کنگره به قوی ترین واکنش تاکنون به حمله 6 ژانویه چشم دوخته است

گروه سناتورهای دو حزبی ماه‌ها برای دستیابی به توافق در مورد راهی برای اصلاح روند کار کردند و در نهایت با یک سری پیشنهادات که در ماه ژوئیه ارائه شد، موافقت کردند.

مانند لایحه سنا، قانون مجلس نمایندگان مستلزم این است که از هر ایالت یک مجموعه واحد از انتخاب کنندگان ارائه شده توسط فرماندار وجود داشته باشد. لایحه مجلس همچنین دلایل اعتراض اعضای کنگره به آرای انتخاباتی هر ایالت را محدود می‌کند و آستانه اعتراضات مورد نیاز را افزایش می‌دهد. در حال حاضر، مجلس نمایندگان و سنا هر کدام در مورد پذیرش انتخاب کنندگان یک ایالت در صورتی که تنها یک اعتراض از هر مجلس وجود داشته باشد، بحث و رای گیری می کنند.

او گفت، افرادی که می خواستند انتخابات را لغو کنند “از زبان مبهم و همچنین آستانه پایین استفاده کردند تا کنگره نقشی را ایفا کند که واقعاً نباید آن را بازی کند.”

بلانت در جلسه استماع سنا در ماه اوت گفت: «این چیزی است که ما نباید به چرخه انتخابات دیگری منتقل کنیم».



منبع

شباهت‌های کلی لایحه مجلس با نسخه سنا می‌تواند نشانه‌ای از تمایل اعضای مجلس برای مصالحه برای تصویب این قانون باشد. برخی از اعضای مجلس از لایحه سنا به دلیل اینکه به اندازه کافی پیش نرفت انتقاد کرده بودند. جیمی راسکین، نماینده مریلند، عضو هر دو کمیته 6 ژانویه و کمیته اداری مجلس نمایندگان، تابستان امسال گفته بود که لایحه سنا برای رسیدگی به چالش های ارائه شده توسط قانون فعلی “از راه دور کافی” نیست.

اگرچه آنها مشابه هستند، نسخه مجلس نمایندگان گسترده تر از لایحه سنا است و این دو مجلس تفاوت های کلیدی دارند که قانونگذاران باید آنها را حل کنند. این قانون مجلس نمایندگان روز دوشنبه توسط زوئی لوفگرن، رئیس کمیته اداری مجلس نمایندگان، از کالیفرنیا، و لیز چنی، نماینده جمهوری خواه از وایومینگ، که هر دو از اعضای پانل مجلس که در مورد شورش 6 ژانویه تحقیق می کردند، ارائه شد.

دو رای از این دست در 6 ژانویه 2021 پس از پاکسازی آشوبگران برگزار شد، زیرا سناتورهای حزب جمهوریخواه تد کروز از تگزاس و جاش هاولی از میسوری به ده ها تن از اعضای مجلس در اعتراض به پیروزی های بایدن در آریزونا و پنسیلوانیا پیوستند. هر دو مجلس نمایندگان و سنا به تأیید نتایج قانونی رأی دادند.

کالینز روز دوشنبه گفت: “من معتقدم که می توانیم این کار را حل کنیم، و امیدوارم که این کار را انجام دهیم.”

واشنگتن (AP) – دموکرات‌های مجلس نمایندگان این هفته درباره تغییراتی در قانون قرن نوزدهم برای تأیید انتخابات ریاست‌جمهوری رای می‌دهند، که قوی‌ترین واکنش قانونی آنها به شورش 6 ژانویه کنگره و تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق برای براندازی شکست انتخاباتی‌اش در سال 2020 است.

ایمی کلوبوچار، رئیس کمیته قوانین سنا، دی مین، که کمیته آن هفته آینده درباره لایحه قانونی رای گیری خواهد کرد، گفت: “ما باید این را ساده تر کنیم تا به خواست مردم احترام بگذاریم.” او گفت: «ما نمی‌خواهیم خطر تکرار 6 ژانویه را بپذیریم.

هر دو نسخه همچنین اعتراض قانونگذاران را در صورتی که نتایج یک انتخابات را دوست ندارند، دشوارتر می‌کند، قوانینی را که می‌تواند به تأخیر در رای یک ایالت اجازه دهد، شفاف‌سازی می‌کند و تضمین می‌کند که تنها یک فهرست از انتخاب کنندگان قانونی از هر ایالت وجود دارد. یکی از استراتژی‌های ترامپ و متحدانش ایجاد فهرست‌های جایگزین از انتخاب‌کنندگان در ایالت‌های کلیدی که بایدن به دست آورد، با این ایده در نهایت ناموفق بود که می‌توان به آن‌ها در طول صدور گواهینامه کنگره در 6 ژانویه رأی داد و منجر به بازگرداندن انتخابات به ترامپ شود.

در حالی که انتظار می‌رود رای مجلس اکثرا در راستای خطوط حزبی کاهش یابد، لایحه سنا از حمایت جمهوری‌خواهان برخوردار است و حامیان آن امیدوارند که 10 رای لازم را برای شکستن یک فیلیباستر و تصویب آن در سنا 50-50 به دست آورند. اما این می تواند در بحبوحه کارزار انتخاباتی میان دوره ای نوامبر دشوار باشد و جمهوری خواهانی که بیشتر با ترامپ همسو هستند قطعا با آن مخالفت خواهند کرد.

کلوبوچار گفت، انتظار می رود که پانل قوانین سنا این مصوبه را سه شنبه آینده با تغییراتی به تصویب برساند، اگرچه رأی گیری طبقه به احتمال زیاد تا نوامبر یا دسامبر منتظر خواهد ماند.

اعضای مجلس می‌دانند که باید برخی از آنها را تسلیم کنند، اما برای تصویب آن از طریق سنا 50-50. در حال حاضر 9 سناتور جمهوری خواه و هفت دموکرات در لایحه سنا حضور دارند که توسط سناتورهای میانه رو جو مانچین از DW.V و سوزان کالینز از R-Maine حمایت می شود.

این لوایح پاسخی به خشونت آن روز است، زمانی که گروهی از حامیان ترامپ از کنار پلیس عبور کردند، به داخل ساختمان نفوذ کردند و صدور گواهینامه بایدن را قطع کردند. پس از مشخص شدن اینکه پنس برای براندازی انتخابات تلاش نخواهد کرد، جمعیت در حال تکرار ادعاهای دروغ ترامپ مبنی بر تقلب گسترده در رأی دهندگان و خواهان مرگ پنس بودند.

لوفگرن گفت مردم آمریکا باید در مورد انتخابات تصمیم بگیرند نه کنگره.

ترامپ و متحدانش سعی کردند از زبان مبهم قانون در هفته‌های پس از انتخابات سوء استفاده کنند، زیرا آنها استراتژی داشتند که چگونه می‌توانند جو بایدن را از سمت خود بردارند، از جمله با لابی کردن مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور، برای اعتراض به تاییدیه پیروزی بایدن در هنگام شمارش کنگره رای در 6 ژانویه.

پنس از انجام این کار امتناع کرد، اما پس از آن مشخص شد که در صورتی که معاون رئیس جمهور تلاش کرده بود شمارش را مسدود کند، هیچ چارچوب قانونی یا توسلی برای پاسخگویی بر اساس قانون 1887 وجود نداشت. لوایح مجلس و سنا بهتر است نقش وزارتی معاون رئیس جمهور را مشخص کند و روشن کند که او هیچ نظری در نتیجه نهایی ندارد.

این لایحه مجلس نمایندگان را ملزم می کند که یک سوم نمایندگان مجلس و یک سوم سنا به انتخاب کنندگان یک ایالت خاص برای برگزاری رأی گیری اعتراض کنند. لایحه سنا مستلزم آن است که یک پنجم هر مجلس مخالفت کند.

روی بلانت، سناتور میسوری، همتای جمهوری خواه کلوبوچار در کمیته قوانین سنا، نیز حمایت کرده است.

رأی گیری برای اصلاح قانون شمارش انتخابات که روز چهارشنبه پیش بینی می شود، در حالی صورت می گیرد که یک گروه دو حزبی از سناتورها در حال پیشبرد لایحه مشابهی هستند. قانونگذاران در هر دو حزب گفته اند که می خواهند قانون محرمانه را قبل از اینکه دوباره به چالش کشیده شود، تغییر دهند.

دموکرات‌ها در هر دو مجلس احساس فوریت بیشتری در مورد این موضوع داشتند، زیرا ترامپ در حال بررسی یک نامزدی دیگر برای ریاست‌جمهوری است و همچنان مدعی است که انتخابات به سرقت رفته است. بسیاری از جمهوری خواهان می گویند که او را باور دارند، حتی اگر 50 ایالت پیروزی بایدن را تأیید کردند و دادگاه های سراسر کشور ادعاهای دروغین ترامپ مبنی بر تقلب گسترده را رد کردند.