نظامی بر ایجاد نیروهای خود در کشورهای عضو در نزدیکی مرزهای روسیه و اوکراین متمرکز شده است تا پوتین را از هدف قرار دادن آنها منصرف کند.

در صورت بعید که لهستان خود را مورد حمله می دانست، دولت ورشو به همراه متحدانش تنها پس از آن رایزنی ها و سایر جلسات می توانست ماده 5 معاهده واشنگتن را فعال کند. این بند دفاع جمعی از هر عضو ائتلاف نظامی 30 کشوری می خواهد که به کمک هر متحدی که مورد حمله قرار می گیرد، بیاید.

لهستان اواخر روز سه‌شنبه اعلام کرد که در حال بررسی درخواست برای مشاوره اضطراری بر اساس ماده 4 است پیمان تاسیس ناتوکه در صورتی که یکی از 30 متحد فکر کند که قلمروش ممکن است در معرض تهدید باشد، چنین گفتگوهایی را پیش بینی می کند. اما به نظر نمی رسید که جلسه روز چهارشنبه رایزنی در مورد ماده 4 باشد.

پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، بلغارستان، جمهوری چک، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی و اسلواکی رایزنی های فوری ماده 4 را آغاز کردند. این اقدامات زمانی آغاز می شود که «تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت هر یک از طرف های (ناتو) در معرض تهدید قرار گیرد».

بروکسل (AP) – سفیران 30 کشور ناتو روز چهارشنبه برای گفتگوهای اضطراری در بروکسل گرد هم آمدند، پس از اینکه لهستان گفت یک موشک ساخت روسیه در خاک این کشور سقوط کرد و دو نفر کشته شدند، و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و متحدانش قول حمایت از تحقیقات درباره این موضوع را دادند. حادثه.

فعال کردن آن در مورد روسیه مجهز به سلاح هسته ای تنها آخرین راه حل خواهد بود.



منبع

ماده 5 فقط یک بار استفاده شده است. توسط ایالات متحده در پی حملات 11 سپتامبر. این فراخوانی بود که ناتو و شرکای بین‌المللی آن را برای تقریباً دو دهه در یک عملیات امنیتی با هدف دور نگه داشتن طالبان از قدرت در افغانستان مستقر کردند.

از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به نیروهای روسیه به اوکراین دستور داده است، ناتو تلاش کرده است از کشاندن به یک جنگ گسترده تر جلوگیری کند.