شهرک نشینان اسرائیلی در دهکده ای در کرانه باختری رود اردن یک فلسطینی کشته و 25 نفر زخمی شدند.

اورشلیم (AP) – ده ها شهرک نشین خشمگین اسرائیلی روز جمعه به یک روستای فلسطینی در کرانه باختری اشغالی یورش بردند و خانه ها و اتومبیل ها را به آتش کشیدند. مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کردند در این حمله یک فلسطینی کشته و 25 نفر دیگر زخمی شدند.

این خشونت ها آخرین مورد تشدید تنش در کرانه باختری است که با جنگ در نوار غزه همراه شده است. یک گروه حقوق بشر اسرائیلی گفت که شهرک نشینان در جستجوی پسر 14 ساله مفقود شده از شهرک خود بودند. پس از این حمله، نیروهای اسرائیلی گفتند که همچنان در جستجوی این نوجوان هستند.

این قتل پس از آن صورت گرفت که در یک حمله شبانه اسرائیل، دو فلسطینی از جمله یک شبه نظامی حماس در رویارویی با نیروهای اسرائیلی کشته شدند.

مقامات بهداشتی فلسطین می گویند از زمان آغاز جنگ در ماه اکتبر، بیش از 460 فلسطینی در کرانه باختری توسط نیروهای اسرائیلی کشته شده اند.

گروه حقوق بشر اسرائیلی یش دین گفت که شهرک نشینان اواخر روز جمعه به روستای المغیر یورش بردند و به دنبال پسر اسرائیلی بودند. این گروه گفت که شهرک نشینان در حال تیراندازی و آتش زدن خانه ها در روستا هستند.

ویدئوهایی که توسط گروه حقوق بشر به X ارسال شده بود، ابرهای تیره دود را نشان می داد که از خودروهای در حال سوختن با صدای شلیک گلوله بلند می شد. عکسی که توسط این گروه ارسال شده بود، جمعیتی از شهرک نشینان نقابدار را نشان می داد.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که یک مرد به بیمارستان منتقل شده و 25 نفر به دلیل جراحات تحت مداوا قرار گرفتند. جمعیت هلال احمر فلسطین اعلام کرد که هشت نفر از مجروحان مورد اصابت گلوله شهرک نشینان قرار گرفتند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در جستجوی پسر 14 ساله است و زمانی که فلسطینیان به سوی سربازان سنگ پرتاب کردند، نیروها تیراندازی کردند. این گزارش گفت که سربازان همچنین شهرک نشینان اسرائیلی را از روستا بیرون کردند.

در این بیانیه آمده است: «تا این لحظه، شورش‌های خشونت‌آمیز متفرق شده‌اند و هیچ غیرنظامی اسرائیلی در داخل شهر حضور ندارد».

مقامات ایالات متحده، از جمله جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از زمان آغاز جنگ اسرائیل با گروه شبه نظامی حماس در نوار غزه، بارها نگرانی خود را در مورد افزایش خشونت شهرک نشینان علیه فلسطینیان در کرانه باختری مطرح کرده اند. گروه‌های حقوق بشر مدت‌هاست که ارتش را متهم کرده‌اند که در توقف خشونت شهرک‌نشین‌ها یا مجازات سربازان به خاطر اقدامات نادرست ناکام بوده است.

به گفته پزشکان فلسطینی و ارتش، اوایل روز جمعه، دو فلسطینی در درگیری با نیروهای اسرائیلی در شمال کرانه باختری کشته شدند. حماس گفت یکی از کشته شدگان یک فرمانده محلی بود.

ارتش گفت که هدف حمله سربازان محمد درغمه، یکی از فرماندهان محلی حماس بود. در این گزارش آمده است که درغمه در تیراندازی با سربازان اسرائیلی که در خودروی وی اسلحه کشف کردند، کشته شد. ارتش مدعی شد که درغمه در حال برنامه ریزی برای حمله به اهداف اسرائیل بوده است اما هیچ مدرکی ارائه نکرده است. همچنین گفت که مهاجمان مواد منفجره را نیز به سوی سربازان پرتاب کردند.

جنگ اسرائیل و حماس در 7 اکتبر آغاز شد، زمانی که حماس 1200 اسرائیلی را که عمدتا غیرنظامی بودند، در یک حمله غافلگیرانه و تهاجم به جنوب اسرائیل کشت. حدود 250 نفر به عنوان گروگان توسط ستیزه جویان دستگیر و به غزه برده شدند.

رژیم صهیونیستی روز جمعه اعلام کرد که گذرگاه جدیدی را برای کامیون‌های کمک‌رسانی به شمال غزه که به شدت آسیب دیده است، باز کرده است، زیرا کمک‌رسانی به این منطقه محاصره شده را افزایش می‌دهد. با این حال، سازمان ملل می گوید که افزایش کمک ها در غزه به دلیل مشکلات توزیع مداوم احساس نمی شود.

شش ماه جنگ در غزه، سرزمین کوچک فلسطین را وارد یک بحران انسانی کرده و بیش از یک میلیون نفر را در آستانه قحطی قرار داده است.

وزارت بهداشت می گوید بمباران ها و حملات زمینی اسرائیل به غزه بیش از 33600 فلسطینی را کشته و بیش از 76200 نفر را زخمی کرده است. این وزارتخانه در آمار خود بین غیرنظامیان و جنگجویان تفاوتی قائل نمی شود، اما می گوید زنان و کودکان دو سوم کشته شدگان را تشکیل می دهند.

اسرائیل می گوید بیش از 12000 شبه نظامی را در طول جنگ کشته است، اما مدرکی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده است.

منبع