یک قرص سفید کوچک، کاپتاگون، به اسد سوریه ابزار قوی برای پیروزی بر کشورهای عربی می دهد.

کشورهای عربی، که بسیاری از آنها از شورشیان در تلاش برای سرنگونی اسد حمایت کرده بودند، می گویند هدف مشترک آنها از فشار دادن او به صلح است. اردن پیش از اجلاس جده میزبان نشستی با دیپلمات های ارشد از سوریه، عربستان سعودی، عراق و مصر بود و دستور کار طولانی آن شامل تعیین نقشه راه برای مذاکرات صلح و بازگشت میلیون ها پناهنده سوری بود.

نشانه احتمالی مبادلات پشت پرده در 8 مه، زمانی که حملات هوایی در جنوب سوریه خانه یک سلطان معروف مواد مخدر را به ویرانه تبدیل کرد، ظاهر شد. مرحی الرمثان، همسر و شش فرزندش کشته شدند. حمله دیگری یک کارخانه مشکوک کاپتاگون را در خارج از شهر درعا در نزدیکی مرز اردن ویران کرد.

باسم مروی، نویسندگان آسوشیتدپرس در جده، عربستان سعودی، و قاسم عبدالزهرا در بغداد، در این گزارش مشارکت داشتند.



منبع

توقف تجارت یکی از خواسته های اصلی کشورهای عربی در مذاکرات با سوریه برای پایان دادن به انزوای سیاسی این کشور بوده است. سوریه ماه گذشته مجدداً از اتحادیه عرب پذیرفته شد، اتحادیه ای که در سال 2011 به دلیل سرکوب وحشیانه اسد علیه معترضان به حالت تعلیق درآمد. در 20 مه، اسد در نشست سران اتحادیه عرب در جده، عربستان سعودی مورد استقبال گرم قرار گرفت.

شعار گفت: «او با کشورهای حاشیه خلیج فارس سیاست خواهد کرد.

مسیرهای قاچاق، گره گشایی شبکه های مواد مخدر را دشوارتر کرده است. یکی از اعضای یک شبه نظامی عراقی به AP گفت که شبه‌نظامیان در استان انبار در صحرای عراق، که هم مرز با سوریه، اردن و عربستان سعودی است، برای قاچاق کاپتاگون بسیار مهم بوده‌اند. او به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد زیرا مجاز به گفتگو با رسانه ها نبود.

___

تحلیلگران می گویند اسد احتمالا امیدوار است که با انجام حرکات حتی محدود علیه این دارو بتواند پول بازسازی، ادغام بیشتر در منطقه و حتی فشار برای پایان دادن به تحریم های غرب را به دست آورد.

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، در اظهارنظرهای عمومی از تایید یا تکذیب اینکه آیا کشورش در پشت این حملات هوایی بوده است خودداری کرد، اما گفت که مایل به اقدام نظامی برای مهار قاچاق مواد مخدر است.

شعار گفت که اسد ممکن است از کارت کاپتاگون برای لغو قطعنامه سازمان ملل استفاده کند.

عبود الشواخ، نماینده مجلس سوریه، سود دولت از تجارت مواد مخدر را رد کرد و تاکید کرد که مقامات به شدت در تلاش برای سرکوب قاچاق هستند.

اما برای کشورهای عربی، توقف تجارت کاپتاگون یک اولویت است. صدها میلیون قرص در طول سال‌ها به اردن، عراق، عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی خلیج‌فارس قاچاق شده است، جایی که این دارو به صورت تفریحی و توسط افرادی که از نظر فیزیکی مشاغل سختی دارند استفاده می‌شود تا آنها را هوشیار نگه دارد.

بسیاری از ناظران معتقدند که گروه های مخالف سوری در قاچاق مواد مخدر دست دارند. با این حال، دولت های غربی نزدیکان و متحدان اسد را به نقش مستقیم در تولید و تجارت کاپتاگون متهم می کنند و تعدادی از افراد نزدیک به اسد را تحریم کرده اند.

او گفت که اردن تجارت کاپتاگون را “تهدیدی برای امنیت و صلح عمومی” می‌بیند.

فعالان و کارشناسان می گویند که اردن احتمالاً با رضایت اسد پشت این حمله بوده است. این حمله یک روز پس از آن صورت گرفت که اتحادیه عرب رسماً سوریه را پذیرفت، اقدامی که اردن به آن کمک کرد.

ایالات متحده و دیگر دولت‌های غربی از این بیم دارند که عادی‌سازی کشورهای عربی با سوریه، تلاش‌ها برای وادار کردن اسد برای دادن امتیاز برای پایان دادن به درگیری‌های سوریه را تضعیف کند. آنها از اسد می خواهند که از نقشه راه صلح مندرج در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل پیروی کند که به اتفاق آرا در سال 2015 تصویب شد و خواستار گفتگو با مخالفان، بازنویسی قانون اساسی و انتخابات تحت نظارت سازمان ملل است.

اکثریت قریب به اتفاق Captagon جهان در سوریه تولید می شود و تولید کمتر آن در همسایه لبنان است. دولت های غربی تخمین می زنند که تجارت غیرقانونی این قرص ها میلیاردها دلار درآمد دارد.

بیروت (AP) – یک قرص سفید کوچک به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، اهرم قدرتمندی در کنار همسایگان عرب خود داده است، همسایگانی که مایلند او را از وضعیت نابسامان خارج کنند، به این امید که او جریان آمفتامین های بسیار اعتیادآور کاپتاگون را از سوریه متوقف کند.

همسایگان سوریه بزرگترین و پرسودترین بازار مواد مخدر بوده اند. با رونق گرفتن این صنعت، کارشناسان می گویند که دمشق در سال های اخیر کاپتاگون را چیزی بیش از یک گاو پول نقد می دید.

امتیازات دیگر، مانند لغو تحریم های غرب، برای او سخت تر خواهد بود. در حالی که کشورهای عربی خلیج فارس با اعمال تحریم‌ها نمی‌توانند مستقیماً پول نقد به دولت اسد تزریق کنند، شعار گفت که آنها می‌توانند از طریق پروژه‌های تحت رهبری سازمان ملل در سوریه تحت کنترل دولت پول نقد کنند تا از اسد علیه کاپتاگون اقدام کنند.

اردن در سال های اخیر نظارت خود را در امتداد مرز سوریه تشدید کرده و به فروشندگان مواد مخدر حمله کرده است. نیروهای اردنی 27 قاچاقچی مظنون را در یک درگیری شدید با اسلحه در ژانویه کشتند.

سعود الشرافت، سرتیپ سابق سرویس اطلاعاتی اردن، به آسوشیتدپرس گفت: اسد تضمین داد که رژیم را از حمایت و حفاظت از شبکه های قاچاق باز خواهد داشت. مثلاً دفع الرمثان را تسهیل کرد.»

الشواخ به AP گفت: «کشور ما به عنوان یک مسیر ترانزیت منطقه ای استفاده می شود، زیرا گذرگاه های مرزی خارج از کنترل دولت وجود دارد. او مدعی شد که فقط گروه های مخالف مسلح در معاملات کاپتاگون دخیل هستند.

ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا اسد، خانواده و متحدانش از جمله گروه ستیزه جوی حزب الله لبنان را به تسهیل و سود بردن از تجارت متهم می کنند. آنها می گویند که در زمانی که اقتصاد سوریه در حال فروپاشی است، این به حکومت اسد یک راه نجات مالی عظیم داده است. دولت سوریه و حزب الله این اتهامات را رد می کنند.

یک مقام سعودی گزارش ها مبنی بر پیشنهاد میلیاردها دلاری ریاض به دمشق در ازای سرکوب را رد کرد. اما وی افزود که هر آنچه پادشاهی ممکن است به سوریه ارائه دهد، از آسیبی که کاپتاگون در میان جوانان سعودی ایجاد کرده است، هزینه کمتری خواهد داشت. او به شرط ناشناس ماندن در راستای مقررات صحبت کرد.

الشرافت گفت، در حالی که اسد ممکن است مایل باشد علیه برخی از بخش‌های تجارت مواد مخدر حرکت کند، اما انگیزه کمی برای سرکوب کامل آن بدون کسب چیزی در مقابل کشورهای عربی دارد.

عربستان سعودی محموله‌های بزرگی از قرص‌ها را که در جعبه‌های پرتقال پلاستیکی تقلبی و در انارهای توخالی پنهان شده بود، رهگیری کرده است – حتی قرص‌هایی که له شده و شبیه کاسه‌های گلی سنتی هستند.

کرم شعر، کارشناس ارشد موسسه نیو لاین مستقر در واشنگتن، گفت: «رژیم اسد متوجه شد که این چیزی است که می‌تواند برای منافع سیاسی به سلاح تبدیل شود… و این زمانی بود که تولید در مقیاس بزرگ آغاز شد.

اما در Captagon بود که گردهمایی بیشترین پیشرفت را داشت. سوریه متعهد شد که قاچاق را متوقف کند و کمیته هماهنگی امنیتی منطقه ای نیز مورد توافق قرار گرفت. چند روز بعد، رسانه دولتی سوریه گزارش داد که پلیس یک عملیات قاچاق کاپتاگون در شهر حلب را خنثی کرد و 1 میلیون قرص را که در یک کامیون وانت پنهان شده بود، کشف کرد.

این قطعنامه تاکنون به جایی نرسیده است. از زمان تصویب، اسد کنترل قلمروهایی را که قبلاً از دست داده بود، به دست آورد و مخالفان را به گوشه کوچکی از شمال غرب محدود کرد. تسلط او بر قدرت اکنون محکم به نظر می رسد، اگرچه بخش اعظمی از شمال و شرق تحت کنترل جنگجویان کرد سوری تحت حمایت ایالات متحده قرار دارد.

دولت‌های غربی از رفتار فرش قرمزی که کشورهای عربی به اسد کرده‌اند، ناامید شده‌اند، زیرا می‌ترسند که آشتی آنها تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ داخلی طولانی‌مدت سوریه را تضعیف کند.