سی‌بی‌اس: بایدن از پوتین می‌خواهد از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین استفاده نکند

بایدن گفت که پاسخ ایالات متحده “نتیجه” خواهد بود، اما از ارائه جزئیات خودداری کرد. بایدن گفت که روسیه «بیش از هر زمان دیگری در جهان منحوس خواهد شد». بسته به میزان کاری که انجام می دهند، مشخص می کند که چه واکنشی رخ خواهد داد.»

بایدن در پاسخ به سوال خبرنگار «60 دقیقه» که اگر قصد استفاده از چنین تسلیحاتی را داشته باشد به پوتین چه می‌گوید، گفت: «نکن. نکن. نکن. این چهره جنگ را بر خلاف هر چیزی از زمان جنگ جهانی تغییر می‌دهد. دو» در کلیپی از این مصاحبه که روز شنبه توسط CBS منتشر شد.

(گزارش توسط تیموتی گاردنر؛ ویرایش توسط لزلی آدلر)



منبع

مقامات دولت روسیه پیشنهادهای غرب مبنی بر استفاده مسکو از سلاح های هسته ای تاکتیکی در اوکراین را رد کرده اند، اما این موضوع برای برخی در غرب نگران کننده است.

ارتش اوکراین این هفته نیروهای روسی را در یک عملیات برق آسا در شمال شرق این کشور عقب راند و پوتین را تحت فشار ملی گرایان داخلی قرار داد تا ابتکار عمل را دوباره به دست آورد.

پوتین در سخنرانی خود با اعلام حمله به اوکراین در 24 فوریه هشداری پنهان اما غیرقابل انکار داد مبنی بر اینکه اگر غرب در آنچه او “عملیات نظامی ویژه” نامیده است مداخله کند، می تواند در پاسخ از سلاح های هسته ای استفاده کند.

واشنگتن (رویترز) – جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با سی‌بی‌اس نیوز که روز یکشنبه پخش شد، از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواست که از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا شیمیایی در پی شکست‌ها در اوکراین استفاده نکند.

پوتین هشدار داده است که اگر نیروهایش تحت فشار بیشتر قرار گیرند، مسکو با قدرت بیشتری پاسخ خواهد داد و این نگرانی را به وجود آورده است که او ممکن است در مقطعی از ابزارهای غیرمتعارف مانند سلاح‌های کوچک هسته‌ای یا شیمیایی استفاده کند.

او گفت: “مهم نیست که چه کسی سعی می کند در راه ما بایستد یا … تهدیدی برای کشور و مردم ما ایجاد کند، آنها باید بدانند که روسیه فوراً پاسخ خواهد داد و عواقب آن چنان خواهد بود که در کل تاریخ خود ندیده اید.” بر اساس ترجمه کرملین گفت.

گزینه‌های دیگر پوتین می‌تواند شامل بسیج ذخایر روسیه، که حدود 2 میلیون نفر است، و تحت فشار قرار دادن اروپا برای تقویت اوکراین برای آتش‌بس با روسیه، از طریق منجمد کردن منطقه در زمستان امسال با ممنوعیت صادرات انرژی باشد.