روس هایی که از پیش نویس فرار می کنند، بهشتی بعید می یابند

او گفت: “بیشتر مردم فقط روی مبل های خود می نشینند و فکر می کنند که اگر پوتین برود، اوضاع بدتر خواهد شد.” او افزود: “من دیگر نمی توانم بخشی از این موضوع باشم و باید به آینده خودم فکر کنم.”

برای خبرنامه The Morning از نیویورک تایمز ثبت نام کنید

در اوش، دومین شهر بزرگ کشور، یک زن قرقیزستانی به نام دینارا شماره تلفن خود را به صورت آنلاین منتشر کرد و به او پیشنهاد میزبانی از روس های بی پول را در خانه خود داد. “من خوشحال خواهم شد که به شما کمک کنم. بدون نیاز به پول، شامل وعده های غذایی،» او نوشت، اگرچه با ورود تعداد بیشتری از روس ها، چنین سخاوتمندانه ای نازک می شود.

میرزابیکوف گفت که هتل‌های بیشکک و اوش همگی «100 درصد کاملاً رزرو شده‌اند»، وضعیتی که او انتظار داشت پس از سخنرانی خصمانه پوتین در روز جمعه ادامه یابد.

این خروج از ماه فوریه آغاز شد و صدها هزار نفر پس از حمله روسیه به اوکراین را ترک کردند، اما از 21 سپتامبر، زمانی که پوتین در پاسخ به شکست های میدان جنگ اعلام “بسیج جزئی” کرد، سرعت گرفت. در چهار روز بعد، روزنامه مستقل روسی نوایا گازتا گزارش داد، تخمین زده می شود که 261000 مرد نظامی را ترک کرده اند. ده ها هزار نفر دیگر از آن زمان فرار کرده اند.

عجله پر هرج و مرج برای خروج، شکل معمول بحران پناهجویان در زمان جنگ را وارونه کرده است: برخلاف میلیون ها زن و کودک اوکراینی که به لهستان و دیگر کشورهای اروپایی گریخته اند، این مردان روسی از ارتش مهاجم فرار نمی کنند، بلکه از خدمت فرار می کنند. در یک. آنها همچنین با کلیشه مهاجران به عنوان افراد بی بضاعتی که سعی در فرار از جهان در حال توسعه دارند، مطابقت ندارند.

در حالی که پوتین روز جمعه در کرملین به خود می بالید که جنگ او به روسیه میلیون ها شهروند جدید داده است که از اوکراین ربوده شده اند، درگیری شهروندان واقعی او را به ناامیدی و فرار می کشاند.

گردهمایی جمعه شب که برای جشن گرفتن آغاز «جامعه روسی» جدید تشکیل شد، بخش کوچکی از مهاجرت گسترده روس‌ها به آسیای مرکزی، ارمنستان، گرجستان، ترکیه و فهرست کوچک‌تر از مکان‌های دیگری بود که هنوز هم مایل به حضور در آن‌ها هستند. چیزی که از زمان انقلاب بلشویکی 1917 به متمرکزترین موج مهاجرت کشورشان تبدیل شده است.

او گفت: «ما هیچ آسیبی نمی بینیم و فواید زیادی می بینیم.

برخلاف بحران مهاجرت اروپا در سال 2015 که شامل سوری‌ها، افغان‌ها و دیگران می‌شود، بسیاری از روس‌هایی که به دنبال پناهگاهی در قرقیزستان هستند، تحصیلات بالایی دارند و مشاغل خوبی در خانه داشتند، اغلب در زمینه فناوری یا فرهنگی.

یوری، هنرمند 36 ساله از سیبری، گفت: “او همیشه دروغ می گوید.” قبل از اینکه هفته گذشته سفری سه روزه با اتوبوس و قطار به بیشکک را آغاز کند، یوری یک کسب و کار کوچک را اداره می کرد که جلد آلبوم را برای یک گروه هوی متال آمریکایی طراحی می کرد و برای مشتریان خارجی دیگر کارهای هنری انجام می داد. او اکنون در یک اتاق خوابگاه شلوغ که با 19 نفر دیگر که بسیاری از آنها روسی هستند، روی طبقه بالایی می خوابد.

برخی از مهاجران پول زیادی دارند، اما برخی دیگر ثروتمند نیستند یا آنقدر عجله ندارند که چیزی بیشتر از لباس در پشت خود ندارند و به خیریه مردم محلی وابسته هستند.

الکساندر، دانشجوی 23 ساله دانشگاه از خاور دور روسیه، گفت: “وقتی همه چیز شروع شد، ما فکر می کردیم که فقط سربازان حرفه ای و خانواده های آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، اما با بسیج، همه ما را تحت تاثیر قرار داد.” او افزود که ماندن در روسیه به معنای “یا رفتن به زندان یا رفتن به ارتش” است.

استقبال برخی از مهاجران روس را وادار کرده است تا در تصویر کشورشان به عنوان یک نیروی متمدن و متمدن برتر از بخش های کمتر توسعه یافته اتحاد جماهیر شوروی سابق تجدید نظر کنند.

یوری، که مانند اکثر روس‌هایی که با آنها مصاحبه شده بود، از ترس انتقام خواست که فقط نام کوچکش منتشر شود، افزود: «حداقل من اینجا احساس امنیت می‌کنم.

چه نامی برای ورودها بگذاریم هنوز در جریان است. اگر روس‌ها خود را پناهنده نمی‌دانند، نمی‌خواهند آنها را طفره‌طلب خطاب کنند، و هیچ نشانه‌ای از شور ضد جنگی که جوانان آمریکایی که در طول جنگ ویتنام به کانادا گریختند، وجود ندارد.

او گفت: «پوتین در ابتدا گفت که هدف از کل این کار بی‌اختیاری اوکراین بود، اما سپس همه این نازی‌ها را آزاد کرد.

این که بسیاری از روس‌ها نگران جنگ در اوکراین بودند، باعث خشم اوکراینی‌ها شده است که هفت ماه عذاب و خونریزی را تحمل کرده‌اند. حتی در حال حاضر، روس‌هایی که فرار کرده‌اند، به ندرت درباره جنگ صحبت می‌کنند و بر دردسرهای خود با مسکن، پول و آداب و رسوم ناآشنا تمرکز می‌کنند.

بسیاری از قرقیزها، از جمله رئیس جمهور این کشور، صدیر جپاروف، پس از دهه ها رفتار به عنوان پسرعموهای کشور فقیر و مستاصل روسیه، از دیدن کفش روی پای دیگر خوشحال هستند.

ارمک میرزابکوف، مالک یک آژانس مسافرتی بیشکک و رئیس انجمن گردشگری قرقیزستان، گفت که سیل درخواست‌های شرکت‌هایی را دریافت کرده است که به دنبال مکانی در آسیای مرکزی برای پارک کارمندان مرد روسی هستند. او افزود که این افزایش به معنای “سود فوق العاده” برای مهمان نوازی و خطوط هوایی است، اما در صورت بیرون راندن تعداد بیشتری از خانواده های قرقیزستانی دارای فرزند برای ایجاد راه برای روس ها، تنش هایی را نیز به همراه خواهد داشت.

در بار در بیشکک، به نظر می‌رسید که هیچ‌کس آخرین اعلامیه پوتین را جدی نگرفت – اینکه او چهار منطقه اوکراین را ضمیمه می‌کند و قول داده بود که اوکراینی‌هایی که در آنجا زندگی می‌کنند از این پس «برای همیشه» روسی خواهند بود.

جپاروف در مصاحبه ای گفت: «این یک پدیده بسیار جدید برای ما است. وی با اشاره به اینکه بیش از 1 میلیون قرقیز در روسیه کار می کردند، افزود که “البته شهروندان آنها می توانند به اینجا بیایند و آزادانه کار کنند” و نیازی به ترس از استرداد به خانه ندارند.

واسیلی سونکین، یک مسکوئی 32 ساله، با اشاره به بیش از 10 مورد، گفت: «این واکسیناسیون علیه امپریالیسم است که به اینجا بیایید و توسط قرقیزها پس از رفتاری که در مسکو با آنها انجام شده است، پذیرفته شوید. درصد از جمعیت قرقیزستان که در روسیه کار می کنند، عمدتاً در مشاغل پست و اغلب در معرض تعصب هستند.

یوری، هنرمند 36 ساله اهل سیبری، در حالی که روی تخت دو طبقه در خوابگاهی در بیشکک، قرقیزستان، در روز جمعه، 30 سپتامبر 2022 روی تخت دو طبقه است، با لپ تاپ خود کار می کند. (سرگئی پونومارف/نیویورک تایمز)

یوری، هنرمند 36 ساله اهل سیبری، در حالی که روی تخت دو طبقه در خوابگاهی در بیشکک، قرقیزستان، در روز جمعه، 30 سپتامبر 2022 روی تخت دو طبقه است، با لپ تاپ خود کار می کند. (سرگئی پونومارف/نیویورک تایمز)

الدار، 23 ساله، معلم ریاضی از جزیره ساخالین روسیه در اقیانوس آرام، بسیاری از روس ها را به دلیل بی تفاوتی بیش از حد نسبت به جنگ سرزنش کرد.

او گفت که مایل نیست همسر و دخترش را پشت سر بگذارد، اما بعد از اینکه کارمندان حیاتی شرکتش شروع به فرار کردند، ماندن در روسیه و به خطر انداختن سربازی بی‌فایده است. او می تواند شرکت خود را به طور مجازی از بیشکک اداره کند و در صورت ادامه جنگ، گفت که خانواده خود را به محل دیگری منتقل خواهد کرد.

دنیس، یک سازمان دهنده رویداد از مسکو که جمعه به تعداد زیادی از هموطنان روسی در یک بار در بیشکک پیوست تا از فرار آنها خوشحال شود و در مورد مکان‌هایی که می‌خواهند، راهنمایی کنند، گفت: «من هر روز به آسمان صاف نگاه می‌کنم و از اینکه اینجا هستم تشکر می‌کنم. خواب، گرفتن مدارک اقامت قرقیزستان و یافتن کار.

این هجوم، کشوری را که مدت‌ها در روسیه به‌عنوان منبع نیروی کار ارزان و به‌خاطر راه‌های عقب‌افتاده‌اش مورد تحقیر قرار می‌گرفت، به پناهگاهی غیر محتمل و در بیشتر موارد، برای مردان روسی، برخی فقیر، بسیاری نسبتاً مرفه و تحصیل‌کرده – اما همه متحد شده است. با تمایل شدید برای فرار از گرفتار شدن در جنگ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اوکراین.

بسیاری از تبعیدی‌های روسی ترجیح می‌دهند به‌عنوان «relokanty» دیده شوند، اصطلاحی که در بلاروس سرچشمه گرفته است، دیکتاتوری بی‌رحمانه‌ای که زمانی بخش فناوری پر رونق آن به کارمندان امید فرار از طریق «جابه‌جایی» به خارج از کشور با یک شرکت خارجی را می‌داد.

او اضافه کرد که روس‌های فراری نمی‌خواستند مانند پناهندگان کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته شوند، اما تعداد آنها به قدری زیاد بود که سازمان‌های بین‌المللی نیاز داشتند مانند آنچه در بحران‌های قبلی مهاجران «به ارائه پاسخی بشردوستانه فکر کنند».

او گفت که نمی‌داند چه تعداد طفره‌روی روسی وارد شده‌اند، اما افزود که این هجوم به کشورش کمک خواهد کرد، حتی اگر اجاره‌بها را بالا ببرد و برخی از صاحبخانه‌ها را وادار به بیرون راندن مستاجران قرقیزستانی کنند تا راه را برای روس‌هایی که مایل به پرداخت دو برابر، سه برابر یا بیشتر هستند باز کنند. .

بیشکک، قرقیزستان — اجاره بها سر به فلک می کشد، هتل های مجلل و هاستل های کثیف تخت ندارند. و در خیابان‌های آفتابی و غبارآلود بیشکک، پایتخت قرقیزستان، گروه‌هایی از مهاجران جوان، تقریباً همه مردان، بی‌هدف سرگردانند، مبهوت از دنیای وارونه‌شان – و تبعید عجولانه و خودخواسته‌شان به کشوری فقیر و دورافتاده که قبلاً تعداد کمی می توانستند روی نقشه قرار دهند.

قرقیزستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی مدتهاست نگران سرازیر شدن پناهجویان از افغانستان مجاور بوده اند، اما به گفته یان ماتوسوویچ، محقق آمریکایی روسی الاصل که در بیشکک درباره مهاجرت تحقیق می کند، «هیچ کس در رویاهای وحشیانه خود انتظار سیل پناهجویان روسی را نداشت. ”

© 2022 شرکت نیویورک تایمز



منبع

همه می‌توانند ببینند که پوتین بیش از حد پیش رفته و نمی‌تواند عقب‌نشینی کند. روس ها برای مدت طولانی در اینجا خواهند ماند.

یک اقلیت کوچک از جنگ حمایت می کنند اما نمی خواهند در جنگ بمیرند. دیمیتری، یک کارآفرین فناوری از سوچی، معترضان را به تمسخر گرفت اما گفت که پس از موافقت کرملین با مبادله زندانیان که منجر به آزادی بیش از 100 نفر از اعضای هنگ آزوف اوکراین شد، اعتماد خود را به مسیر روسیه از دست داده است.

پس از ترک مشاغل و خانواده هایی که اغلب در مسکو و ولادی وستوک، روسیه و بسیاری از جاهای بین آن ها پرداخت می شوند، ده ها هزار جوان روس – که از ترسیده شدن به جنگ در اوکراین وحشت دارند – با هواپیما، ماشین و اتوبوس به آسیای مرکزی سرازیر می شوند.