پوتین از اوکراین به دلیل برخورد پهپادهای تهاجمی به بلندی های مسکو انتقاد کرد


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه کیف را متهم کرد که پس از حمله پهپادها به بلندی‌های مسکو در اولین حمله از زمان آغاز حمله کرملین به اوکراین، به دنبال «ترسیدن» روس‌ها است.

با حمله پهپادها در مسکو و اطراف آن، پهپادهای روسیه برای سومین روز متوالی کیف را هدف قرار دادند در حالی که اوکراین آماده حمله بزرگ علیه نیروهای روسی است.

مقامات گفتند که هیچ کس به طور جدی در مسکو آسیب ندیده است و تنها خسارت “جزئی” به ساختمان های مسکونی وارد شده است، اما برخی از مردم عادی می گویند هرگز فکر نمی کردند پایتخت روسیه به این شکل ضربه بخورد.

تاتیانا کالینینا، بازنشسته به خبرگزاری فرانسه در جنوب غربی مسکو در نزدیکی یکی از ساختمان های مسکونی آسیب دیده گفت: “من به نوعی فکر می کردم که همه اینها در جایی دور است، که این روی ما تاثیری نخواهد داشت، و ناگهان این موضوع بسیار نزدیک شد.”

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در این حمله از هشت پهپاد استفاده شده است که پنج فروند از آنها سرنگون و سه فروند از کار افتاده است.

پوتین گفت که پدافند هوایی مسکو به شیوه ای رضایت بخش کار کرده است و خاطرنشان کرد که این حملات “پاسخ” کیف به حمله روسیه به مقر اطلاعات ارتش اوکراین بود.

او گفت که اوکراین تلاش می کند روس ها را “ترس دهد”.

رئیس جمهور روسیه گفت: ما در مورد حمله به مراکز فرماندهی (در اوکراین) صحبت کرده ایم.

– “روسیه را بترسان” –

در پاسخ، رژیم کیف راه دیگری را انتخاب کرده است، مسیر تلاش برای ترساندن روسیه، ترساندن شهروندان روسیه و حمله به ساختمان‌های مسکونی».

از سه هواپیمای بدون سرنشینی که به ساختمان‌های مسکونی اصابت کردند، دو فروند به ساختمان‌های مرتفع واقع در جنوب غربی مسکو برخورد کردند، در حالی که هواپیمای سوم به یک ساختمان مسکونی در حومه شهر آسیب رساند.

سایر پهپادها در خارج از مسکو سقوط کردند. برخی از آوارها در حدود 15 کیلومتری محل اقامت پوتین در نووو-اگاریوو پیدا شده است.

یکی از ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی انفجاری را نشان می دهد که پس از آن ستونی از دود به آسمان بلند می شود.

در این ماه دو هواپیمای بدون سرنشین بر فراز کرملین رهگیری شدند، اما حملات روز سه‌شنبه اولین باری بود که هواپیماهای بدون سرنشین مناطق مسکونی مسکو را که صدها کیلومتر از خط مقدم در اوکراین فاصله داشتند، هدف قرار دادند.

این حملات احتمالاً به‌عنوان یک شرمساری بزرگ برای کرملین تلقی می‌شود، که تمام تلاش خود را کرده است تا بگوید طولانی‌مدت درگیری در اوکراین تهدیدی برای روس‌ها نیست.

میخائیلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گفت که کیف “هیچ رابطه مستقیمی” با این حملات ندارد.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو گفت که دو نفر به دنبال کمک پزشکی بوده اند اما “هیچ کس آسیب جدی ندیده است”.

– ‘وحشت نکنید’ –

ساکنان ساختمان های آسیب دیده در این اعتصابات برای مدت کوتاهی تخلیه شدند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت که در خیابان پروفسویوزنایا، یک ساختمان مسکونی با یک پنجره منفجر شده توسط پلیس محاصره شد، اما جو آرام بود، کودکان در بیرون بازی می کردند و مردم محلی سگ های خود را قدم می زدند.

برخی از ساکنان به مدرسه ای نزدیک منتقل شدند و در آنجا چای نوشیدند و فیلم دوران شوروی را تماشا کردند.

والنتین یملیانوف، کارمند 50 ساله فناوری اطلاعات، که در همان خیابان اما نزدیک‌تر به مرکز مسکو زندگی می‌کند، گفت: “هیچ ترس و وحشت وجود ندارد”.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «خسارات وارده ناچیز است. او گفت که با توجه به تشدید درگیری، از حمله هواپیمای بدون سرنشین غافلگیر نشده است. بدیهی است که اوضاع به این سمت پیش می رود.

مسکووی ها به خبرنگاران روسی گفتند که یک پهپاد نیز به آپارتمانی در طبقه چهاردهم یک ساختمان بلند در خیابان لنینسکی برخورد کرده است اما منفجر نشده است.

در حومه مسکو، ماکسیم، یک افسر گمرک 40 ساله، گفت که صداهای بلند او و همسرش را در ساعت 4:00 صبح (01:00 GMT) بیدار کردند. او گفت که تعدادی از سوالات امنیتی برای مقامات از جمله “چرا مرزهای روسیه هنوز باز است.”

– “کوچک کردن حملات”-

تاتیانا استانووایا، تحلیلگر سیاسی گفت که دیدن اینکه مقامات روسیه “اهمیت حملات هواپیماهای بدون سرنشین به شهرهای روسیه را کم اهمیت جلوه می دهند” شگفت آور است.

از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین، حملات هواپیماهای بدون سرنشین به اهدافی در خارج از مسکو، از جمله تأسیسات نظامی در دورتر از جبهه، حمله کرده است.

اوکراین اعلام کرد که 29 فروند از 31 هواپیمای بدون سرنشین را عمدتا بر فراز کیف و منطقه کیف در آخرین رگبار روسیه سرنگون کرده است – سومین مورد در پایتخت اوکراین در 24 ساعت گذشته.

روز دوشنبه، روسیه رگبار موشکی را به سمت کیف شلیک کرد و ساکنان وحشت زده را در یک حمله غیرعادی در طول روز به دنبال حملات شبانه به دنبال سرپناهی فراری داد.

به طور قابل پیش بینی، بسیاری در اوکراین از حملات هواپیماهای بدون سرنشین در مسکو ابراز خرسندی کردند.

ویتالی کلیچکو، شهردار کیف گفت که نمی تواند بفهمد چرا ساکنان مسکو در حالی که نیروهای روسی پایتخت اوکراین را “ترور” می کنند، به زندگی مسالمت آمیز ادامه می دهند.

او گفت که ساکنان مسکو باید احساس کنند “زندگی در شرایطی که کیف در یک سال و نیم گذشته در آن زندگی کرده است چه معنایی دارد.”

کیف در حال تدارک یک ضد حمله است، اگرچه زمان بندی و تمرکز آن موضوع ماه ها گمانه زنی بوده است.

bur-as/jm



منبع