خط لوله جدید گاز یونان-بلغارستان به معنای آزادی است

صوفیه، بلغارستان (AP) – رئیس بخش اجرایی اتحادیه اروپا روز شنبه برای افتتاح خط گاز طبیعی بین این کشور و یونان به بلغارستان سفر کرد و بر عزم اتحادیه اروپا برای توقف اتکا به واردات انرژی روسیه تاکید کرد.

پوشش AP از جنگ در اوکراین را در https://apnews.com/hub/russia-ukraine دنبال کنید



منبع

تئودورا جورجیوا، مجری بلغارستانی این پروژه، گفت که این خط لوله به سایر کشورهای جنوب شرقی اروپا کمک خواهد کرد.

کل مسیر دریایی تقریباً 275 کیلومتر (170 مایل) طول دارد. توسعه در دانمارک شامل یک خط لوله به طول تقریبی 210 کیلومتر (130 مایل)، یک ایستگاه کمپرسور جدید و یک ترمینال دریافت کننده است.

جورجیوا گفت: «ما این فرصت را داریم که گاز بالکان غربی را تامین کنیم تا از عرضه به مولداوی و اوکراین اطمینان حاصل کنیم.

فون در لاین گفت که کمیسیون اروپا نزدیک به 250 میلیون یورو برای تامین مالی این پروژه متعهد شده است.

در اواخر آوریل، روسیه عرضه گاز به بلغارستان و لهستان را پس از رد درخواست مسکو برای پرداخت هزینه تحویل به روبل، واحد پول روسیه، قطع کرد. روابط بین متحدان بلوک شوروی سابق در ماه های اخیر به دلیل جنگ در اوکراین تیره شده است. ماه گذشته بلغارستان دستور اخراج 70 دیپلمات روسی را صادر کرد که واکنش خشمگینانه مسکو را در پی داشت.

این خط لوله وضعیت امنیت انرژی اروپا را تغییر می دهد. این پروژه به معنای آزادی است.

دومین خط لوله اروپایی روز شنبه زمانی که سوخت از طریق لوله جدید بالتیک که برای انتقال گاز از ذخایر دریای شمال نروژ، از دانمارک و از بستر دریای بالتیک به ایستگاه کمپرسور در شمال غربی لهستان ساخته شده بود، شروع به کار کرد. انتظار می رود که ظرفیت کامل آن در سال آینده به دست آید.

این پروژه از حمایت مالی اتحادیه اروپا برخوردار شد.

مردم بلغارستان و سراسر اروپا عواقب جنگ روسیه را احساس می کنند. اما به لطف پروژه هایی مانند این، اروپا گاز کافی برای زمستان خواهد داشت. «اروپا همه چیز لازم را برای رهایی از وابستگی ما به روسیه دارد.

___

روسیه برای نشان دادن مخالفت خود با تحریم هایی که اتحادیه اروپا به دلیل جنگ در اوکراین اعمال کرده بود، بخشی از تحویل گاز خود به اروپا را کاهش داد. نشت غیرمعمول این هفته در دو خط لوله نورد استریم که گاز روسیه را به آلمان منتقل می‌کنند، نگرانی‌ها در مورد حفاظت از منابع انرژی اروپا را تشدید کرد.

مجرای 182 کیلومتری (115 مایلی) از شهر کوموتینی در شمال شرقی یونان می‌گذرد، جایی که به خط لوله ترانس آدریاتیک تا استارا زاگورا در مرکز بلغارستان متصل می‌شود. برنامه ها ظرفیت اولیه 3 میلیارد متر مکعب گاز در سال و چشم انداز توسعه آینده تا 5 میلیارد متر مکعب را در نظر می گیرند.

مقامات لهستانی، دانمارکی و نروژی روز سه شنبه این خط لوله را در شمال لهستان افتتاح کردند و بر نقش آن برای استقلال منطقه از گاز طبیعی روسیه تاکید کردند.

Scislowska از ورشو، لهستان گزارش داد.

خط لوله بالتیک که از اوایل دهه 2000 برنامه ریزی شده بود، در سال 2016 در زمان دولت راستگرای فعلی لهستان که می خواهد کشور را به طور کامل از منابع انرژی روسیه مستقل کند، چراغ سبز دریافت کرد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، طی سخنانی در مراسمی در صوفیه، از این خط لوله به عنوان کمکی مهم در محدود کردن فرصت‌های روسیه برای استفاده از ذخایر گاز و نفت خود برای باج‌گیری یا مجازات اتحادیه اروپا استقبال کرد.

اهمیت خط لوله گاز یونان-بلغارستان که در ماه ژوئیه تکمیل شد، پس از تصمیم مسکو برای تبدیل گاز طبیعی خود به یک سلاح سیاسی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

___