منابع می گویند انحصاری – ایالات متحده هفته آینده هلندی را برای محدود کردن ابزارهای خدمات کاری ASML برای چین تحت فشار قرار خواهد داد.

توسط کارن فریفلد، الکساندرا آلپر و توبی استرلینگ

واشنگتن (رویترز) – دو نفر مطلع گفتند که دولت بایدن قصد دارد هفته آینده هلند را تحت فشار قرار دهد تا تولید کننده تجهیزات تراشه سازی ASML خود را از خدمات رسانی به برخی ابزارها در چین منع کند، زیرا ایالات متحده به متحدان خود در تلاش برای از بین بردن پکن متکی است. بخش فناوری

به گفته مردم، آلن استیوز، مسئول سیاست صادرات ایالات متحده، قرار است دوشنبه آینده در هلند با مقامات دولت هلند و هلدینگ ASML NV برای بحث در مورد قراردادهای خدماتی دیدار کند.

یکی از این افراد گفت، واشنگتن همچنین ممکن است به دنبال اضافه کردن به لیستی از کارخانه های چینی تولید تراشه باشد که از دریافت تجهیزات هلندی محدود شده اند به عنوان بخشی از گفتگوها.

وزارت خارجه هلند نشست آتی را تایید کرد، اما جزئیاتی در مورد موضوعاتی که در دستور کار قرار خواهند گرفت، ارائه نکرد.

این وزارتخانه به رویترز گفت: “هلند همیشه گفتگوهای خوبی با شرکای خود دارد. نشست مقامات در روز دوشنبه یکی از نمونه های آن است.”

وزارت بازرگانی و ASML از اظهار نظر خودداری کردند و سفارت چین در واشنگتن بلافاصله به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.

پس از انتشار این خبر، سهام ASML برای مدت کوتاهی منفی شد.

این نشست آخرین اقدام واشنگتن برای متقاعد کردن متحدان برای پیوستن به تلاش‌هایش برای سرکوب بیشتر توانایی پکن در تولید تراشه‌های پیشرفته است، پس از آن که غول مخابراتی چینی تحریم‌شده هوآوی سال گذشته با یک گوشی جدید مجهز به یک تراشه پیشرفته دنیا را شوکه کرد.

هواوی میت 60 پرو علیرغم تلاش های مستمر واشنگتن برای فلج کردن ظرفیت تولید نیمه هادی های پیشرفته، به عنوان نمادی از تجدید حیات فناوری چین در نظر گرفته می شود.

صادرات مربوط به تراشه به چین برای اقتصاد این کشور حیاتی است. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، این هفته از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، از تلاش های ایالات متحده برای جلوگیری از برخی فناوری های ایالات متحده، از جمله نیمه هادی های پیشرفته، شکایت کرد و گفت که این کار مانع توسعه چین می شود.

با توجه به اینکه ابزارهای بزرگ و گران قیمت نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم دارند، محدودیت‌های مربوط به سرویس‌دهی ماشین‌های ASML می‌تواند بسیار دردناک باشد. چین دومین بازار بزرگ ASML در سال گذشته (29 درصد) پس از تایوان بود.

(گزارش توسط کارن فریفلد و الکساندرا آلپر؛ گزارش اضافی توسط توبی استرلینگ در آمستردام؛ ویرایش توسط چیزو نومیاما، لیزا شوماکر و دیوید گرگوریو)

منبع