رئیس حزب الله گفت: حمله به کنسولگری ایران در سوریه نقطه عطفی است

بیروت (رویترز) – رئیس گروه مسلح حزب‌الله لبنان روز جمعه گفت که حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در این هفته یک “نقطه عطف” از 7 اکتبر بود، زمانی که گروه فلسطینی حماس حمله به اسرائیل را آغاز کرد که منجر به تشدید تنش شد. تنش های منطقه ای

در حمله روز دوشنبه دمشق، هفت تن از نیروهای سپاه پاسداران ایران، از جمله سردار سرتیپ محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد نیروی قدس، کشته شدند. ایران قول انتقام گرفته است.

حزب الله مورد حمایت ایران گفته است که از حق ایران برای “تنبیه” اسرائیل حمایت می کند و در اظهارات تلویزیونی روز جمعه، سید حسن نصرالله گفت پاسخ در راه است.

وی گفت: مطمئن باشید، مطمئن باشید که پاسخ ایران به هدف قرار دادن کنسولگری در دمشق قطعا علیه اسرائیل خواهد بود.

اسرائیل خود را برای احتمال حمله تلافی جویانه آماده کرده است و مرخصی همه واحدهای رزمی را لغو کرده و نیروهای بیشتری را برای واحدهای پدافند هوایی بسیج می کند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه در گفت‌وگو با نیروهای اسرائیلی در یک پایگاه هوایی گفت که اسرائیل هر کجا که تصمیم بگیرد به دشمنان حمله می‌کند.

او گفت: «می تواند در دمشق باشد و می تواند در بیروت باشد. دشمن در همه جا به شدت ضربه خورده است و به همین دلیل به دنبال راه هایی برای پاسخ است. ما با دفاع چند لایه آماده هستیم.

ایران تاکنون از ورود مستقیم به معارضه پرهیز کرده و در عین حال از حملات متعددی به اهداف اسرائیل و آمریکا توسط متحدان خود در سراسر منطقه در لبنان، سوریه، یمن و عراق حمایت کرده است.

دیپلمات ها و تحلیلگران می گویند نخبگان روحانی ایران خواهان یک جنگ همه جانبه با اسرائیل یا ایالات متحده نیست که ممکن است سیطره آن بر قدرت را به خطر بیندازد و ترجیح می دهد به استفاده از نیروهای نیابتی خود برای انجام حملات تاکتیکی انتخابی علیه دشمنانش ادامه دهد.

حزب الله و همچنین متحدش امل و گروه های فلسطینی مستقر در لبنان، از 8 اکتبر با اسرائیل در سراسر مرز جنوبی لبنان تبادل آتش کرده اند.

به گفته منابع امنیتی و پزشکی روز شنبه، در حمله رژیم صهیونیستی به شهرک مرجیون، سه جنگجوی امل کشته شدند. نزدیک به 270 جنگجوی حزب الله نیز کشته شده اند.

نصرالله روز جمعه گفت که گروهش هنوز تسلیحات و نیروهایی دارد که هنوز علیه اسرائیل از آنها استفاده نکرده است.

(گزارش توسط لیلا بسام و مایا گبیلی؛ ویرایش توسط پیتر گراف و هیو لاوسون)

منبع