دادگاه عالی به بررسی اختلافات کارولینای شمالی می پردازد که می تواند قانون انتخابات را تغییر دهد

فعالان در 26 مارس 2019 به جنایت حزبی در دادگاه عالی واشنگتن دی سی اعتراض کردند. (کارولین کستر / فایل AP)

درخواست تجدیدنظر توسط جمهوریخواهان کارولینای شمالی از قضات می‌خواهد تا یک استدلال حقوقی مبهم به نام تئوری «مقام‌گذاری ایالتی مستقل» را بپذیرند، که می‌تواند از دادگاه‌های ایالتی سلب کند تا برخی از قوانین انتخاباتی را که توسط مجامع مقننه ایالت وضع شده‌اند سلب کنند.

دادگاه ایالتی حکم داد که 14 منطقه کنگره – که توسط جمهوری خواهان برای به حداکثر رساندن نفوذ رای دهندگان جمهوری خواه در ایالتی که به شدت مورد مناقشه هر دو حزب اصلی قرار گرفته است – “جنگ داران حزبی غیرقانونی” هستند. دادگاه که در آن زمان دارای اکثریت لیبرال بود، گفت که این نقشه ها مقررات مختلف قانون اساسی ایالتی را نقض می کند، که یکی از آنها مستلزم این است که «همه انتخابات آزاد باشد».

مور و سایر جمهوری خواهان بلافاصله از دادگاه عالی خواستند تا نقشه ها را بازگرداند و گفتند دادگاه ایالتی از اختیارات خود تجاوز کرده است. دادگاه عالی موافقت کرد که این پرونده را بررسی کند، اما نقشه جایگزینی را که برای انتخابات میان دوره ای امسال استفاده می شد، باقی گذاشت. دموکرات ها و جمهوری خواهان هر کدام هفت کرسی به دست آوردند.

حامیان این نظریه، که هرگز توسط دیوان عالی تایید نشده است، می گویند که این زبان از این ایده حمایت می کند که وقتی صحبت از قوانین انتخابات فدرال می شود، قوه مقننه بر اساس قوانین ایالتی، بدون توجه به محدودیت های بالقوه اعمال شده توسط قانون اساسی ایالت، قدرت نهایی را دارند.

این نظریه علاوه بر مطرح شدن توسط ترامپ و متحدانش در سال 2020، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 نیز در جریان دادخواهی در فلوریدا که در نهایت منجر به روی کار آمدن جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور جمهوری خواه شد، مطرح شد.

این پرونده که می تواند تأثیر گسترده ای بر مجموعه ای از مسائل انتخاباتی داشته باشد، برای تأثیر بالقوه آن بر انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 به دقت تحت نظر است.

حکم دادگاه عالی که این نظریه را در بر می گیرد، نه تنها بر اختلافات مجدد، بلکه بر سایر قوانین مرتبط با انتخابات در مورد موضوعاتی مانند رأی گیری از طریق پست و دسترسی رأی دهندگان به صندوق های رأی تأثیر می گذارد که قانونگذاران ممکن است به دنبال تصویب آن باشند، حتی زمانی که دادگاه های ایالتی این قوانین را تشخیص داده باشند. نقض قوانین اساسی ایالت این نظریه همچنین می‌تواند قدرت فرمانداران را برای وتوی قوانین زیر سوال ببرد.

کسانی که از این نظریه در خلاصه‌هایی که در دادگاه ارائه شده است، حمایت می‌کنند، جان ایستمن، وکیلی که در تلاش های ترامپ برای لغو انتخابات 2020 دخیل بود و استدلال می کرد که مایک پنس، معاون رئیس جمهور وقت، می تواند تأییدیه پیروزی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در 6 ژانویه 2021 را مسدود کند.

چندین نسخه مختلف از این استدلال وجود دارد که برخی از آنها صرفاً اختیارات دادگاه های ایالتی را در شرایط خاص محدود می کنند و برخی دیگر در اعطای اختیارات تقریباً کنترل نشده به قانونگذاران فراتر می روند.

استدلال قوه مقننه ایالتی مستقل به زبانی در قانون اساسی بستگی دارد که می گوید قوانین انتخابات «در هر ایالت باید توسط قوه مقننه آن تعیین شود».

واشنگتن – دادگاه عالی روز چهارشنبه به پرونده بزرگی رسیدگی خواهد کرد که می تواند قانون انتخابات را تغییر دهد، زیرا قضات در مورد بازگرداندن مناطق کنگره توسط جمهوری خواهان در کارولینای شمالی بررسی می کنند.

گروه‌های محافظه‌کار مختلفی که برای محدودیت‌های بیشتر در رای‌گیری فشار می‌آورند و ادعا می‌کنند که تقلب در رای‌دهی یک موضوع اصلی است نیز از این نظریه در دادگاه حمایت کرده‌اند.

جمهوری خواهان به رهبری تیم مور، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان کارولینای شمالی، پس از اینکه دادگاه عالی ایالت در ماه فوریه نقشه منطقه کنگره را رد کرد، به این نظریه استناد کردند.

فعالان در 26 مارس 2019 به جنایت حزبی در دادگاه عالی واشنگتن دی سی اعتراض کردند. (کارولین کستر / فایل AP)

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبع

طرفداران حقوق رای و رای دهندگان دموکرات پس از اینکه دادگاه عالی ایالات متحده در سال 2019 رای داد که ادعاهای جنایتکارانه حزبی نمی تواند در دادگاه فدرال استماع شود، به دادگاه ایالتی مراجعه کردند، اما امکان رسیدگی دادگاه های ایالتی به این موضوع را باز گذاشت.

دادگاه عالی در سال 2020 از مداخله در پرونده های مختلف مربوط به انتخابات که این نظریه را مطرح کردند، خودداری کرد، اما در جریان دعوا چهار قاضی محافظه کار حمایتی از آن نشان داد و به حامیانش امیدوار شد که ممکن است اکثریت مایل به پذیرش آن باشند. دادگاه دارای اکثریت محافظه کار 6-3 است.

دموکرات‌ها و فعالان حقوق رای هشدارهای جدی درباره تأثیر احتمالی این پرونده با توجه به تلاش‌ها برای براندازی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 صادر کرده‌اند، اگرچه بسیاری از نامزدهای برجسته حزب جمهوری‌خواه که پیروزی بایدن را انکار کرده یا آن را زیر سوال بردند، در انتخابات میان‌دوره‌ای امسال شکست خوردند. .

این نظریه توسط حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که در موارد مختلف در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2020 و پیامدهای آن به آن اشاره کردند، پذیرفته شده است.