نفتکش وابسته به اسرائیل توسط پهپاد حامل بمب در نزدیکی عمان مورد اصابت قرار گرفت

___

ایالات متحده همچنین ایران را مسئول یک سری حملات در سواحل امارات متحده عربی در سال 2019 دانست. تهران در آن زمان به دنبال خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق اتمی ایران با قدرت های جهانی، تشدید برنامه هسته ای خود را آغاز کرده بود.

از زمان فروپاشی توافق هسته ای ایران، کارشناسان منع اشاعه هشدار می دهند جمهوری اسلامی اکنون به اندازه کافی اورانیوم غنی شده دارد تا در صورت تمایل حداقل یک سلاح هسته ای بسازداگرچه تهران اصرار دارد که برنامه اش صلح آمیز است.

حمله به نفتکش تنها چند روز قبل از جام جهانی فوتبال در قطر رخ داد. در حالی که دوحه روابط خوبی با تهران، که با تهران دارای میدان گاز طبیعی فراساحلی عظیم است، حفظ می کند، اسرائیلی ها در این مسابقات شرکت خواهند کرد. تیم ملی ایران همچنین در بازی های دور اول به مصاف انگلیس و آمریکا می رود، دو کشوری که آنها را به ناآرامی در ایران متهم می کند.

___

با انتشار اخبار مربوط به حمله، قیمت نفت اندکی افزایش یافت و قیمت نفت خام برنت بالاتر از 94 دلار در هر بشکه معامله شد.

وی گفت: خطر حملات علیه زیرساخت‌های کشتیرانی و انرژی در منطقه بیشتر به دلیل عدم پیشرفت دیپلماسی هسته‌ای ایران و آمریکا و تصمیم واشنگتن برای اعمال فشار تحریم‌های بیشتر بر ایران در حال افزایش است. از سال 2019، ایران پیوسته به تحریم‌های جدید آمریکا با اقدام نظامی مخفی در منطقه پاسخ داده است.»

ایران همچنین در بحبوحه اعتراضات چند ماهه سراسری که اکنون حکومت دینی خود را به چالش می کشد، به دشمنان خود در خارج از کشور حمله کرده است.

در حالی که هیچ کس بلافاصله مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت، ظن بلافاصله متوجه ایران شد. تهران و اسرائیل سال‌ها درگیر جنگ سایه‌ای در خاورمیانه گسترده‌تر بوده‌اند و برخی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را که در اطراف منطقه حرکت می‌کنند، هدف قرار داده‌اند.

بلافاصله مشخص نبود که کشتی روز چهارشنبه کجا بود. داده های ردیابی ماهواره ای اواخر روز سه شنبه که توسط MarineTraffic.com ارائه شد، کشتی را پس از خروج از بندر صحار عمان در اعماق دریای عرب نشان داد.

دولت ایران حمله به زیرکون اقیانوس آرام را تایید نکرد. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد بلافاصله به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.

یک مقام اسرائیلی که به شرط فاش نشدن نامش با آسوشیتدپرس صحبت کرد تا درباره جزئیات این حمله صحبت کند، گفت که به نظر می رسد ایران این حمله را با یک پهپاد منفجر شده شاهد-136 انجام داده است. ایران این پهپادها را در اختیار روسیه قرار داده است که از آنها برای هدف قرار دادن زیرساخت ها و اهداف غیرنظامی در اوکراین استفاده می کند.

در سال 2021، یک حمله مشکوک هواپیمای بدون سرنشین ایران به نفتکش وابسته به اسرائیل در خیابان مرسر در عمان برخورد کرد و دو سرنشین آن کشته شدند.

این یک حمله ایرانی است و در جامعه اطلاعاتی و دفاعی اسرائیل در این مورد اتفاق نظر وجود دارد.

Torbjorn Soltvedt، تحلیلگر در شرکت اطلاعات ریسک Verisk Maplecroft، گفت که این حمله “غافلگیر کننده نیست.”

وی افزود: نه تنها خطر افزایش حملات مخرب علیه زیرساخت های انرژی در منطقه وجود دارد، بلکه خطر رو به رشد یک رویارویی نظامی گسترده تر با عواقب جدی تر برای بازارهای انرژی جهان وجود دارد.

یک مقام دفاعی مستقر در خاورمیانه گفت که حمله به نفتکش با پرچم لیبریا پسیفیک زیرکون سه شنبه شب در سواحل عمان رخ داد. مقامات به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند زیرا آنها مجوزی برای بحث عمومی درباره این حمله نداشتند.

اقیانوس آرام زیرکون توسط کشتیرانی اقیانوس آرام شرقی مستقر در سنگاپور اداره می شود که یک شرکت در نهایت متعلق به میلیاردر اسرائیلی ایدان اوفر است.

تیا گلدنبرگ و ایلان بن زیون نویسندگان آسوشیتدپرس در اورشلیم در این گزارش مشارکت داشتند.

جان گامبرل را در توییتر در www.twitter.com/jongambrellAP دنبال کنید.





منبع

ما با کشتی در ارتباط هستیم و هیچ گزارشی مبنی بر آسیب یا آلودگی وجود ندارد. همه خدمه امن هستند و حساب شده اند.» این شرکت گفت. “آسیب جزئی به بدنه کشتی وارد شده است اما ریزش محموله یا آب وارد نشده است.”

شرکت کشتیرانی اقیانوس آرام شرقی در بیانیه ای اعلام کرد که زیرکون اقیانوس آرام که حامل نفت گاز است، در حدود 150 مایلی (240 کیلومتری) سواحل عمان مورد اصابت یک پرتابه قرار گرفته است.

دبی، امارات متحده عربی (AP) – مقامات روز چهارشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند، یک نفتکش مرتبط با یک میلیاردر اسرائیلی توسط یک پهپاد حامل بمب در سواحل عمان مورد اصابت قرار گرفته است.