چگونه یک حکم برای پوتین چرخه جدیدی را در سفر شی جینپینگ به روسیه ایجاد می کند

وزارت امور خارجه چین در اعلام سفر شی جینپینگ گفت که روابط پکن با مسکو یک نیروی مهم جهانی است. در این بیانیه آمده است: «با ورود جهان به دوره جدیدی از آشفتگی و تغییر، به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و یک قدرت مهم، اهمیت و تأثیر روابط چین و روسیه بسیار فراتر از محدوده دوجانبه است».

با این حال، لکه‌ننگ حکم بازداشت می‌تواند به خوبی علیه چین و روسیه در دادگاه افکار عمومی کارساز باشد و موقعیت بین‌المللی پوتین ممکن است آسیب ببیند مگر اینکه اتهامات پس گرفته شود یا او تبرئه شود.

یوری اوشاکوف، سخنگوی کرملین خاطرنشان کرد که پوتین و شی “روابط شخصی دوستانه و قابل اعتماد بسیار ویژه ای دارند” و از طرح صلح پکن استقبال کرد. اوشاکوف گفت: “ما از موضع متعادل و متعادل رهبری چین در این موضوع بسیار قدردانی می کنیم.”

___

الکساندر گابویف، یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، می‌گوید: «طرح صلح چین برگ انجیری است برای پس زدن برخی انتقادات غربی در مورد حمایت از روسیه». چشم‌اندازی که ایجاد می‌کند این است که چین یک طرح صلح دارد، هر دو طرف جنگ آن را تأیید کردند و آماده کشف فرصت‌ها بودند و سپس توسط غرب متخاصم کشته شد.

نمایی از کیف:

ناتالیا بوتیرسکا، تحلیلگر اوکراینی در زمینه سیاست های مرتبط با شرق آسیا گفت: «در چنین شرایطی، این مذاکرات صلح به سمت صلح هدایت نمی شود. او گفت که این دیدار نه چندان نشان دهنده تمایل چین برای صلح است، بلکه تمایل این کشور برای ایفای نقشی مهم در هر حل و فصل پس از جنگ است.

این سفر به روسیه اولین سفر خارجی شی پس از انتخاب بی سابقه سومین دوره ریاست جمهوری چین خواهد بود. این در حالی است که پکن و مسکو روابط خود را در مراحلی که اندکی قبل از تهاجم روسیه به اوکراین با دیدار بین دو رهبر در پکن در جریان بازی‌های المپیک زمستانی سال گذشته آغاز شد، تشدید کردند که در آن آنها شراکت «بدون محدودیت» را اعلام کردند.

این بدان معناست که هیچ یک از چهار کشور به طور رسمی صلاحیت دادگاه را به رسمیت نمی شناسند یا به دستورات آن متعهد هستند، اگرچه اوکراین با اجازه دادن به برخی از تحقیقات دیوان بین المللی کیفری درباره جنایات در قلمرو خود موافقت کرده است و ایالات متحده با تحقیقات دیوان بین المللی کیفری همکاری کرده است.

حتی اگر چین به دلیل ترس آمریکا و متحدانش از ارائه کمک نظامی به روسیه کوتاهی کند، مسکو سفر شی جینپینگ را سیگنال قدرتمندی از حمایت چین می داند که تلاش های غرب برای منزوی کردن روسیه و وارد کردن ضربات فلج کننده به اقتصاد این کشور را به چالش می کشد.

نمایی از مسکو:

اگرچه مقامات ایالات متحده در مورد بحث مستقیم حکم دادگاه بین المللی کیفری محتاط هستند، اما زمانی که صحبت از سفر برنامه ریزی شده شی از مسکو به میان می آید، سخنان را کوتاه نکرده اند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، تلاش پکن برای آتش‌بس فوری در اوکراین را «تأیید فتح روسیه» خواند و هشدار داد که روس‌ها می‌توانند از آتش‌بس برای سازماندهی مجدد مواضع خود استفاده کنند «تا بتوانند حملات به اوکراین را از سر بگیرند. زمانی که آنها انتخاب می کنند.»

تحلیلگران اوکراینی در سخنانی قبل از افشای حکم دادگاه بین‌المللی کیفری نسبت به افتادن در دام احتمالی قبل از نشست شی و پوتین هشدار دادند. یوری پویتا، رئیس بخش آسیا در شبکه تحقیقاتی ژئوپلیتیک جدید مستقر در کیف، گفت: ما باید آگاه باشیم که چنین مذاکرات صلح تله ای برای اوکراین و هیئت دیپلماتیک آن است.

منظره ای از پکن:

ناظران می گویند که علیرغم موضع چین به عنوان میانجی، امتناع چین از محکوم کردن اقدام روسیه هیچ شکی در مورد همدردی پکن باقی نمی گذارد.

این سفر را «سفر دوستی، تعمیق بیشتر اعتماد و درک متقابل بین چین و روسیه، و تحکیم بنیان سیاسی و بنیاد افکار عمومی دوستی بین دو ملت برای نسل‌ها» خواند.

در آینده نزدیک، حکم دادگاه کیفری بین‌المللی برای پوتین و یکی از دستیارانش بعید است تأثیر عمده‌ای بر این نشست یا موضع چین در قبال روسیه داشته باشد. نه چین و نه روسیه – و نه ایالات متحده یا اوکراین – معاهده تأسیس دیوان بین المللی کیفری را تصویب نکرده اند. ایالات متحده، با شروع دولت کلینتون، از پیوستن به دادگاه امتناع کرده است، زیرا می ترسد که اختیارات گسترده آن منجر به پیگرد قانونی سربازان یا مقامات آمریکایی شود.

او گفت: «ما معتقد نیستیم که این گامی به سوی صلح عادلانه و پایدار است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور جو بایدن، این هفته از شی خواست تا با رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی نیز صحبت کند و رهبر اوکراین نیز به گفتگو با شی ابراز علاقه کرده است.

نگاهی به نشست شی و پوتین و اینکه چگونه ممکن است تحت تأثیر این حکم قرار گیرد.

اهمیت دیدار XI با پوتین چیست:

دیدار در مسکو احتمالا شاهد متعهد شدن مجدد دو طرف به شراکت خود است که هر دو آن را برای مقابله با آنچه که نفوذ ناروا و نالایق اعمال شده توسط ایالات متحده و متحدان غربی آن را ضروری می‌دانند، حیاتی می‌دانند.

انبوه تحولات – که به دنبال میانجیگری چین برای توافق بین عربستان سعودی و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و انتشار آنچه آن را “طرح صلح” برای اوکراین می نامد – در حالی رخ داد که دولت بایدن با احتیاط به اقدامات پکن برای ادعای قوی تر خود نگاه می کند. در امور بین الملل

واشنگتن (AP) – برنامه‌های شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در هفته آینده در مسکو، آرمان‌های چین برای ایفای نقش بیشتر در صحنه جهانی را برجسته کرد. اما آنها خطرات دیپلماسی جهانی را نیز فاش کردند: ساعاتی پس از اعلام این سفر در روز جمعه، حکم بازداشت بین‌المللی پوتین به اتهام جنایات جنگی صادر شد که حداقل باد را از بادبان‌های افشای بزرگ چین خارج کرد.

مقامات چینی از نفوذ جدید خود در عرصه بین‌الملل می‌بالند، زیرا سیاست خارجی کشورشان تحت رهبری شی جین‌پینگ به طور فزاینده‌ای قاطعانه شده است.

حکم بازداشت ICC برای پوتین چه اهمیتی دارد؟

از آن زمان، چین بارها در کنار روسیه در ممانعت از اقدام بین‌المللی علیه مسکو برای درگیری اوکراین قرار گرفته است و مقامات آمریکایی می‌گویند که در حال بررسی تامین تسلیحات روسیه برای حمایت از جنگ است. اما همچنین سعی کرده است خود را در نقش خنثی تری قرار دهد و طرح صلحی را ارائه دهد که اساسا نادیده گرفته شد.

به گفته دو مقام آمریکایی، دولت بایدن معتقد است که اکنون که پوتین رسما مظنون به جنایات جنگی است، تمایل چین به دیده شدن به عنوان میانجی برای صلح بین روسیه و اوکراین ممکن است با دید انتقادی بیشتری مورد توجه قرار گیرد. این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، به دلیل اینکه مجاز به صحبت علنی در مورد این موضوع نبودند، گفتند که دولت امیدوار است این حکم‌ها به بسیج کشورهای بی‌طرف تا کنون برای بررسی درگیری کمک کند.

چین به وضوح بین اینکه چه کسی متجاوز است و چه کسی قربانی است، تمایز قائل نمی شود. و زمانی که یک کشور فعالیت های حفظ صلح خود را آغاز می کند یا حداقل به دنبال کمک به طرفین است، تشخیص ندادن این موضوع بر عینیت تأثیر می گذارد. از دیدگاه من، چین به دنبال توقف درگیری است.

علاوه بر این، بسیار بعید است که پوتین به کشوری سفر کند که به تعهدات خود در قبال دیوان کیفری بین المللی متعهد باشد. اگر این کار را می کرد، جای سوال است که آیا آن کشور واقعاً او را دستگیر می کند یا خیر. سابقه ای وجود دارد که کسانی که قبلاً متهم شده بودند، به ویژه عمر بشیر، رئیس جمهور سابق سودان، بدون بازداشت با اعضای دیوان بین المللی کیفری دیدار کرده باشند.

منظره ای از واشنگتن:

عامر مدهانی نویسندگان آسوشیتدپرس در واشنگتن و هانا آرهیرووا در کیف در این گزارش مشارکت داشتند.



منبع

مقامات آمریکایی در مورد حکم بازداشت پوتین از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه هیچ اظهارنظر علنی فوری نداشتند، اما به طور خصوصی از این که یک نهاد بین‌المللی با ارزیابی واشنگتن مبنی بر اینکه روسیه مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در اوکراین شده است، موافقت کرده است.