سهام ایالات متحده پس از غافلگیری CPI افزایش یافت

انتشار تورم فوریه داغتر از حد انتظار عمدتاً توسط دو مؤلفه هدایت می شود: سرپناه و گاز.

شاخص سرپناه به صورت سالانه تعدیل نشده 5.7 درصد و ماهانه 0.4 درصد افزایش یافت که نسبت به رشد سالانه 6 درصدی ژانویه و افزایش ماهانه 0.6 درصدی کاهش داشت.

به گفته اقتصاددانان، تورم ثابت پناهگاه تا حد زیادی مقصر افزایش نرخ تورم اصلی است.

شاخص اجاره بها و اجاره معادل مالکان (OER) به ترتیب 0.5 درصد و 0.4 درصد به صورت ماهانه افزایش یافت. اجاره معادل مالکان، اجاره ای فرضی است که صاحب خانه برای همان ملک می پردازد. در ژانویه، شاخص اجاره بها 0.4 درصد افزایش یافت در حالی که OER 0.6 درصد افزایش یافت.

سیما شاه، استراتژیست ارشد جهانی در Principal Asset Management، تاکید کرد که “در حالی که تورم خدمات اصلی دوباره داغ بود، خدمات اصلی اصلی مانند مسکن نسبت به ماه گذشته ضعیف شد در حالی که تورم سرپناه کاهش یافت.”

شاه گفت که روند کاهش تورم مثبت است اما هشدار داد که فشارهای قیمتی “بسیار تدریجی” فروکش خواهد کرد.

این اقتصاددان گفت: “این چاپ تقریباً برای ثابت نگه داشتن انتظارات کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن کافی است – اما چاپ دیگری مانند این در ماه آینده اولین کاهش را به نیمه دوم سال منتقل می کند و روایت فرود نرم را زیر سوال می برد.”

قیمت‌های انرژی – که عمدتاً مقصر افزایش تورم اصلی است – پس از چندین ماه کاهش، به دلیل افزایش قیمت گاز، افزایش یافت. این شاخص در ماه فوریه پس از افت 0.9 درصدی در ژانویه، 2.3 درصد جهش کرد. با این حال، بر اساس سالانه، شاخص 1.9 درصد کاهش یافت.

قیمت گاز پس از کاهش 3.3 درصدی در ماه قبل، از ژانویه تا فوریه 3.8 درصد افزایش یافت. این تا حد زیادی به دلیل فصلی بودن و عقب نشینی در استفاده از پالایشگاه های ایالات متحده بود.

سایر شاخص‌هایی که در فوریه افزایش یافتند شامل پوشاک، تفریحات و خودروهای فرسوده و کامیون‌ها بود.

BLS اشاره کرد که شاخص کرایه خطوط هوایی در ماه فوریه به دنبال افزایش 1.4 درصدی در ژانویه 3.6 درصد افزایش یافت. شاخص بیمه وسایل نقلیه موتوری طی ماه جاری 0.9 درصد افزایش یافته است.

شاخص مواد غذایی در ماه فوریه نسبت به سال گذشته 2.2 درصد افزایش یافت و قیمت مواد غذایی از ژانویه تا فوریه ثابت ماند. شاخص مواد غذایی در خانه نیز پس از افزایش 0.4 درصدی در ژانویه، در طول ماه ثابت ماند.

با این حال، غذای خارج از خانه پس از افزایش 0.5 درصدی در ژانویه، ماهانه 0.1 درصد افزایش یافت.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

منبع