آمریکایی‌های ثروتمند برای گرفتن آخرین «گذرنامه طلایی» باقی‌مانده اتحادیه اروپا قبل از از بین رفتن آن رقابت می‌کنند.

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



منبع

در ماه سپتامبر، کمیسیون اروپا دولت مالت را به دادگاه دادگستری اتحادیه اروپا ارجاع داد و استدلال کرد که طرح پاسپورت طلایی برای کل اتحادیه یک خطر امنیتی است.

فقط سه روز قبل، ایرلند نیز برنامه ویزای طلایی خود را تعطیل کرد. به گزارش ایرش تایمز، سال گذشته، 282 مورد از 306 درخواست از شهروندان چینی بود که تنها 10 درخواست از ایالات متحده بود.

برای برخی از افراد فوق ثروتمند، قدرتمندترین دارایی که می توان با پول خریداری کرد، قایق تفریحی یا جت شخصی نیست، بلکه یک پاسپورت است.

برای دریافت شهروندی از طریق برنامه پاسپورت طلایی مالتا، متقاضیان باید بین 590000 تا 740000 یورو سرمایه گذاری کنند (بسته به اینکه شما بیش از 36 ماه در این کشور اقامت داشته باشید). خرید املاک و مستغلات به ارزش حداقل 700000 یورو یا پرداخت اجاره حداقل 16000 یورو در سال (به مدت پنج سال). 10000 یورو اضافی اهدا کنید. و در مجموع 26500 یورو به عنوان سپرده و کارمزد غیرقابل استرداد بپردازید.

نیویورک تایمز در ماه اکتبر گزارش داد که پیتر تیل، سرمایه گذار سیلیکون ولی و مشاور سابق ترامپ، در حال درخواست برای پاسپورت مالتی است.الکس وانگ/گتی ایماژ

روز پنج‌شنبه، پرتغال اعلام کرد که دیگر درخواست‌های جدید برای برنامه ویزای طلایی خود را نمی‌پذیرد، تصمیمی که نخست‌وزیر آنتونیو کاستا گفت که به “مبارزه با سفته‌بازی قیمت در املاک و مستغلات” کمک می‌کند زیرا این کشور با بحران مسکن مبارزه می‌کند. Henley & Partners برنامه پرتغال را به عنوان محبوب ترین پیشنهاد در میان مشتریان آمریکایی خود رتبه بندی کرد.

کدیری گفت: «املاک بین‌المللی به دلیل قدرت ماندگاری طولانی‌مدت خود، همیشه یک طبقه دارایی قابل اعتماد برای سرمایه‌گذاران جهانی بوده است. بازنشسته شوید و سرمایه گذاری کنید.”

همانطور که نیویورک تایمز برای اولین بار در ماه اکتبر گزارش داد، برنامه مالت که با رسوایی پر شده است، سرمایه گذار میلیاردر سیلیکون ولی و پیتر تیل مشاور سابق ترامپ را به خود جلب کرده است. اما اگر اتحادیه اروپا راه خود را داشته باشد، ممکن است مدت طولانی تری وجود نداشته باشد.

اریک اشمیت

مالت تنها کشور اتحادیه اروپا باقی مانده است که در ازای سرمایه گذاری های از پیش تعیین شده شهروندی ارائه می دهد.

این باعث بسته شدن یک سری از برنامه ها از جمله بریتانیا، بلغارستان و قبرس شد. اما علیرغم درخواست های مصرانه اتحادیه اروپا، مالت تا کنون از پیروی از آن خودداری کرده است.

بر اساس گزارش ثروت 2023 ایالات متحده آمریکا که روز پنجشنبه منتشر شد، آمریکایی ها برای اولین بار بیش از هر ملیت دیگری برای پاسپورت و ویزا طلایی درخواست می کنند. از لحاظ تاریخی، اتباع چین و روسیه بر این برنامه ها غالب بوده اند.

این طبق گفته Henley & Partners، که شاهد افزایش 447 درصدی در تحقیقات ایالات متحده از سال 2019 بود.

  • کارشناس سرمایه گذاری جهانی و نویسنده مالی جف دی، رکورد تعداد متقاضیان آمریکایی نتیجه افرادی است که دارای ارزش خالص بالایی هستند، «آینده زندگی آمریکایی خود را در بحبوحه تورم، ناآرامی های اجتماعی و سیاسی، و کاهش طبقه متوسط ​​در ایالات متحده حفظ می کنند. Opdyke، در این گزارش گفت.

    مهدی کدیری، رئیس هنلی و شرکای آمریکای شمالی، گفت که طرح پاسپورت طلایی مالت دومین برنامه پرطرفدار در میان آمریکایی‌ها است، تا حدی به این دلیل که برنامه مالت از طریق سرمایه‌گذاری در املاک قابل دسترسی است.

    این شامل قانون شهروندی اتریش نمی‌شود، که به دولت اجازه می‌دهد به خارجی‌های با ارزش خالص با «شایستگی فوق‌العاده» که حدود 9.5 میلیون دلار به طور مستقیم در اقتصاد اتریش سرمایه‌گذاری می‌کنند، تابعیت اعطا کند.

    برای اولین بار، آمریکایی ها بیش از هر ملیت دیگری برای «گذرنامه طلایی» درخواست می دهند.

  • قایق‌های بادبانی و قایق‌های بادبانی لوکس در مارینا کالکارا با ویتوریوزا در سمت راست که از باغ‌های باراکا بالا در هنگام غروب، والتا، مالت دیده می‌شود.

    قایق های تفریحی لوکس در اسکله کالکارا در مالت، کشور جزیره ای کوچک واقع در سواحل ایتالیا، لنگر انداختند.هولگر لی/گتی ایماژ

    • عزدین سلیمان، شریک مدیریتی در Latitude Residency & Citizenship، یک شرکت مهاجرت سرمایه گذار، در ماه می به اینسایدر گفت: «ما این برنامه ها را به عنوان یک بیمه نامه می بینیم. ما چند میلیاردر داشته ایم که به ما نزدیک شده اند و می پرسند که در صورت وقوع یک فاجعه آب و هوایی، یا اگر طوفان دیگری رخ دهد یا یک بیماری همه گیر جهانی دیگر، بهترین مکان برای زندگی چیست؟

      گزینه‌های آمریکایی‌هایی که به دنبال ساخت مجموعه پاسپورت خود هستند به سرعت در حال کاهش است

      پیتر تیل

      “گذرنامه های طلایی” که به طور رسمی به عنوان شهروندی توسط برنامه های سرمایه گذاری شناخته می شود، به خارجی های ثروتمند اجازه می دهد تا در ازای سرمایه گذاری مقدار مشخصی پول در یک کشور، اغلب با خرید املاک، تابعیت دریافت کنند. خواهر و برادر کم مزیت آنها، “ویزاهای طلایی”، برخلاف شهروندی دائم، در ازای سرمایه گذاری، اجازه اقامت موقت ارائه می کنند.

      شهروندی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند مالت امتیازات زیادی از جمله رفت و آمد آزاد در 27 کشور، حق رای و دسترسی به بازارهای داخلی اتحادیه اروپا را به همراه دارد. پس از تهاجم روسیه به اوکراین، پاسپورت‌ها و ویزاهای طلایی به دلیل اجازه دسترسی الیگارشی‌های تحریم شده به بریتانیا با نظارت جهانی مواجه شدند.

      به گفته کمیسیون اروپا، مالت در حال حاضر تنها کشور در اتحادیه اروپا است که هنوز یک طرح شهروندی سرمایه گذاری بر اساس پرداخت های از پیش تعیین شده یا سرمایه گذاری بدون “پیوند واقعی” با کشور، مانند اقامت طولانی مدت، دارد.

      اریک اشمیت، مدیر عامل سابق گوگل، گزارش شده است که در سال 2020 از طریق برنامه گذرنامه طلایی قبرس که اکنون از بین رفته است، برای شهروندی اروپا درخواست داده است.رویترز/ بک دیفن باخ