پیروزی اولیه مورکوفسکی علاقه به اصلاحات انتخاباتی و همچنین انتقاد را برانگیخت

اما برخی از جمهوری خواهان در آلاسکا به اصلاحات رای گیری حمله کرده اند. سارا پیلین، فرماندار سابق آلاسکا که نامزد کنگره است، یکی از پر سر و صداترین منتقدان بوده است. پیلین سیستم جدید را «دیوانه» و «خروس» نامید، حتی اگر این سیستم بتواند او را قادر به برنده شدن در انتخابات ویژه برای کرسی آزاد نماینده سابق دون یانگ کند، حتی اگر او در دور اول رأی گیری دوم شد.

این به این معنا نیست که نامزدهای مورد حمایت ترامپ برنده نمی شوند. اگر اکثریت رای دهندگان نوامبر این را می خواهند، این همان چیزی است که می خواهند. کاترین گهل، مؤسس مؤسسه نوآوری سیاسی، گروهی که برای تغییرات فشار آورده است، گفت: «این فقط به این معنی است که همه رأی دهندگان نوامبر به جای 10 درصد از افرادی که در انتخابات مقدماتی تابستان شرکت می کنند، صدایی دارند.

منطقی است که هر دو حزب سیاسی خلاص شدن از شر مقدماتی حزب را نگران کننده می دانند. این روشی است که از دهه 1970، زمانی که روسای حزب کنترل روند نامزدی را از دست دادند، نامزدی را برای هر پست سیاسی انتخاب کردند.

در سال 2020، رای دهندگان آلاسکا سیستمی را تصویب کردند که انتخابات مقدماتی چند حزب را کنار گذاشت و همه آنها را در یک رقابت ادغام کرد. هفته گذشته، همه رای دهندگان به جای انتخابات مقدماتی جداگانه برای جمهوری خواهان، دموکرات ها و دیگر احزاب کوچک، در یک انتخابات مقدماتی رای دادند.

نمایش قوی و شگفت‌آور سناتور جمهوری‌خواه لیزا مورکوفسکی در آلاسکا در هفته گذشته، علاقه جدیدی را به اصلاحات انتخاباتی مورد استفاده این ایالت برانگیخته است و این می‌تواند الگویی برای بقیه کشور باشد، و همچنین بررسی دقیق کسانی که گمان می‌کنند این تغییرات ممکن است به نفع یک حزب باشد. بیشتر از دیگری

چهار رأی دهنده برتر به انتخابات پاییز، دور نهایی رأی گیری، راه یافتند. مورکوفسکی با 82 درصد شمارش آرا، تقریبا 69000 رای به دست آورده است که بسیار بیشتر از 39545 رای او در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در سال 2016 و بیش از 53872 رای در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در سال 2010 است.

سارا پیلین در کنفرانس کنش سیاسی محافظه کار در اوایل سال جاری. (Lev Radin/Pacific Press/LightRocket از طریق Getty Images)

ترویانو نتایج نظرسنجی اخیری را که فرانک لونتز برای اتحاد آمریکا انجام داد، به اشتراک گذاشت که حاکی از حمایت 65 درصد از انتخابات مقدماتی غیرحزبی و تنها 13 درصد مخالفان بود.

و با افزایش تعداد رای دهندگان غیروابسته در برخی ایالت ها، ممکن است کنار گذاشتن انتخابات مقدماتی حزب بهترین راه برای جمهوری خواهان و دموکرات ها باشد تا احتمال استقرار یک حزب ثالث بادوام یا نفوذ چندین حزب را کاهش دهند. این اصلاحات انتخاباتی هر دو حزب را قادر می سازد تا فراتر از افراطی ترین و تندروترین رای دهندگان خود رشد کنند و نمایندگانی را به کنگره، مجالس قانونگذاری ایالتی و حتی ریاست جمهوری بفرستند. اصلاحات سیاستمداران عملگرا را تقویت می کند که به دنبال جلب رضایت اکثریت رای دهندگان از طریق حل مشکلات هستند نه بخش کوچکی از رای دهندگانی که فقط از آنها می خواهند با طرف مقابل بجنگند.

اگر آلاسکا انتخابات مقدماتی خود را به روشی که در گذشته انجام می‌داد برگزار می‌کرد – به روشی که هنوز اکثر ایالت‌ها انجام می‌دهند – احتمالاً مورکوفسکی به تشیباکا می‌بازد. اما حامیان اصلاحات انتخاباتی می گویند این اشتباه است که سیستم جدید را برای جمهوری خواهان یا دموکرات ها مفید یا خصمانه بدانیم.

ترویانو گفت: «اصلاحات در حال شتاب گرفتن است زیرا آمریکایی‌های بیشتری متوجه می‌شوند که اگر می‌خواهند مردم را اصلاح کنند، باید سیستم را اصلاح کنند.

سارا پیلین

پیلین با 32 درصد آرا، پشت سر مری پلتولا دموکرات با 38 درصد آرا، از نیک بیگیچ همکار جمهوری خواه 29 درصد آرا به پایان رسید. اگر تعداد زیادی از رای دهندگان بیگیچ، پیلین را به عنوان گزینه دوم خود ذکر کنند، زمانی که همه آرا در نهایت در 31 اوت جدول بندی شوند، او می تواند برنده شود.

نیک ترویانو، مدیر اجرایی Unite America به یاهو نیوز گفت: «ما ترکیب انتخابات مقدماتی غیرحزبی و رأی‌دهی انتخابی را قوی‌ترین اصلاحات انتخاباتی می‌دانیم. یونیت آمریکا گزارشی را سال گذشته منتشر کرد که نشان می‌داد از هر 10 عضو کنگره 8 نفر به دلیل سیستم اولیه حزبی، عملاً توسط حدود 10 درصد رأی‌دهندگان انتخاب می‌شوند.

دومین تغییری که مردم آلاسکا در سال 2020 ایجاد کردند، مربوط به انتخابات پاییز بود که به انتخابات عمومی معروف است. برنده آن مسابقه اکنون با رای گیری انتخابی رتبه بندی شده انتخاب می شود و اطمینان حاصل می شود که برنده نهایی بیش از 50 درصد از رأی دهندگان حمایت می کند، نه اینکه با تقسیم بقیه آرا، با کمتر از 50 درصد برنده شود.

بخش عمده ای از توجه به اصلاحات انتخاباتی در چند سال گذشته بر روی رای گیری انتخابی بوده است. اما بقای مورکوفسکی در هفته گذشته ربطی به انتخاب رتبه بندی نداشت.

اما در نوادا، دموکرات ها با فشار اصلاح طلبان برای اجرای همان سیستمی که جمهوری خواهان در آلاسکا از آن شکایت می کنند، مخالفت می کنند. استیو سیسولاک فرماندار دموکرات و هر دو سناتور آمریکایی جکی روزن و کاترین کورتز ماستو – که هر دو نیز دموکرات هستند – همگی با این تغییرات مخالف هستند. و دموکرات‌ها در نوادا چالش قانونی را برای متوقف کردن این موضوع برای تصمیم‌گیری رای‌دهندگان در وهله اول رهبری کردند، اما دادگاه عالی ایالت در ژوئن حکم داد که اصلاحات در پاییز امسال در رای‌گیری مجاز خواهند بود.

جمهوری خواهان در مجلس ایالتی همچنین به آنکوریج دیلی نیوز گفتند که احتمالاً تلاش هایی برای لغو بخش هایی از سیستم جدید در جلسه بعدی قانونگذاری انجام خواهد شد. و فعالان جناح راست شکایت کرده‌اند که مورکوفسکی در پشت صحنه برای کمک به عبور از سیستم اولیه و انتخاب رتبه‌بندی غیرحزبی کار می‌کرد، زیرا از نظر سیاسی به نفع او بود.

مورکوفسکی در انتخابات مقدماتی سال 2010 به جو میلر، نامزد جمهوری خواه جناح راست تر، شکست خورد، اما در انتخابات عمومی پاییز به عنوان کاندیدای نوشتاری شرکت کرد و به یک پیروزی قابل توجه و قاطع دست یافت.

آن  لیزا مورکوفسکی

رای دهندگان نوادا باید در دو همه پرسی جداگانه، امسال و بار دیگر در سال 2024، نظام اولیه و انتخاب رتبه ای غیرحزبی را تایید کنند تا به قانون ایالتی تبدیل شود.

دولت  استیو سیسولاک

اما نارضایتی عمومی از وضعیت موجود سیاسی در حال افزایش است. نظرسنجی اخیر نیویورک تایمز/ کالج سینا نشان داد که 50 درصد از آمریکایی ها فکر می کنند که سیستم حکومتی کشور باید «اصلاحات اساسی» داشته باشد و 8 درصد فکر می کنند که باید «به طور کامل جایگزین شود». 29 درصد دیگر گفتند که فکر می کنند حداقل «تغییرات جزئی» لازم است.

فرماندار استیو سیسولاک، D-Nev. (بیل کلارک/CQ-Roll Call از طریق گتی ایماژ)

هنری اولسن، ستون نویس محافظه کار واشنگتن پست می نویسد: «در نهایت، یکی از این دو اتفاق خواهد افتاد: یا ایالت های بیشتری از سیستم آلاسکا استفاده می کنند، یا میانه ناامید به اندازه ای بزرگ می شود که هر دو طرف را بیرون می کشد». این واکنش اخیر همان چیزی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی رخ می دهد، زیرا احزاب سنتی به نفع احزاب جدید و خارجی کنار گذاشته می شوند.



منبع

مورکوفسکی، جمهوری‌خواه، هدف شکست رئیس‌جمهور سابق ترامپ قرار گرفت و پس از حمله به ساختمان کنگره آمریکا در 6 ژانویه 2021 به استیضاح او رای داد. اما مورکوفسکی بیشترین آرا را در میان نامزدهای انتخابات مقدماتی غیرحزبی به دست آورد، با 44 درصد آرا در مقابل 40 درصد برای نامزد مورد حمایت ترامپ، کلی تشیباکا. بقیه آرا بین تعداد انگشت شماری از رقبای دیگر تقسیم شد.

کلی شیباکا در کنار دونالد ترامپ

سناتور لیزا مورکوفسکی در 21 ژوئیه در کاپیتول. (آنا مانی میکر/گتی ایماژ)

ترویانو گفت: «نگران می‌شوم اگر مخالفان سیاسی را جذب نکنیم، زیرا این بدان معناست که وضعیت موجود با این اصلاحات تهدید نمی‌شود».

کلی تشیباکا نامزد سنا در کنار دونالد ترامپ در طول یک گردهمایی در آنکوریج، آلاسکا، 9 ژوئیه. (پاتریک تی فالون/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

طرفداران اصلاحات به طور فزاینده ای می گویند که ترکیب انتخابات مقدماتی غیرحزبی با رای گیری انتخابی است که بیشترین کار را برای قطبی کردن سیاست آمریکا و توانمندسازی سیاستمداران برای رفع مشکلات انجام می دهد، و تاکید آنها بیش از پیش بر بخش اصلی معادله است.

به عبارت دیگر، سیستم جدید آلاسکا، اقلیتی از رای دهندگان در هر یک از احزاب را از حذف یک نامزد با جذابیت وسیع، قبل از اینکه اکثر رای دهندگان حتی رأی دهند، باز می دارد.