ژاپن زندانی را که 7 نفر را در خیابان توکیو کشته بود اعدام کرد

فوروکاوا گفت که کاتو کاملاً برای ارتکاب قتل‌های دسته‌جمعی آماده شده بود – «عملی وحشیانه که منجر به عواقب بسیار جدی شد و تأثیر زیادی بر جامعه داشت».

وزیر دادگستری یوشیهیسا فوروکاوا به خبرنگاران گفت که توموهیرو کاتو اوایل روز سه شنبه در بازداشتگاه توکیو به دار آویخته شد.

اعدام‌ها در ژاپن بسیار محرمانه انجام می‌شود، جایی که زندانیان تا صبح که به دار آویخته می‌شوند از سرنوشت خود مطلع نمی‌شوند. از سال 2007، ژاپن شروع به افشای اسامی اعدام شدگان و برخی جزئیات جنایات آنها کرده است، اما افشای آن هنوز محدود است.

اعدام روز سه‌شنبه دومین مورد در زمان دولت نخست‌وزیر فومیو کیشیدا بود که در ماه اکتبر روی کار آمد.

فوروکاوا انکار کرد که اعدام روز سه‌شنبه مربوط به تیراندازی شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق شینزو آبه در اوایل ماه جاری بود که کشوری را که به دلیل کنترل شدید اسلحه و نرخ پایین جرم و جنایت معروف است، شوکه کرد.

فوروکاوا گفت که ژاپن اکنون 107 محکوم به اعدام دارد که از این میان 61 نفر به دنبال محاکمه مجدد هستند.

سه زندانی در سال 2021 به دار آویخته شدند.

فیلم‌های نظارتی که پس از آن توسط شبکه ملی NHK پخش شد، نشان می‌دهد که کاتو دو روز قبل از حمله، چاقوهای شکاری می‌خرد، با یک کارگر فروشگاه می‌خندد و گاهی با دستانش حرکات چاقو می‌کشد. گزارش‌های رسانه‌ها همچنین می‌گویند که او چندین پیام مأیوس‌کننده و هشدارهایی را روی تابلوهای پیام اینترنتی پست کرده است که قصد دارد مردم را در یک حمله جمعی بکشد.

در این حمله، کاتو کامیون خود را در خیابانی در منطقه خرید لوازم الکترونیکی آکیهابارا راند و با جمعیتی از مردم برخورد کرد و سه عابر پیاده را در ژوئن 2008 کشت. سپس از خودرو خارج شد و با چاقو چهار نفر را کشت. او 10 نفر دیگر را مجروح یا مجروح کرد.

ژاپن و ایالات متحده تنها دو کشور در گروه هفت کشور پیشرفته هستند که مجازات اعدام را حفظ می کنند. یک نظرسنجی توسط دولت ژاپن نشان داد که اکثریت قاطع مردم از اعدام ها حمایت می کنند.

کاتو، 39 ساله، در سال 2011 توسط دادگاه منطقه توکیو به اعدام محکوم شد و دادگاه عالی در سال 2015 درخواست تجدید نظر او را رد کرد.

در سال 2018، ژاپن 15 نفر از جمله گورو فرقه آئوم شینریکیو و 12 پیرو سابق را که در حمله با گاز سارین در متروی توکیو که منجر به کشته شدن 13 نفر و بیمار شدن هزاران نفر شد، به دار آویخت.



منبع

ژاپن با وجود افزایش انتقادات بین المللی، مجازات اعدام را حفظ کرده است. فوروکاوا گفت که مجازات اعدام پاسخی موجه به ادامه جنایت شنیع و خشونت آمیز است و لغو آن در این مرحله مناسب نیست.

توکیو (AP) – ژاپن روز سه شنبه مردی را اعدام کرد که در سال 2008 در یک تصادف خودرو و حمله با چاقو در یک منطقه شلوغ خرید توکیو هفت نفر را کشت.