همسر جولیان آسانژ می گوید اظهارات بایدن به این معنی است که پرونده می تواند در مسیر درستی حرکت کند

لندن (AP) – همسر جولیان آسانژ روز پنجشنبه گفت که پرونده حقوقی شوهرش «می‌تواند در مسیر درستی حرکت کند» پس از اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تایید کرد که ممکن است آمریکا اتهامات بنیانگذار ویکی‌لیکس را لغو کند.

این در حالی بود که حامیان در چندین شهر برای آزادی آسانژ در پنجمین سالگرد حبس او در زندان فوق امنیتی بلمارش لندن تجمع کردند.

بایدن روز چهارشنبه گفت که دولت او در حال بررسی درخواست استرالیا برای کنار گذاشتن تلاش یک دهه ای آمریکا برای محاکمه آسانژ به دلیل انتشار مجموعه ای از اسناد طبقه بندی شده آمریکایی است. این پیشنهاد باعث می شود آسانژ، یک شهروند استرالیایی، به خانه بازگردد تا اینکه برای مواجهه با اتهامات جاسوسی به ایالات متحده فرستاده شود.

مقامات جزئیات بیشتری ارائه نکرده اند، اما استلا آسانژ گفت این اظهارات “نشانه خوبی است”.

او به بی‌بی‌سی گفت: «به نظر می‌رسد همه چیز می‌تواند در مسیر درستی پیش برود» و گفت این کیفرخواست «میراث ترامپ است و واقعاً جو بایدن باید از همان روز اول آن را کنار می‌گذاشت».

آسانژ به 17 اتهام جاسوسی و یک اتهام سوء استفاده از رایانه به دلیل انتشار اسناد طبقه بندی شده ایالات متحده توسط وب سایت او در 15 سال پیش متهم شده است. دادستان های آمریکایی مدعی شدند که آسانژ 52 ساله تحلیلگر اطلاعاتی ارتش آمریکا را تشویق کرده و به آنها کمک کرده است. چلسی منینگ دزدی اسناد دیپلماتیک و پرونده های نظامی که ویکی لیکس منتشر کرده است و زندگی را به خطر می اندازد.

استرالیا استدلال می کند که بین رفتار ایالات متحده با آسانژ و منینگ گسست وجود دارد. باراک اوباما، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، حکم 35 ساله منینگ را به 7 سال کاهش داد که باعث آزادی وی در سال 2017 شد.

طرفداران آسانژ می گویند که او روزنامه نگاری است که توسط متمم اول قانون اساسی حمایت می شود و تخلفات ارتش آمریکا در عراق و افغانستان را افشا می کند.

آسانژ از سال 2019 به دلیل مبارزه با استرداد در زندان است و هفت سال قبل از آن را در سفارت اکوادور لندن گذرانده بود تا به دلیل اتهامات تجاوز جنسی و تجاوز جنسی به سوئد اعزام نشود.

روابط بین آسانژ و میزبانانش در نهایت تیره شد و او در آوریل 2019 از سفارت اخراج شد. پلیس بریتانیا بلافاصله او را به دلیل نقض وثیقه در سال 2012 در بلمارش دستگیر و زندانی کرد.

دولت بریتانیا در سال 2022 حکم استرداد او را امضا کرد، اما دادگاهی در بریتانیا ماه گذشته حکم داد که آسانژ نمی تواند به ایالات متحده فرستاده شود مگر اینکه مقامات آمریکایی تضمین کنند که او مجازات اعدام نخواهد داشت.

جلسه بعدی دادگاه این پرونده برای 20 مه برنامه ریزی شده است.

آسانژ برای شرکت در جلسات اخیرش خیلی بیمار بود. استلا آسانژ گفته است که وضعیت سلامتی همسرش در زندان همچنان رو به وخامت است و او می ترسد که او پشت میله های زندان بمیرد.

منبع